2003-12-08, 20:03
Awaiting Email Confirmation
Tjena, är det nån som har nåt bra recept (beprövat) på såna där kanderade mandlar man kan köpa på julmarknader. Socker har jag förstått är huvudingrediensen men det verkar vara nåt annat oxå.
Citera
2003-12-08, 23:51
Medlem
StigAllans avatar
Tyvärr brukar bara rosta och salta mina skalade mandlar.
Det är gott.
Citera
2003-12-10, 20:11
Medlem
StigAllans avatar
Bläddrade i en kokbok och såg något som kan passa.

Skala mandel, hasselnötter eller pekannötter.

Koka upp tjock sockerlag i en tjockbottnad kastrull.
Tjock sockerlag 250g socker, 2,25 dl vatten.
Sänk värmen och skaka lätt på pannan så att lagen blir jämt färgad, rör inte om.
Håll gärna koll på temperaturen, ej över 190 grader.

När önskad färg, tillsätt hela skalade nötter ock koka till det börjar knastra och får en rostad doft.

Sprid genast ut nötterna på en plåt med bakplåtspapper.
Låt svalna.
Citera
2003-12-11, 11:22
Medlem
RIP-Polariss avatar
En annan grej som är supergod är hemgjorda saltade mandlar: skålla, skala och sen rosta mandlar. Vänd dom i en blandning av lite uppvispad äggvita (bara så dom blir lite kladdiga) vänd sen i grovmalet salt o sprid ut på bakplåtspapper så att mandlarna torkar separat utan att klumpa ihop.

Njut som drinktilltugg / Snacks framför fotbollsmatchen på TV.....
Citera
2003-12-11, 14:18
Medlem
ButterFlys avatar
Om du söker på "Brända mandlar" på nån sökmotor så hittar du en del recept.
Citera
2003-12-11, 21:49
Awaiting Email Confirmation
Tackar för tipsen, jag trodde brända mandlar var såna med det röda söta marsipanliknande kletet runt, oxå jättegoda i o för sig.
Citera
2005-02-04, 20:10
Medlem
Dessa....

Brända mandlar med marsipan
ca 30 st Ingredienser
Ca 30 st sötmandlar
150 g marsipan
1 dl Florsocker
1 msk vatten
1/2 msk flytande margarin
ett par droppar röd hushållsfärg

Skålla och skala mandeln. Riv marsipanen grovt på rivjärn eller matberedarens grova rivskiva. Blanda med florsocker och vatten.

Häll margarinet i en stekpanna. Tillsätt massan i den varma stekpannan och låt småkoka under omrörning i ca 2 minuter. Tillsätt färgen. Rör i mandlarna.Skulle massan bli grynig, tillsätt 1 msk vatten och sjud upp på nytt.

Häll ut mandlarna på oljat smörgåspapper. Låt svalna. Forma och tryck massan runt mandlarna, en och en försiktigt.
Citera
2005-02-04, 21:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chop
Tjena, är det nån som har nåt bra recept (beprövat) på såna där kanderade mandlar man kan köpa på julmarknader. Socker har jag förstått är huvudingrediensen men det verkar vara nåt annat oxå.

Jag tror fan att det ingår en och annan mandel också.... Allvarligt talat, man kan använda en blandning av farinsocker och vanligt socker också. Har testat att använda råsocker också med gott resultat (rörsocker).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in