• 1
  • 2
2003-12-08, 10:45
Bannlyst
I lumpen så fick man lära sig att göra s.k powernap.

dv.s man sover i ganska exakt 20 minuter inte mer för att ladda energi.

Funkar riktigt bra faktiskt.

Nu undrar jag vad som händer i kroppen under en s.k powenap och om det går att mäta utifrån t.ex genom hjärnaktivitet eller via pulsen eller liknade

och om det finns eller går att konstruera en maskin som känner av när man är inne i fasen för en powenap.
Citera
2003-12-08, 10:48
Medlem
Hur tajmar man en powernap egentligen? Det är ju lätt att ställa väckarklockan på 20 minuter, men svårare att hinna somna innan den ringer.
Citera
2003-12-08, 10:56
Medlem
Quektimas avatar
Jag har fått lära mig att en powernap är när man t.ex håller en knippe nycklar i handen över golvet. När man somnar så kommer man att tappa knippan och då vakna. Detta skall vara nog för att fylla den funktion som man är ute efter.

Vad som händer vet jag inte, men det är väl hjärnan som nollställs lite kanske och kroppen har precis hunnit slappna av helt en kort stund.

Mvh Q
Citera
2003-12-08, 10:59
Medlem
Men sånt händer ju ibland när man är trött (speciellt om man ligger och ser på TV). Man slumrar till någon kort sekund och vaknar upp i litet ryck. Inte blir man ju piggare av det.

Citat:
Ursprungligen postat av Quektima
Jag har fått lära mig att en powernap är när man t.ex håller en knippe nycklar i handen över golvet. När man somnar så kommer man att tappa knippan och då vakna. Detta skall vara nog för att fylla den funktion som man är ute efter.

Vad som händer vet jag inte, men det är väl hjärnan som nollställs lite kanske och kroppen har precis hunnit slappna av helt en kort stund.

Mvh Q
Citera
2003-12-08, 11:08
Medlem
Quektimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Padme
Men sånt händer ju ibland när man är trött (speciellt om man ligger och ser på TV). Man slumrar till någon kort sekund och vaknar upp i litet ryck. Inte blir man ju piggare av det.
He he, det bror väl på de psykologiska inställningen. Man anstänger sig ju inte direkt för att vakna efter att man ha slumrat till framför TV:n. Men om du istället jobbar länge med någonting eller kör bil och måste fortsätta med det men är för trött så kan en powernap hjälpa. Då vill du ju vakna upp efter den så att säga. Effekten märks ju inte på en gång utan kommer lite senare.

Nu har jag tittat efter lite noggrannare, en powernap skall vara ca 20 minuter, men det kanske motsvaras av mitt nyckelknippeknep? Jag vet inte.

Mvh Q
Citera
2003-12-09, 16:04
Medlem
kezoos avatar
Ännu lättare: Du mediterar, då är du även medveten om tiden osv.. Det kan du göra när som hellst utan att du behöver vara trött eller inne i något annat stadie.
Citera
2003-12-09, 19:37
Medlem
Brukade meditera under en period i gymnasiet, 20 minuter innan jag gick och la mig och 20 minuter direkt efter jag vaknat. Det gjorde att jag inte behövde sova speciellt många timmar om nätterna och ändå vara pigg och utvilad när jag vaknade. Funkade grymt bra, men så började jag slarva med det (för man ska göra det vareviga dag för att det ska ha bäst effekt) och tillslut la jag av. Men man blev faktiskt mer skärpt. Funkade även bra meditera en stund innan man började plugga, kunde koncentrera sig bättre i läsningen.

Citat:
Ursprungligen postat av kezoo
Ännu lättare: Du mediterar, då är du även medveten om tiden osv.. Det kan du göra när som hellst utan att du behöver vara trött eller inne i något annat stadie.
Citera
2003-12-11, 09:32
Medlem
PeGs avatar
Citat:
Hur tajmar man en powernap egentligen? Det är ju lätt att ställa väckarklockan på 20 minuter, men svårare att hinna somna innan den ringer.

Ja, du Padme .... Testa med att göra gröntjänsten i lumpen så får du se ...
Nä, skämt å sido... Jag har alltid haft problem med att somna på kvällarna. När jag hade legat i lumpen i ca 1 månad var det problemet som bortblåst. Så fort man inte var fysisk aktiv "slocknade" jag, vilket alla andra i plutonen också gjorde.

Så fort man satte sig ner eller la sig ner så hade man somnat inom 2 minuter.
Detta satt kvar nån månad efter att jag hade muckat, men efter dess så är det precis som vanligt igen.... Surt, för det var jävligt skönt att kunna sommna på stört...
Citera
2003-12-11, 10:35
Medlem
XSSs avatar
Citat:

Jag testade faktiskt detta igår men vet inte om det funkade riktigt, jag sov inte riktigt utan var fortfarande vid medvetande, tog min ganska lätta nyckelknippa och la i handen och låg i en sådan ställning att jag måste tappa den om jag blir för slapp, nu behövde jag bara 'nappa' i en kvart och det funkade fast utan att nycklarna åkte i golvet, kändes riktigt bra men skumt på något sätt, bra mycket piggare iaf.
Citera
2003-12-18, 13:10
Medlem
LoAs avatar
Citat:

Mvh Q

Det är vad jag oxå har hört! Körde en powernap igår på bion... filmen var konungens återkomst så jag behövde inga nycklar med tanke på ljudvolymen!!

Det funkar kanon, blev pigg som en borstspindel!!!
Citera
2003-12-22, 18:26
Medlem
Däremot ska man vara väldigt försiktig med att inte vila/sova mer än 20 min.

En timmes sömn mitt på dagen gör en ännu tröttare när man vaknar upp och ger stora problem med att sova på kvällen.
Citera
2003-12-22, 20:58
Bannlyst
...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem