2009-08-04, 20:33
Medlem
BlackSundays avatar
Hej!
Jag har precis köpt en TviX, tillsammans med detta har jag en macbook air varifrån jag vill streama filmer över till tv:n då jag ej har hunnit införskaffa mig en HDD. Hur gör jag detta? Har läst att jag ska kunna köra en nätverkskabel mellan min bärbara mac och tvixen och sedan tvixen -> tvn (HDMI). Visst, så långt är jag med, men vilket program osv skall jag använda mig av för att kunna streama? Jag har inte riktigt fattat hur det här går till är ruskigt dålig på den tekniska biten med FTP och sådant. Hjälp uppskattas!
Citera
2009-08-05, 10:10
Medlem
Flärps avatar
Google är nice!

Detta kanske kan vara något?
http://www.tvix.co.kr/eng/faq/FAQM50...TID=3&SCATID=2
Citera
2009-08-05, 11:30
Medlem
BlackSundays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
Google är nice!

Detta kanske kan vara något?
http://www.tvix.co.kr/eng/faq/FAQM50...TID=3&SCATID=2

Har googlat, läst igenom just den FAQ:en men kammat noll.
Antingen är jag tekniskt efterbliven, lack of english skillls eller så är det helt enkelt en kass guide.
1. Alternativen som presenteras i FAQ:en tycks inte överensstämma med alternativen/valen i det program man laddar ner från samma sida, som exempel hittar jag ej alternativen: "4. Click on NFS Shares Tab in NFS Manager" i NFS manager som jag laddat ner och startat upp. Samma gäller för många andra. Skulle vara gult värt om någon kan guida mig igenom NFS manager och hur man enkelt sätter upp en server mellan TviX och macen - jag har dessutom ej trådlöst, utan genom en nätverkskabel. Jag tycker inte att det borde vara så svårt att kunna streama över material -.-
Tack på förhand!
Citera
2009-08-05, 16:01
Medlem
Flärps avatar
Hur man sätter upp en NFS Share i OS X. För denna krävs lite hackande i terminalen.
http://www.behanna.org/osx/nfs/howto1.html
Möjligt att den är lite out dated.

Detta kanske kan vara något också?
http://www.networkedmediatank.com/sh....php?tid=10160
Citera
2009-08-06, 13:45
Medlem
n00rfens avatar
Måste du köra NFS? Jag kör SMB till min Tvix, fungerar ypperligt. Finns default i OS X också.

Det man gör på OS X-sidan är följande:

1.) Systeminställningar > Delning
2.) Fildelning > Alternativ > "Dela filer och mappar med SMB"
3.) Dela ut mappen med filmer i

Och på Tvixen:

1.) Lägg upp SMB-netshare
2.) Skriv in IP-adressen till datorn
3.) Namnet på sharen är sökvägen till mappen - har du delat ut mappen "Film" så blir det alltså... "Film".
Senast redigerad av n00rfen 2009-08-06 kl. 13:47.
Citera
2009-08-06, 14:49
Medlem
BlackSundays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n00rfen
Måste du köra NFS? Jag kör SMB till min Tvix, fungerar ypperligt. Finns default i OS X också.

Det man gör på OS X-sidan är följande:

1.) Systeminställningar > Delning
2.) Fildelning > Alternativ > "Dela filer och mappar med SMB"
3.) Dela ut mappen med filmer i

Och på Tvixen:

1.) Lägg upp SMB-netshare
2.) Skriv in IP-adressen till datorn
3.) Namnet på sharen är sökvägen till mappen - har du delat ut mappen "Film" så blir det alltså... "Film".
Jag har gjort till häften som du skriver tidigare;
Skapat ett konto till på datorn -> "tvixhd1" med lösenord "tvixhd1".
Sökt mig in på delning och delat ut användare "tvixhd1" på samma sätt som du beskrivit, men det går inte att via SMB just dela ut en mapp, utan det gäller en hel användare. Och det är här mitt första problem dyker upp - jag kan inte öppna mapparna hos användare "tvixhd1" på datorn, jag saknar behörighet.

Nästa moment du skriver, mellan tvixen och datorn är jag inte heller hemma på, vad är SMB-netsharen? = "tvixhd1"? IP-adressen till datorn? Kan jag få fram den genom att googla min IP? Eller får jag fram den på ett annat sätt?
Tack för svar!
Citera
2009-08-06, 15:06
Medlem
n00rfens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackSunday
Jag har gjort till häften som du skriver tidigare;
Skapat ett konto till på datorn -> "tvixhd1" med lösenord "tvixhd1".
Sökt mig in på delning och delat ut användare "tvixhd1" på samma sätt som du beskrivit, men det går inte att via SMB just dela ut en mapp, utan det gäller en hel användare. Och det är här mitt första problem dyker upp - jag kan inte öppna mapparna hos användare "tvixhd1" på datorn, jag saknar behörighet.

Nästa moment du skriver, mellan tvixen och datorn är jag inte heller hemma på, vad är SMB-netsharen? = "tvixhd1"? IP-adressen till datorn? Kan jag få fram den genom att googla min IP? Eller får jag fram den på ett annat sätt?
Tack för svar!
Du behöver inte skapa ett konto på datorn, se bara till att "Gäst" har läsbehörighet, då kommer det fungera.

Om du har kopplat Tvixen direkt till datorn (alltså inte via router) så får du kolla IP-adressen i Nätverksinställningar.
Citera
2009-08-06, 15:56
Medlem
BlackSundays avatar
Jag försöker följa den här guiden en del. http://canman.se/products/tvix6500/1/support.aspx - där står det att man skall skapa ett konto "tvixhd1" - Det har jag i alla fall gjort och delat ut det kontots delade mapp - där jag också lagt in mina filmer som jag vill kunna se genom tvixen.

När det är inställt DCHP på tvixen så saknas tvixens IP-adress, det finns helt enkelt ingen då. När jag skapar en statisk-ip är ipadressen + samtliga andra alternativ 000.000.000.000 - so far so fine. När jag sedan skriver in min IP-adress i nätverksinställningarna och försöker PINGA den står det fail och inget delat nätverk blir av. Skriver jag in den statiska IP adressen i finder söker den hela tiden och inget händer förutom att det dyker upp en ruta där jag skrev in mitt adminkontos lösen samt användarnamn och då stod det att jag skulle dela antingen mitt egna konto eller tvixhd1 till skrivbordet?? jag har testat de flesta alternativen men lyckas ej kunna få kontakt mellan tvixen och min mac -.- Någon som vet vad jag gör för fel? Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in