Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2003-12-08, 05:25
Medlem
202walkers avatar
Hej!
Jag såg att spel & dobbel fått ett eget ämne. Detta tycker jag är bra intiativ.
En sak som jag känner ett behov av är ett juridik-forum. Det dyker upp en massa frågor inom alla möjliga jurdiska områden i olika trådar. Det är väldigt svårt att hitta alla om man inte bläddar igenom varenda ämne på forumet. De flesta hamnar naturligt nog under "Kriminologi" även om jag tror att det ämnet egentligen har ett annat syfte. Frågor dyker dock upp i "Ekonomi", "Censur & yttrandefrihet", "Underground", "Övrigt", "Carding" och under "Drog-forumet" allt som oftast.
Det skulle underlätta en massa om man redan visste var juridik-frågorna hamnade så att man inte behöver leta så förtvivlat för att kunna hjälpa folk .
Flashback är ändå ett "underground-forum", mycket av det som diskuteras här har anknytning till lag och rätt.
Vad tycker nì?
Citera
2003-12-08, 10:37
Administrator
admins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 202walker
Hej!
Jag såg att spel & dobbel fått ett eget ämne. Detta tycker jag är bra intiativ.
En sak som jag känner ett behov av är ett juridik-forum. Det dyker upp en massa frågor inom alla möjliga jurdiska områden i olika trådar. Det är väldigt svårt att hitta alla om man inte bläddar igenom varenda ämne på forumet. De flesta hamnar naturligt nog under "Kriminologi" även om jag tror att det ämnet egentligen har ett annat syfte. Frågor dyker dock upp i "Ekonomi", "Censur & yttrandefrihet", "Underground", "Övrigt", "Carding" och under "Drog-forumet" allt som oftast.
Det skulle underlätta en massa om man redan visste var juridik-frågorna hamnade så att man inte behöver leta så förtvivlat för att kunna hjälpa folk .
Flashback är ändå ett "underground-forum", mycket av det som diskuteras här har anknytning till lag och rätt.
Vad tycker nì?

Jag har tidigare påpekat att detta är onödigt, då vi redan har "kriminologi", och de flesta juridiska frågor kan påstas i respektive forum.
Men ... Ska fundera. Du har en poäng.
Vad tycker ni andra?

admin
Citera
2003-12-08, 11:22
Medlem
202walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av admin
Jag har tidigare påpekat att detta är onödigt, då vi redan har "kriminologi", och de flesta juridiska frågor kan påstas i respektive forum.
Men ... Ska fundera. Du har en poäng.
Vad tycker ni andra?

admin

All right. Jag har missat det påpekandet .
Jag vet inte vad ni andra tycker. Är det så att folk inte känner något behov efter ett juridik-forum, utan tycker att det fungerar bra som det gör, så kör vi på som innan.
Citera
2003-12-08, 11:26
Medlem
Ofta kan man ju koppla det juridiska i en fråga/postning till något ämne. Om jag har problem med parkeringsböter exempelvis, så skulle jag posta i Bilar & fordon eftersom jag sannolikt skulle få mer relevanta svar/åsikter där. Har jag däremot slagit någon på käften och ska upp i tingsrätten känns Kriminologi som rätt forum.

Men ett forum typ Juridik - allmänt kanske skulle vara ett bra tillskott. Om jag har en fråga angående fastighetsrätt eller en arvstvist kan jag iofs posta i Ekonomi, men ett renodlat juridikforum skulle ju passa bättre.
Citera
2003-12-08, 11:53
Medlem
sajruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av esping
Ofta kan man ju koppla det juridiska i en fråga/postning till något ämne. Om jag har problem med parkeringsböter exempelvis, så skulle jag posta i Bilar & fordon eftersom jag sannolikt skulle få mer relevanta svar/åsikter där. Har jag däremot slagit någon på käften och ska upp i tingsrätten känns Kriminologi som rätt forum.

Men ett forum typ Juridik - allmänt kanske skulle vara ett bra tillskott. Om jag har en fråga angående fastighetsrätt eller en arvstvist kan jag iofs posta i Ekonomi, men ett renodlat juridikforum skulle ju passa bättre.

Jag håller med, kanske man skulle få lite bättre hjälp där och framför allt mer opartisk. Känns inte som man alltid kan lite på inläggen i respektive forumet, efterrsom de tenderar och mer "diskutera" (vilket är poängen med forumet) lagen än tala om vad den är. Vore schyst med ett Juridik forum med lite folk som har koll på lagen (som alla medborgare måste kunna, enligt lagen ela moment 22).
Citera
2003-12-08, 18:12
Medlem
Oj, jag, 202walker och Mihailovic skulle få ett eget forum att bo och husera i?
Citera
2003-12-08, 19:37
Medlem
Fat bastards avatar
Käns det inte lite väl snävt? finns det verkligen så många juridikfrågor på forumet nu så det skulle räcka till en egen avdelning?

Men iochförsig så kanske intresset ökar om det blir en egen avdelning, precis som mat eller språkavdelningarna.
Citera
2003-12-09, 00:37
Medlem
202walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laura
Oj, jag, 202walker och Mihailovic skulle få ett eget forum att bo och husera i?

Jaaa! Det är en fin idé !

http://www2.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=97432 "övrigt"
http://www2.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=97237 "kriminologi"
http://www2.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=97191 "ekonomi"
http://www2.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=96696 "övriga data & IT..."
http://www2.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=97236 "kriminologi"
http://www2.flashback.info/scandinavia/showthread.php?t=97243 "ekonomi"

Alla berör juridiska frågor och har postats under senaste 2,5 timmarna (jag säger inte att det senaste inläggen handlar om juridik. Det hör iofs inte till ovanligheterna att folk går Off Topic i icke-juridiska trådar heller )
Detta visar dock utspriddheten & att många har frågor om juridik.

Som sajrus säger så låter ofta folk hellre moralen tala när de svarar i "intresse-trådar". Hade man ett fristående ämne hade ju de som har juridik som intresse, opartiskt kunna svara på de frågeställningar som kommer upp.
Citera
2003-12-09, 00:49
Medlem
Laments avatar
äh kriminologi räcker!
Citera
2003-12-09, 16:29
Medlem
Fuzzy Logics avatar
Jag tycker idén är lysande!

Och behöver ni en moderator har ni alltid mig att tillgå!....
Citera
2003-12-09, 17:12
Medlem
202walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fat bastard
Käns det inte lite väl snävt? finns det verkligen så många juridikfrågor på forumet nu så det skulle räcka till en egen avdelning?

Men iochförsig så kanske intresset ökar om det blir en egen avdelning, precis som mat eller språkavdelningarna.

Ja, jag tror att folk skulle ställa ännu fler frågor om det fanns ett fristående juridikforum.
Tror att det skullet växa förbi t.ex. "Österländska religioner" (12 trådar) eller Ockultism (24 trådar).
Jag uppfattade det som att det ställdes mer frågor om juridik än än "Spel & dobbel" innan det forumet öppnades. Se vilken fart det blivit på "Spel & dobbel", det är kul att se.
Jag tycker att t.ex "Phreaking" är ett snävare område än juridik (inget ont om phreaking ). Juridiken kommer ju folk verkligen i kontakt med dagligen.
Citera
2003-12-09, 21:26
Medlem
phreakdentas avatar
Citat:
Jag tycker att t.ex "Phreaking" är ett snävare område än juridik (inget ont om phreaking ). Juridiken kommer ju folk verkligen i kontakt med dagligen.

Vad menar du nu? Kom inte och säg att Phreaking ska läggas ner.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in