Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-08-06, 04:29
  #25
Medlem
Skrik & Paniks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PappaJanne
Jo, visst fan ska jag bygga ett stort jävla skepp!
Man kanske inte kan jämföra det med Tre Kronor af Stockholm eller Ostindiefararen Göthebörg. Minst 25m långt ska det vara iallafall, utan bogspröt. Och segla ska vi. Till andra sida av klotet! Dricka Rom, spela gura, dyka och svina som (relativt) unga män bör.
Det lär väll kosta minst 10 år(?) av våra fattiga liv. Men det får det vara värt.

Jag skulle först, innan jag bluddrar vidare, fråga ifall någon har grunnat, räknat, ritat eller vet något inom detta med skeppsbygge?

Startar från noll. Har googlat "bygga ett skepp". Men det ska ändå göras om så det är det sista jag gör.
Låter kul som fan. Skulle gärna vara med på det.
Jag har en polare som har varit med från start på detta bygge:

http://www.nordevall.com/se/gazeti/1/hem

H*n har säkert en del tips att komma med.
Citera
2009-08-06, 22:52
  #26
Medlem
Do it!
Citera
2009-08-06, 23:48
  #27
Medlem
Läs Buehler's Backyard Boatbuilding av George Buehler!

Boken ger ett mycket bra överblick om båtbyggning i trä, speciellt för amatörer. Han skriver skönt, och han är dessutom en mycket skicklig båtkonstruktör.

Om jag var du skulle jag reducera storleken till hälften eller mindre. Du kan bygga själv i Sverige, men det tar lång tid, och de flesta brädgårdar har tyvärr för det mesta bara skitvirke. Du kan också bygga i stål, stålbåtar är enklare att både bygga och underhålla, eller du låta ett varv i Thailand bygga den. Thailand har mycket kompetens på båtbyggning, också traditionella träbåtar. Och så är Teaken billigare där. Tänk dock på att det krävs CE-märkning om du tänker importera båten till EU.
__________________
Senast redigerad av pr0teus 2009-08-06 kl. 23:50.
Citera
2009-08-08, 20:06
  #28
Medlem
tangs avatar
skriver lite om mitt framtida bygga här om det lunch. ska iaf hämta massa plank på måndag, har redan ett par långa tjocka som är perfekt till att göra en ram utav(jag ska bygga en flotte, inte en yatch). vi har ett kar redan som flyter riktigt bra och det finns ett perfekt ställe i närheten där det ligger gammla båt saker. det är av samma material som plast ekor är byggda av i lite olika former, vissa är så perfekta att dom är formade som små mini ekor. tänkte göra en ram som en triangel, trycka under karet och ta nån utav fiber sakerna. men det ska ju vara stabilt också, då tänkte jag om man tar såna där blåa plast tunnor och trycker ner dom på sidorna. det borde funka, i teorin iaf. kom hjärna med förslag.

TS kommer inte ha en chans mot mitt pirat bygge
Citera
2009-08-08, 20:09
  #29
Medlem
U137s avatar
Snacka med kommunen, du kanske får ett gäng arbetssökande och ett fett bidrag till din hjälp. Blir båten fin bjuder de säkert på gräddtårta på kommunhuset.
Citera
2009-08-09, 01:10
  #30
Medlem
Midnight-Tokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Är det i den här storleken du tänkt dig: http://www2.elida.se/bilder/swe/main/mainstart-0051.jpg

Bli religiös så kanske kyrkan skramlar ihop till en systerbåt..

Hon såg jag igår =)
Citera
2009-08-09, 01:12
  #31
Avstängd
kompaniets avatar
hade inte pippi långstrump en bok om hur man bygger skepp?

1. Först hugger man ner en massa träd.
Citera
2009-08-09, 01:12
  #32
Medlem
Lycka till!
Citera
2009-08-09, 01:21
  #33
Medlem
h.incs avatar
GLHF, kommer följa tråden i 5-10 år om du nu kommer igång.
Citera
2009-08-09, 09:59
  #34
Medlem
om man bygger båten själv bör den vara cirka 11 meter och 75 centemeter lång , och det bara för när den blir 12 meter så blir det ett annat regelverk , enn masdsa lagar som gäller sen bör man försöka få ut så mycket yta som möjligt på detta ,,


sen på narva vägen i stockholm ligger en som kränger ångmaskiner ,,
Citera
2009-08-09, 10:09
  #35
Medlem
Wu-Tangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
om man bygger båten själv bör den vara cirka 11 meter och 75 centemeter lång , och det bara för när den blir 12 meter så blir det ett annat regelverk , enn masdsa lagar som gäller sen bör man försöka få ut så mycket yta som möjligt på detta ,,


sen på narva vägen i stockholm ligger en som kränger ångmaskiner ,,

Om jag inte minns fel är det när den går över 12 gånger X meter som det gäller.. Om det är så kan du egentligen ha en hur lång båt som helst utan mer än förarbevis, bara den itne är för bred. Kan mycket väl ha fel nu, men det är vad jag fått förklarat för mig för några år sedan
Citera
2009-08-09, 13:45
  #36
Medlem
Awesomes avatar
Jag har länge tänkt på att bygga ett piratskepp när jag blir typ 65 och segla jorden runt. Bara att anlita en båt/skeppsdesigner och bygga skutan i Estland för en billig penning, typ 5-6 millar.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback