Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-08-05, 15:28
Medlem
wsbs avatar
Vad tror ni om att lösningen på världens problem finns framför våra ögon, men att makthavarna som äger den största delen av de gröna papperslapparna förbjuder oss att inse det?

- Näring genom växtriket.

- Smärtlindring med hjälp av opium.

- Kokablad och khat mot tuffa förhållanden. (Inte mot varandra, utan för jakt och naturkatastrofer då det krävs att samhället byggs upp snabbt.)

- Cannabis som berusning.

- Psykedelika, t.ex. ayahuasca och psilocybinsvampar för att behålla fred och gemenskap, bota förlamningar och psykiska åkommor, samt förstå vårat syfte och plats i universum.

Förklaring: Jag brukar uppleva att mina behov bryts ned väldigt mycket under och framför allt efter en psykedelisk upplevelse. Jag bryr mig inte längre om materiella ting, utan blir istället både förundrad och förbannad över hur världen tillåts vara så segregerad och kall. Har även hört att shamaner i sydamerika använder ayahuasca för att bota förlamningar och mot psykiska sjukdomar. Dock verkar ingen forskning alls vara tillåtet på detta område.

Om alkoholen och alla andra kemiska droger som gör att människor tappar omdömmet, vandaliserar och slåss ersattes med cannabis som berusning skulle vi slippa dem problemen.

En lite mer långsökt tanke: Världen kommer att överbefolkas förr eller senare om vi fortsätter i dagens takt. Opium stillar även sexdriften; kan det vara läge att tillåta de som vill vara opiummissbrukare att njuta av den sortens välbefinnande istället, om man så vill?

Jag flummar iväg och drömmer om en förenad värld i fred där människor njuter av det enklare i livet. Istället för att utveckla krigsteknik kommer man hjälpas åt att bota sjukdomar, utveckla nya spännande uppfinningar, förstå det som finns inom och utom oss och vår värld samt njuta av varandra och det vi skapar, som de kulturvarelser vi i grund och botten är.

Vad tycker ni om dessa drömmar?
Citera
2009-08-05, 15:34
Medlem
dåligt
Citera
2009-08-05, 15:43
Medlem
wsbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mehengo
dåligt

Konstruktivt svar...
Citera
2009-08-05, 15:58
Medlem
Ja det tror jag.

Tänker i lite samma banor som du efter en psykadelisk tripp, blir så förbannad över hur det kan vara så j'vla svårt att göra något tillsammans som inte är av vinst-drivande intresse, men som kanske vänder världen så mycket åt det bättre.
Citera
2009-08-05, 16:08
Bannlyst
Jag tänker väldigt likt dig men dessvärre är ju även alkohol ifrån växtriket.
Inte all alkohol men vin exempelvis...

Tänk ifall världen såg ut på det där sättet, det skulle vara fantastiskt.
Tänk ifall det var Cannabis hade varit den drog som i vår kultur hade ersatt alkoholen. Brottsligheten hade antagligen sjunkit och samtidigt så hade de flesta entagligen vara mer öppna.

Nu är det ju trots allt inte alla människor som gillar att berusa sig med Cannabis; precis som det är med alkoholen. Psykadeliska droger är trots allt inte någonting som alla personer klarar av att ta. Ett stort tyvärr då det väldigt ofta öppnar ögonen hos folk.
Jag har i vart fall förändrats totalt av mitt trippande.

Förut var jag en osäker kille som var beroende av uppmärksamhet och pengar. Självisk var jag också, en äkta kapitalist med medlemskap i bland annat MUF.
Efter att ha trippat flertalet gånger och rökt väldigt ofta har jag blivit helt annorlunda. Har blivit väldigt osjälvisk och hjälper alltid en vän med vad som helst ifall jag kan.

Pengar är det största problemet för mig. Tänk hur det skulle kunna förändrats ifall man lagligt kunde ha en liten odling.
Nu skrev du visserligen att man skulle använda Opium som smärtstillande men tänk att odla upp sin egen vallmo och istället för en ölkväll med polarna sitta och röka opium eller kanske dricka lite opiumte och en spliff.
Betydligt mycket mysigare kväll enligt mig i vart fall!

Att enbart leva på naturprodukter i allmänhet skulle, enligt mig kunna få vår jord att överleva.

Nu i höst börjar jag plugga journalistik just för att jag vill kunna nå ut till folket att vi måste förändra detta samhälle för det håller inte att ha det så som vi har det nu.
Visst. De flesta överlever schysst här i Sverige men jag är säker på att detta kan rädda oss.
Senast redigerad av zniffe 2009-08-05 kl. 16:11.
Citera
2009-08-06, 19:22
Medlem
wsbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zniffe
Jag tänker väldigt likt dig men dessvärre är ju även alkohol ifrån växtriket.
Inte all alkohol men vin exempelvis...

Javisst ja, och brännvinet utvinns från potatis har jag hört. Nåväl, med hjälp av psykedelikans förenande krafter samt mat och utbildning till hela världen under framtida generationer så har med största sannolikhet alkoholens effekter inte samma skada på (det förändrade) samhället. Framför allt inte om vi minskar alkoholismen och fler dricker vin och öl istället för starksprit, för att det är gott och inte för att bli svinpackade.

Citat:
Ursprungligen postat av zniffe
Tänk ifall världen såg ut på det där sättet, det skulle vara fantastiskt.
Tänk ifall det var Cannabis hade varit den drog som i vår kultur hade ersatt alkoholen. Brottsligheten hade antagligen sjunkit och samtidigt så hade de flesta entagligen vara mer öppna.

Nu är det ju trots allt inte alla människor som gillar att berusa sig med Cannabis; precis som det är med alkoholen. Psykadeliska droger är trots allt inte någonting som alla personer klarar av att ta. Ett stort tyvärr då det väldigt ofta öppnar ögonen hos folk.
Jag har i vart fall förändrats totalt av mitt trippande.

Förut var jag en osäker kille som var beroende av uppmärksamhet och pengar. Självisk var jag också, en äkta kapitalist med medlemskap i bland annat MUF.
Efter att ha trippat flertalet gånger och rökt väldigt ofta har jag blivit helt annorlunda. Har blivit väldigt osjälvisk och hjälper alltid en vän med vad som helst ifall jag kan.

Pengar är det största problemet för mig. Tänk hur det skulle kunna förändrats ifall man lagligt kunde ha en liten odling.
Nu skrev du visserligen att man skulle använda Opium som smärtstillande men tänk att odla upp sin egen vallmo och istället för en ölkväll med polarna sitta och röka opium eller kanske dricka lite opiumte och en spliff.
Betydligt mycket mysigare kväll enligt mig i vart fall!

Att enbart leva på naturprodukter i allmänhet skulle, enligt mig kunna få vår jord att överleva.

Nu i höst börjar jag plugga journalistik just för att jag vill kunna nå ut till folket att vi måste förändra detta samhälle för det håller inte att ha det så som vi har det nu.
Visst. De flesta överlever schysst här i Sverige men jag är säker på att detta kan rädda oss.

Jag tror på att en mångfald av naturliga droger skulle vara positivt. Droger som cannabis och opium i berusningssyfte skulle förmodligen locka många bort från att vilja bli fulla, vilket både skulle göra världen lugnare och dessutom minska fysiska skador. Beroende och tolerens i all ära, men var finns problemet om dessa droger skulle odlas i fält världen över, precis som potatis, ris och andra viktiga grödor?

Naturligtvis klarar inte alla av psykedelika, på samma sätt som att alla inte klarar av alkohol eller cannabis, även om folk är för dumma för att vilja erkänna det. Jag fixar egentligen inget av dom tre, men men psykedelika är det enda som har gett mig någonting positivt i förlängningen. Nog för att det blev väldigt jobbigt att plötsligt inse vad man håller på med och hur världen fungerar; att mitt jobb går ut på att manipulera människor att köpa företags produkter, att girighet och kontroll styr världen; så jobbigt att jag nästan blev arbetslös. MEN vad jag har lärt mig är att det som behövs för oss människor/egoister är en egodöd med jämna mellanrum.
Citera
2009-08-06, 19:37
Medlem
bluetech123s avatar
Jag tror jagvet ungefär vad du menar när du säger kemiska droger och att vi inte behöver dem. Du menar väl egentligen att du tror att vi kan klara oss bra endast med droger som går att använda utan att man först processerar det på något sätt. Eller?

Men jag tycker det är konstigt att säga så. Opium finns naturligt och det går att bli hög på det precis som det är. Men det är verkligen ingen trevlig drog om man råkar bli beroende. Ett opiumberoende kanske man kan leva med hela livet, men det kan inte vara speciellt kul i längden att leva med ständiga förstoppningar, extremt långsam ämnesomsättning, försämrat immunförsvar etc. Droger är inte "bra" eller mindre farliga bara för att de finns "naturligt". Och vad är naturligt egentligen? Allt på jorden är väl naturligt oavsett om det är skapat av människan genom en komplex kemisk process eller om det växer i skogen?

Det finns många mediciner som skapas i laboratorier, som kan förbättra många människors livskvalitet. Till exempel ibuprofen, som jag inte tror växer i någon planta någonstans, men det kanske det gör? Alla vill ju inte använda cannabis eller opium för att lindra sin huvudvärk eller vad det nu är. Vissa uppskattar faktiskt preparat som kan lindra lätta smärtor utan att påverka ens tänkande och beteende. Fast du kanske inte ens menade att vi skulle sluta tillverka sådana droger?

Jag har tänkt mycket i samma spår som dig och det här är lite av mina tankar angående det. Hoppas det inte blev för konstigt eller något.
Citera
2009-08-06, 20:38
Medlem
trippens avatar
så länge folk är giriga så spelar det ingen roll hur mycket eller lite droger det finns i världen. för där det finns ekonomiska intressen finns det krig. där det finns giriga gemensamma intressen finns det hat och krig.
så länge det finns folk som anser sig ha rätt att utnyttja andra så kommer det finnas osämja. så länge folk beter sig som felprogrammerade dumbot´s (zombies) och låter sig styras kommer det alltid finnas giriga utnyttjande människor.

så det som behövs är att folk vaknar och inser vad som händer. sluta tänk linjärt och börja tänk cirkulärt så blir vår värd så mycket trevligare. och det behöver man inga droger till.

vakna innan det är för sent!
Citera
2009-08-06, 21:20
Medlem
wsbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bluetech123
Jag tror jagvet ungefär vad du menar när du säger kemiska droger och att vi inte behöver dem. Du menar väl egentligen att du tror att vi kan klara oss bra endast med droger som går att använda utan att man först processerar det på något sätt. Eller?

