• 1
  • 2
2009-08-05, 22:33
Medlem
Som rubriken lyder.
Finns det en marknad för att få sålt en grönskylt?
Alltså en skylt som bilhandlare har för saluvagnar.
Har hört att det ska finnas en efterfrågan på dom i större städer??

Någon som vet något om detta?
Kanske hamnade i helt fel forumdel men jag chansar på detta!
Citera
2009-08-05, 23:14
Medlem
Reichs avatar
Vad jag förstår så får bara grönskylt användas på fordon firman som äger skylten äger... typ.

Balla Olle kan inte flåsa omkring i sin tyskreggade (eller intereggad alls) bil med grönskylten, den är inte giltig.
Citera
2009-08-06, 17:33
Medlem
rebbans avatar
Är den stulen så finns det nog inte så stor marknad.
Polisen brukar slå QP på dom när dom ser dom så är den stöldanmäld är det stopp direkt.
Citera
2009-08-06, 20:36
Medlem
Den är ej stulen och är ej stöldanmäld.
Citera
2009-08-06, 22:06
Medlem
TeEsErs avatar
Det kostar bara 600 kr att skaffa grönskylt om man uppfyller kraven, dvs yrkesmässig försäljning/hantering av fordon. Skatt och flytande försäkring betalas på annat sätt.

Jag förstår inte vem du skulle sälja den till? Om den inte är förlustanmäld eller stulen så bör den bli det inom kort och därmed vara värdelös eftersom polisen nästan alltid kollar grönskyltar. Om det är din egen skylt så är det dumt eftersom parkeringsböter och trängselskatt påförs den som äger skylten.

/T
Citera
2009-08-06, 22:44
Medlem
Intressanta eller inte, det skäls en hel del av dem..
Citera
2009-08-06, 23:44
Medlem
CommonKnowledges avatar
Kan någon förklara vad som är det positiva med grön skylt?
Färsking, jag vet.
Citera
2009-08-06, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CommonKnowledge
Färsking, jag vet.

Folk tror att man kan hänga den på vad som helst och köra, man har tex sett hemmabyggda båtvagnar med grönskylt, vagnen är precis lika olaglig att köra med ändå, och ägaren till skylten kan bli av med den.
Citera
2009-08-07, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 163cm
Folk tror att man kan hänga den på vad som helst och köra, man har tex sett hemmabyggda båtvagnar med grönskylt, vagnen är precis lika olaglig att köra med ändå, och ägaren till skylten kan bli av med den.
Nja.. Punkt 4 är alltid gångbar.. : Hur saluvagnslicensen får användas[SIZE=1] [/SIZE]Med stöd av en saluvagnslicens får fordon som inte är registrerade i vägtrafikregistret eller är avställda och som licenshavaren yrkesmässigt tillverkar, transporterar eller handlar med eller som licenshavaren utför fordonstester med, brukas för
1. provkörning i samband med tillverkning eller reparation samt testkörning,
2. färd kortaste lämpliga väg från hamn, järnvägsstation, fabrik, reparationsverkstad, förvaringslokal, plats för testkörning eller liknande till sådan plats eller lokal eller till garage,
3. färd kortaste lämpliga väg till eller från ett besiktningsorgan för besiktning, och
4. körning i den omfattning som behövs för demonstration eller försäljning.
Edit: Källa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Saluvagnslicens
Senast redigerad av Tjonk 2009-08-07 kl. 08:59.
Citera
2009-08-07, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av memory13
Som rubriken lyder.
Finns det en marknad för att få sålt en grönskylt?
Alltså en skylt som bilhandlare har för saluvagnar.
Har hört att det ska finnas en efterfrågan på dom i större städer??

Någon som vet något om detta?
Kanske hamnade i helt fel forumdel men jag chansar på detta!
Efterfrågan skulle väl isåfall finnas hos någon som snabbt vill starta handel med fordon och inte orkar ansöka om saluvagnslicens (Kan ju ta tid) Förutsätter då att du säljer bolaget/orgnummret samtidigt som innehar saluvagnslicensen.
Citera
2009-08-07, 14:57
Medlem
marimekkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommonKnowledge
Färsking, jag vet.
Om du hanterar stora mängder fordon (dvs du är bilhandlare eller transportör) så är det praktiskt att inte behöva registrera in varenda en bara för att få framföra dem på väg, då hänger man på en grönskylt och du kan då köra bilen på allmän väg. Eller så struntar du i det, har kört många bilar utan registreringsskylt alls och någon polis har jag inte sett till.
Citera
2009-08-07, 16:21
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marimekko
Om du hanterar stora mängder fordon (dvs du är bilhandlare eller transportör) så är det praktiskt att inte behöva registrera in varenda en bara för att få framföra dem på väg, då hänger man på en grönskylt och du kan då köra bilen på allmän väg. Eller så struntar du i det, har kört många bilar utan registreringsskylt alls och någon polis har jag inte sett till.

Nåja, när jag köpte bil senast så tog vägverket en vecka på sig att fixa skyltar så jag fick bilen med grön skylt så länge. Polisen är väldigt kvicka på att kolla upp bilar som saknar skylt fram och har grön skylt bak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in