2003-12-10, 02:36
Medlem
202walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phreakdenta
Vad menar du nu? Kom inte och säg att Phreaking ska läggas ner.

Nejnejnej! Det var inte det jag menade . Använde bara det som exempel på ett ganska "snävt" område. Det är det säkert inte om man är insatt, men jag menade bara att juridik inte heller är snävt om man är lite insatt samt att det berör en massa människor vardagligen .

Ett juridikforum behöver inte heller bara vara ett forum där man hjälper folk med deras problem, det kan dock vara föremål för en diskusion, precis om alla andra ämnen på flashback. Många har "spel & dobbel" som intresse medan andra har juridik som intresse. Tror att många är intresserade att veta varför lagen ser ut som den gör.
Av vad jag kan avgöra så blir många lite intresserade när man förklarar varför saker är som de är och tycker att den juridiska diskursen är lockande.
Citera
2003-12-10, 02:38
Medlem
Jag tycker att det verkar intressant med ett juridik-forum, skulle garanterat läsa det. Kanske posta om jag behövde få någonting klartgjort.
Citera
2003-12-10, 16:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 202walker
Jaaa! Det är en fin idé !

http://www2.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=97432 "övrigt"
http://www2.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=97237 "kriminologi"
http://www2.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=97191 "ekonomi"
http://www2.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=96696 "övriga data & IT..."
http://www2.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=97236 "kriminologi"
http://www2.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=97243 "ekonomi"

Alla berör juridiska frågor och har postats under senaste 2,5 timmarna (jag säger inte att det senaste inläggen handlar om juridik. Det hör iofs inte till ovanligheterna att folk går Off Topic i icke-juridiska trådar heller )
Detta visar dock utspriddheten & att många har frågor om juridik.

Jag har lagt märke till det där också - sedan har vi ju http://www2.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=97017 en vårdnadsfråga i "kriminologi"
Citera
2003-12-10, 17:48
Medlem
Triggers avatar
På tiden att någon tar upp detta. Funderade faktiskt häromdagen om varför den avdelningen inte finns här. Förmodar att det finns fler som mer än gärna vill dela
'bostaden' med Laura, Mihailovic och 202Walker, inklusive mig själv.
Citera
2003-12-10, 17:59
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Nejnejnej! Det var inte det jag menade . Använde bara det som exempel på ett ganska "snävt" område. Det är det säkert inte om man är insatt, men jag menade bara att juridik inte heller är snävt om man är lite insatt samt att det berör en massa människor vardagligen .

Ok, sorry. Var lite på hugget igår.
Citera
2003-12-10, 18:18
Medlem
Fat bastards avatar
Efter lite funderingar så tycker jag att det är nog en god idé ändå, det verkar ju finnas en hel del juridikfunderingar runtom nu när ni visat på dem.
Citera
2003-12-10, 19:04
Medlem
202walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trigger
På tiden att någon tar upp detta. Funderade faktiskt häromdagen om varför den avdelningen inte finns här. Förmodar att det finns fler som mer än gärna vill dela
'bostaden' med Laura, Mihailovic och 202Walker, inklusive mig själv.

Ja, vi är nog några som känner oss lite "hemlösa" .
Jag har personligen ett stort utbyte av att få tillämpa de juridiska kunskaper jag besitter samt att sedan diskutera dessa med folk som vill komplettera/säga emot. Det är en bra träning om man kan föra en dialog om något fall eller problem.
Självklart kan jag inte lova att den juridiska hjälp som kommer att finnas kan säga exakt hur det kommer gå i t.ex. en eventuell rättegång, men tillämpliga lagrum för problemet och preliminära bedömningar av fallet skulle nog kunna ges.

Diskusionen om skillnaden mellan moral och juridisk rätt är nog något som många skulle vilja få lite insikt i också.
Citera
2003-12-10, 19:27
Medlem
202walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av phreakdenta
Ok, sorry. Var lite på hugget igår.

Ingen skada skedd. Jag får kolla in lite oftare på phreaking-forumet för att vidga mina vyer .

Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
Efter lite funderingar så tycker jag att det är nog en god idé ändå, det verkar ju finnas en hel del juridikfunderingar runtom nu när ni visat på dem.

Ja, det är lätt att man inte ser dem om man inte kollar efter just de ämnena. Finns säkert fler ämnen som cirkulerar utan något fast forum, som inte jag känner till .
Citera
2003-12-10, 19:54
Medlem
Fat bastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 202walker

Finns säkert fler ämnen som cirkulerar utan något fast forum, som inte jag känner till .

Visst är det så, jag skulle vilja ha ett forum om skägg och polisonger, men jag antar att det skulle kanske bli för smalt.
Citera
2003-12-10, 20:30
Medlem
202walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
Visst är det så, jag skulle vilja ha ett forum om skägg och polisonger, men jag antar att det skulle kanske bli för smalt.

Heh, de juridiska frågorna angående "skägg & polisonger" skulle gå bra att posta i ett juridik-forum.
Ba' suatt du vet!
Citera
2003-12-12, 16:21
Medlem
Mitt slutgiltiga förslag är att göra precis som man gjorde med forumet sexdebatt - 'utvidga' det och döpa om det. Sexdebatt blev ju som sagt 'Sex & samlevnad' och fick ytterligare en moderator.

Kriminologi bör därför 'utvidgas' och omdöpas till 'Juridik & Kriminologi. De är egentligen två skilda områden men de har ju ett nära samband. Annars kan det bli problem med gränsdragningen mellan kriminologi och juridik tror jag och det blir nog en aning förvirrande för de som inte är insatta i skillnaderna eller som inte hänger med.

Förändringen blir att alla frågor med juridisk kärna omfattas av det utvidgade forumet 'Juridik & Kriminologi'. Enkelhet framför allt.
Citera
2003-12-12, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Laura
Mitt slutgiltiga förslag är att göra precis som man gjorde med forumet sexdebatt - 'utvidga' det och döpa om det. Sexdebatt blev ju som sagt 'Sex & samlevnad' och fick ytterligare en moderator.

Vem då? Det är fortfarande bara jag och Kyle_Troy som modererar där.

Citat:
Ursprungligen postat av Laura
Kriminologi bör därför 'utvidgas' och omdöpas till 'Juridik & Kriminologi. De är egentligen två skilda områden men de har ju ett nära samband. Annars kan det bli problem med gränsdragningen mellan kriminologi och juridik tror jag och det blir nog en aning förvirrande för de som inte är insatta i skillnaderna eller som inte hänger med.

Förändringen blir att alla frågor med juridisk kärna omfattas av det utvidgade forumet 'Juridik & Kriminologi'. Enkelhet framför allt.

Vi har diskuterat det tidigare, där bl.a. jag och de flesta andra var för det förslaget. Men ABzeta99 hade några speciella planer som gjorde att Juridik behövde vara ett eget forum. Vet inte vad han hade tänkt, så det är väl bäst han får förklara det själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in