Men jag tycker det är konstigt att säga så. Opium finns naturligt och det går att bli hög på det precis som det är. Men det är verkligen ingen trevlig drog om man råkar bli beroende. Ett opiumberoende kanske man kan leva med hela livet, men det kan inte vara speciellt kul i längden att leva med ständiga förstoppningar, extremt långsam ämnesomsättning, försämrat immunförsvar etc. Droger är inte "bra" eller mindre farliga bara för att de finns "naturligt". Och vad är naturligt egentligen? Allt på jorden är väl naturligt oavsett om det är skapat av människan genom en komplex kemisk process eller om det växer i skogen?

Det finns många mediciner som skapas i laboratorier, som kan förbättra många människors livskvalitet. Till exempel ibuprofen, som jag inte tror växer i någon planta någonstans, men det kanske det gör? Alla vill ju inte använda cannabis eller opium för att lindra sin huvudvärk eller vad det nu är. Vissa uppskattar faktiskt preparat som kan lindra lätta smärtor utan att påverka ens tänkande och beteende. Fast du kanske inte ens menade att vi skulle sluta tillverka sådana droger?

Jag har tänkt mycket i samma spår som dig och det här är lite av mina tankar angående det. Hoppas det inte blev för konstigt eller något.

Det var en snabbt skriven tråd, men grundtanken är att jag anser att man bör uppmuntra att använda andra berusningsmetoder än den traditionella alkoholen och tobaken. Självklart ska man ändå ha tillgång till de bästa medicinerna, oavsett om det är någonting som framställs kemiskt eller om det växer på marken.

Opium och cannabis är de självklara alternativen till alkohol om man ser till vad som växer naturligt på jorden. Dock kan det vara en idé att legalisera vissa kemiska droger också, som man tror kan ha en positiv effekt för hur folk väljer att berusa sig och vilka konsekvenser detta får på samhället.

Det jag verkligen tror på som revolutionerande är ökat användande av psykedelika. Jag tror att mänskligheten skulle må bra av att bryta ner sina egon med jämna mellanrum och se bakom de normer som byggs upp; att vi endast behöver visa varandra kärlek och förståelse för att uppnå fred. Materiella ting är ingenting äkta, utan resurserna bör istället satsas på att mätta och utbilda världen, så att vi kan hjälpas åt att finna nya insikter istället för att kriga mot varandra. Vill man tävla så kan man göra det i idrott, sport och spel!

Citat:
Ursprungligen postat av trippen
så länge folk är giriga så spelar det ingen roll hur mycket eller lite droger det finns i världen. för där det finns ekonomiska intressen finns det krig. där det finns giriga gemensamma intressen finns det hat och krig.
så länge det finns folk som anser sig ha rätt att utnyttja andra så kommer det finnas osämja. så länge folk beter sig som felprogrammerade dumbot´s (zombies) och låter sig styras kommer det alltid finnas giriga utnyttjande människor.

så det som behövs är att folk vaknar och inser vad som händer. sluta tänk linjärt och börja tänk cirkulärt så blir vår värd så mycket trevligare. och det behöver man inga droger till.

vakna innan det är för sent!

Jag är övertygad om att psykedelika spelar roll. Det finns här av en anledning och det är för att få mänskligheten att inse att vi måste hålla ihop för att överleva.

Det här klippet MÅSTE ni se och höra:

http://www.youtube.com/watch?v=vX1CvW38cHA

PS. Snart kommer jag också bli skjuten...
Citera
2009-08-06, 21:30
Medlem
Pinkskins avatar
Själv börjar jag undra om det inte är något allvarligt fel i människans själ... om nu ingen själ finns, så i vart fall i genetiken!
Citera
2009-08-06, 21:50
Medlem
wsbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinkskin
Själv börjar jag undra om det inte är något allvarligt fel i människans själ... om nu ingen själ finns, så i vart fall i genetiken!

Hur menar du? För att i-ländernas ledare tillåter u-länderna att lida?
Citera
2009-08-06, 23:21
Medlem
Pinkskins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wsb
Hur menar du? För att i-ländernas ledare tillåter u-länderna att lida?

Jag måste be om ursäkt. Har diskuterat lite för mycket med SD-anhängare på sistonde. Fick mig att tappa hoppet om mänskligheten överhuvudtaget där. För ett slag, i vart fall. Tyvärr tror jag inte att det finns en enda växt som kan rätta till den moderna människans destruktivitet. Vi verkar vara dömda att upprepa historien. Om och om igen... det är i vart fall vad jag ibland tror.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in