2009-08-07, 09:02
Medlem
LiveIns avatar
Vad gäller att sitta i styrelsen på ett företag?
-Är jag skyldig till något?
-Är de att vara "målvakt?

I detta fallet är det så att en god vän vill att jag ska stå som VD för företaget (styrelse), för hans arbetsgivare inte ska veta att han startar ett aktiebolag sidan om.

Vad jag förstår så är min uppgift i företaget att vara den personen som dyker upp om man "söker" på det i allabolag.se exempelvis.

Tacksam för hjälp
Citera
2009-08-07, 09:16
Medlem
NEJ! DU SKA INTE SITTA I DEN STYRELSEN!

Du tycks inte ha en aning om vad själva uppgiften innebär, inget illa menat. Som styrelseledamot har du ett konstant ansvar och gissningsvis har din kompis mer kunskaper inom området än du. Han kan utan problem förstöra din ekonomiska framtida, både avsiktligt och oavsiktligt.

Gå ALDRIG någonsin med på att sitta i en styrelse om du inte har 100% koll på vad det innebär, gärna ska du dessutom lyfta ett ok arvode.

EDIT

Allt du behöver läsa står i ABL (Aktiebolags lagen). Dock är det inte i klartext många gånger om du inte har någon sorts juridisk utbildning.
Senast redigerad av Velon 2009-08-07 kl. 09:18.
Citera
2009-08-07, 09:23
Medlem
LiveIns avatar
Precis det jag misstänkte, dock är det pengarna som lockade. Tack för hjälpen.

Och vad jag förstår så hjälper inga som helst "fri skrivnings dokument" om sådana ens kan skrivas?

Citat:
Ursprungligen postat av Velon
NEJ! DU SKA INTE SITTA I DEN STYRELSEN!

Du tycks inte ha en aning om vad själva uppgiften innebär, inget illa menat. Som styrelseledamot har du ett konstant ansvar och gissningsvis har din kompis mer kunskaper inom området än du. Han kan utan problem förstöra din ekonomiska framtida, både avsiktligt och oavsiktligt.

Gå ALDRIG någonsin med på att sitta i en styrelse om du inte har 100% koll på vad det innebär, gärna ska du dessutom lyfta ett ok arvode.

EDIT

Allt du behöver läsa står i ABL (Aktiebolags lagen). Dock är det inte i klartext många gånger om du inte har någon sorts juridisk utbildning.
Citera
2009-08-07, 09:47
Medlem
Nu var det ett par år sedan jag läste aktiebolagsrätt och det är inget jag har sysslat med sedan dess.

Om jag kommer ihåg rätt så gäller dylika friskrivningsavtal enbart mellan dig och din kompis. Din skyldigheter gentemot företagets borgenärer är svåra (om inte omöjliga) att komma undan.

Hämtade fram min gamla laglunta, här följer ABL 8kap §4 - Styrelsens huvuduppgifter

"
Styrelsen svarar för bolagets organisation och förvaltning av bolagets angelägenheter.

Styrelsen ska fortlöpande bedöma bolagets och, om bolaget är moderbolag i en koncern, koncernens ekonomisk situation.

Styrelsen skall se till att bolagets organisation är utformad så att bokföringen, medelsförvaltningen och bolagets ekonomiska förhållanden i övrigt kontrolleras på ett betryggande sätt.

Om vissa uppgifter delegeras till en eller flera av styrelsens ledamöter eller till andra, skall styrelsen handla med omsorg och fortlöpande kontrollera om delegationen kan upprätthållas.
"

Stycket ovan är enbart en paragraf, ABL är på ett hundratal sidor och det finns gott om fällor att snubbla i. Finns massvis av exempel på personer som råkat riktigt illa ut för att dom missat viktiga detaljer. Ta som exempel, är mer än halva aktiekapitalet borta så måste en kontrollbalans räkning upprättas. Om inte så blir styrelsen personligen ansvariga gentemot bolagets borgenärer.

