2009-08-07, 18:30
Medlem
FordEscis avatar
Morsan kommer på första plats. Hon har jobbat i restaurangbranschen i säkert 20 år. Att sedan mormor också jobbade i den branschen hela sitt liv gör ju inte saken sämre. Morsan gör alltid vällagad rustik husmanskost och man fick så länge man bodde hemma alltid tre mål mat om dagen. Dvs riktig lagad mat, inte som hos många andra klasskompisar, de fick ofta en macka eller en tallrik fil på kvällen efter de hade slutat skolan

Farsan kan om han vill, men oftast vill han inte. Han gör dock en grymt god fylldpaprika med inspiration från den tiden han bodde i Buenos Aires. Där fyller man paprikan med färs och kokar i tomatsås, serveras med ris.

Brodern, som är ett år äldre har väl aldrig varit någon fantast på att laga mat. Förrän han blev sambo med sin tjej. Nu lagar de fin mat tillsammans, alltid lika glatt överraskad varje gång det är bjudning.

Sen jag då, jag måste väl säga att jag kommer på plats nummer två. Har alltid hjälpt morsan med matlagningen där hemma, och många gånger lagat mat åt hela familjen på egen hand sedan 10-12-års ålder. Matintresset har sedan dess levt kvar och jag tycker bara det blir roligare och roligare. Det jag har problem med fortfarnde är disken, det är därför en diskmaskin ska inhandlas så fort köket ska renoveras. Handen på hjärtat, finns det något tråkigare än att diska?? Mvh!
Citera
2009-08-07, 19:52
Moderator
rotadents avatar
Hemma hos mig och min sambo vinner jag. Mest för att jag tycker det är roligare att laga mat än vad hon tycker. Sett till familjen innan jag flyttade hemifrån vinner nog farsan, han är faktiskt riktigt duktig. Men å andra sidan lagade han helgmaten och morsan veckomaten och under veckorna blev det inte särskilt spännande av förståeliga skäl.
Citera
2009-08-07, 21:19
Medlem
dePauls avatar
Trots mina år inom yrket så vill jag nog påstå att både min mor och framför allt min mormor (avliden) är och har varit skickligare genom åren. Det är kanske först de senare åren som undertecknad kan konkurrera .

~Paul~
Citera
2009-08-07, 21:53
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Trots mina år inom yrket så vill jag nog påstå att både min mor och framför allt min mormor (avliden) är och har varit skickligare genom åren. Det är kanske först de senare åren som undertecknad kan konkurrera .

~Paul~
Så bra var de nog inte... Eller?

Visst älskade jag mormors köttbullar som barn, men några trollerikonster kunde hon verkligen inte. Dåligt kryddade och så vidare.

Jag tror nog att de nya generationerna har lite bättre koll än förstavärldskrigsbarnen. Det tillagades mycket skräp på mormors tid...
Citera
2009-08-07, 22:08
Medlem
BrainDisorders avatar
När jag bodde hemma så var det nog morsan som gjorde godast mat, men det berodde nog mest på att det var hon som oftast lagade mat. Hon gjorde alla klassika husmanskost-måltider väldigt bra, medans farsan var grillkungen och gjorde sina "specialare" väldigt bra, oftast nya maträtter man inte käkat tidigare.

Annars tycker jag att jag är rätt bra på att laga mat, även fast det blir mycket oortodoxt som säkerligen inte uppskattas utav gemene man.
Citera
2009-08-07, 23:09
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Så bra var de nog inte... Eller?

Visst älskade jag mormors köttbullar som barn, men några trollerikonster kunde hon verkligen inte. Dåligt kryddade och så vidare.

Jag tror nog att de nya generationerna har lite bättre koll än förstavärldskrigsbarnen. Det tillagades mycket skräp på mormors tid...
Hm, när jag tänker efter och jämför vilka rätter hon lagade på ren intuition så kan man inte vara annat är imponerad. Hon hade inte någon direkt kunskap i kemi i köket utan gick på ren känsla och det brukade i stort sett alltid resultera i perfekta rätter.

Jag är kanske mer analyserande och kan förklara varför en sak funkar och en annan ej. Frågan är dock vem som har/hade matlagningen i ryggmärgen .

En sak kan jag dock spika fast med en gång. Hon var avsevärt bättre på att baka än undertecknad. Det är liksom inget snack om det. Det är framför allt söta degar jag tänker på.

~Paul~
Citera
2009-08-07, 23:12
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Hm, när jag tänker efter och jämför vilka rätter hon lagade på ren intuition så kan man inte vara annat är imponerad. Hon hade inte någon direkt kunskap i kemi i köket utan gick på ren känsla och det brukade i stort sett alltid resultera i perfekta rätter.

Jag är kanske mer analyserande och kan förklara varför en sak funkar och en annan ej. Frågan är dock vem som har/hade matlagningen i ryggmärgen .

En sak kan jag dock spika fast med en gång. Hon var avsevärt bättre på att baka än undertecknad. Det är liksom inget snack om det. Det är framför allt söta degar jag tänker på.

~Paul~
Baka. Det kunde de verkligen.
Citera
2009-08-08, 01:24
Medlem
MadamMims avatar
Av min mamma och pappa är det jämt. Min morsa kunde improvisera och laga lite av varje. Man fick aldrig någon svensk tråkig mat a la makaroner och falukorv med ketchup. Hon kunde alltid laga någonting extra.
Farsan däremot lagade bara mat 1 gång av 15 ungefär, men hans matlagning var av persiskt stuk och allt vad det innebär (känsla, tradition, bra ingredienser och framförallt all tid han lade ner osv).
Är bara 23, nyss fyllda, men lagar nog bäst mat i hela släkten med en inriktning på pasta och alldeles nyligen, stekar.
Mormor har alltid varit en människa som lagat all mat från grunden (allt ifrån saft, sylt till att stycka djur) men som aldrig haft känslan för smak. Kan ha att göra med att hon är halvt handikappad med sitt usla luktsinne osv....

Brorsan tror han har något att hämta, men har en kång väg att gå innan han har en suck att hämta i mitt kök!
Citera
2009-08-08, 12:08
Bannlyst
Jag bor bara med tjejen och hon är hopplöst kass på matlagning.
Där vinner jag med hästlängder utan att behöva anstränga mig.

Det som känns mer hedrande är att tjejens morsa brukar ringa mig om recepttips och lite frågor om matlagning ibland, det gör mig stolt!
Citera
2009-08-08, 12:21
Medlem
ayadews avatar
Bara jag som är intresserad av mat i huset
Citera
2009-08-08, 12:28
Moderator
Snuffelbutts avatar
Hemma hos mig är det jag som lagar bäst mat, men ärligt. Vad har jag att konkurrera med? Dammråttorna kanske

I släkten är det garanterat Mormor som gör bäst mat. Fisk, kött och allt annat som tillhör livets goda är hon riktigt duktig på. Hennes brunsås skulle man kunna döda för och hon bakar bullar och bröd som gud själv

Sen kommer vi till farmor, som steker köttbullar i micron och köper mer halvfabrikat än jag vet inte vad. Usch vad dålig hon är på det. När det väl är något hon bjuder på, då ska hon piffa till det, men det blir bara fel. Pensla våffeljärnet med Olivolja är ju en höjdare t.ex.
Citera
2009-08-08, 12:36
Medlem
Höjas avatar
Eftersom jag bor helt ensam så är jag bäst i detta hushållet.

Inom hela familjen är det min pappa som är överlägset bäst, han kan göra allt utom festmåltider. Festmåltiderna är nog farmor bäst på. Jag själv stoltserar med att jag är bäst på att göra pannkakor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in