Tror dock inte att det går att "bota" en sexuell läggning. Man har ju redan försökt med homosexualitet en gång i tiden, men det GICK baske mig inte att bota. Kan man inte då dra slutsatsen att även pedofili är obotbar? Alltså, en slags grundläggande sexuell läggning, som vissa individer drabbas av.
Man kan ju iofs få hjälp med att lära sig hantera läggningen så att man inte begår övergrep. Ungefär som Alex försöker lära ut. Om han får sparken från dagiset kan han ju alltid bli pedofilterapeut istället