Är det någon som sitter på ett bra recept på Crabcakes? Något som ni testat och inte bara läst i en kokbok vore det bästa. Åt det för längesen när jag var i USA, och det är riktigt riktigt gott när dom är gjorda på rätt sätt.
Jag har för mig att jag har sett ett på www.chow.com, men hittar vid en snabb sökning inget nu. Du kan nog leta där dock. Enda nackdelen är att mått osv är amerikanska.
Sa har gjorde vi pa jobbet.
3kg krabbkott, 3 navar jacobs cream crackers (pulsas i blendern), 3 medelstora agg, 3 nypor maldon sea salt, 3 nypor finstrimlad persilja, 50cl citronjuice, 30cl dijon senap, 50cl worechestershire sauce, 50 cl mayo.
Jag ar inte helt saker om mangderna pa citronjuicen, djon senapen, wo.. saucen och mayon stammer (vi anvande samma typ av slev) men proptionerna darimellan stammer.
tank pa att beroende pa hur blott krabkottet ar kan det oftast behovas mer/mindre mangd crackers.
Oj da, om du ska gora crabcakes till dig sjalv sa far du nog minska mangderna lite, men nu vet du vilka ingredienser du kan anvanda.
Svår rätt att göra i sverige , krabbkött är nästan omöjligt att köpa och är väldigt dyrt. 3kilo krabbkött vågar jag inte ens tänka på vad det skulle kosta.
1500-2000kr låter inte orimligt iallafall om man tänker på att kingcrab kostar omkring 400kr kilot.
Det receptet gav 15-16 ptn, vad krabbkottet kostade vet jag inte men en portion kostade knappt 13 pund. om jag kommer ihag ratt sa var det blue swimming crab som vi anvande.
det som jag tyckte var bast med det receptet var att anvanda cream crackers att binda vatskan, tidigare har jag anvant kokt pot men det blir sa stabbigt, cream crackers gor att det blir sa mycket lattare.
Så vart kan man tänkas hitta krabbkött? Det enda jag hittar på ICA/Willys är salladskrabba på burk men gissar det är nåt skräpkött.. Finns det några bra konserver? Kan man hitta fryst i nån asiat-butik eventuellt?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!