Citat:
Ursprungligen postat av inglrorious
fel forumdel tycker jag.. forsok lasa pa lite pa amnet innan du postar en sadan dum javla fraga. du forstar val att det inte kan vara sa 'svart eller vitt'. det ar ju bara manniskor med en avvikande koncentrationsformaga. detta ar f.o. ett amne jag besitter mycket kunskap om da jag sjalv har fatt diagnosen (gavan) adhd
Är det inte lite för svart-vitt att säga att det
bara handlar om avvikande koncentrationsförmåga... Jag skulle säga att det är en annan form av koncentrationsförmåga helt och hållet, och att detta innebär ett bredare symtomkomplex. Till exempel är proaktivitet typiskt för ADHD. Och en förmåga att hålla flera projekt igång samtidigt. Och att snabbt kunna sätta sig in i nya projekt utan större förkunskaper.
Sedan måste man också komma ihåg att det är skillnad på personlighetsstörning och personlighetstyp. Det finns inget som säger att ADHD per automatik måste vara ett handikapp. Och även om det blir ett handikapp så är det kanske inget som man själv vill ändra på. Alla människor kan kategoriseras som någon personlighetstyp, men det betyder inte att alla människor har personlighetsstörningar. Däremot betyder det att ADHD inte är för evigt, om man inte vill det. Personligheter förändras, konstant. Det går egentligen inte att sätta folk i kategorier. Det är ett psykologiskt presens.
Själv gillar jag inte begreppet personlighetsstörning överhuvudtaget, eftersom det låter så dumt. Hur skulle man kunna ha en störning i sin personlighet, och vem har bestämt det. Men, det är en term som beskriver ett visst koncept inom psykiatrin, så då får man väl gå efter det då.