Jag är som sagt knappast något proffs på bolagsrätt, jag vet ungefär bara mycket nog för att veta att saker och ting kan gå fruktansvärt fel och det ofta utan att någon ens försöker. Antagligen har jag skrivit fel eller kommit ihåg fel i dom här inläggen på åtminstone något ställe.
Citera
2009-08-07, 09:59
Bannlyst
Okej, jag ger en underfråga istället för att starta en egen tråd.

Min fader har ett företag. En av våra vänner har sin son, som inte alls jobbar i företaget, med i styrelsen. Iofs. är han allsvensk fotbollspelare så pappan kanske hoppas på publicitet eller något sådant.

Det jag tänkte är, ifall det är en merit i princip att sitta i en styrelse i ett rätt stabilt aktiebolag som växer år för år ?
Anledningen till att jag vill göra en "fuling" är att jag är ung och har bara studieresultat bakom mig. Jag har knappast några erfarenheter till det jag är påväg mot och tänkte att detta kan kanske vara ett plus i kanten. Hur ligger det till nämligen ?
Citera
2009-08-07, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baxus
Okej, jag ger en underfråga istället för att starta en egen tråd.

Min fader har ett företag. En av våra vänner har sin son, som inte alls jobbar i företaget, med i styrelsen. Iofs. är han allsvensk fotbollspelare så pappan kanske hoppas på publicitet eller något sådant.

Det jag tänkte är, ifall det är en merit i princip att sitta i en styrelse i ett rätt stabilt aktiebolag som växer år för år ?
Anledningen till att jag vill göra en "fuling" är att jag är ung och har bara studieresultat bakom mig. Jag har knappast några erfarenheter till det jag är påväg mot och tänkte att detta kan kanske vara ett plus i kanten. Hur ligger det till nämligen ?

Självklart är styrelseuppdrag en merit, dock är det svårt att säga hur mycket av en merit det är om du aldrig varit aktiv inom bolaget. Söker du en tjänst där ett styrelseuppdrag skulle kunna vara meriterande så tror jag dom synar din bluff rätt snabbt. Att sitta i en styrelse ÄR mycket jobb OM du vill sköta ditt uppdrag på rätt vis. Kan ju peka på Wanja-Lundby Wedin som tydligen missade rätt mycket.
Citera
2009-08-10, 12:13
Medlem
LiveIns avatar
Suppliang?

Hur gäller det med att vara suppliang då?
Citera
2009-08-10, 12:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LiveIn
Hur gäller det med att vara suppliang då?

Kan inte hjälpa dig mer än att det nog är suppleant du syftar på, så då kanske det går att söka fram.
Citera
2012-08-11, 21:46
Medlem
Pasiphaes avatar
http://www.bolagsverket.se/foretag/a...g/styrelse_vd/

"Styrelseledamöternas mandattid ska löpa i ett år. I bolagsordningen kan införas att uppdraget som styrelseledamot ska gälla för en längre tid än ett år. Mandattiden får inte vara längre än fyra år."

Så om jag och mina vänner startar ett aktiebolag måste vi hitta nya styrelseledamoter var fjärde år? Låter ju helt sjukt?
Citera
2012-08-11, 22:11
Medlem
CarlitoBrigantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pasiphae
http://www.bolagsverket.se/foretag/a...g/styrelse_vd/

"Styrelseledamöternas mandattid ska löpa i ett år. I bolagsordningen kan införas att uppdraget som styrelseledamot ska gälla för en längre tid än ett år. Mandattiden får inte vara längre än fyra år."

Så om jag och mina vänner startar ett aktiebolag måste vi hitta nya styrelseledamoter var fjärde år? Låter ju helt sjukt?

Du kan ju välja om samma personer.
Citera
2012-08-13, 09:37
Medlem
Pasiphaes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlitoBrigante
Du kan ju välja om samma personer.

Ah, vad bra. Tack för klargörniningen.
Citera
2020-01-11, 02:25
Medlem
Vas gör man i en styrelse egentligen och varför kan vem som helst sitta där isåfall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in