2009-08-04, 19:00
Medlem
Fuzzs avatar
Förstår varför en försäkring kan vara dyr för en 15åring som inte har någon trafikvana.
Men för mig som är över 25 och har mc kort och haft det sen jag var 18.
Varför kan de bara inte gå på ålder och körkorts behörighet?
Betalar ju mindre för bilen i försäkring än vad mopeden kommer att kosta. I båda fallen trafik. ca 150 för bilen i månaden och ca 200 för mopeden och det som jag fattat det lika som för en 15åring.

Vad finns det för försäkringsbolag som försäkrar mopeder? Har gått igenom de vanligaste. Folksam, länsförsäkringar, if, saluansvar, trygghansa osv.
Citera
2009-08-04, 19:14
Medlem
Konstigt det där med moppeförsäkring.. Till skillnad från andra fordonsförsäkringar verkar det inte spela roll var man bor eller hur gammal man är.

Var själv inne på att skaffa en sån där eu-moppe men försäkringen var för dyr tyckte jag.

Kollade runt lite och på Länsförsäkringar på nätet skrev jag in lite olika personuppgifter.

Priset var det samma för en 16-åring boende i stad med ca. 50000 invånare, för mig 40+ i samma stad, för min far 80+ i samhälle med 3000 invånare och för en kompis 40+ boende i ännu mindre samhälle..

Enligt bolaget var det inget konstigt med detta men det tycker jag att det är.

För mig blev det en mc-scooter i stället.. under halva priset i försäkring.
Citera
2009-08-04, 20:42
Medlem
rebbans avatar
Kollade på det jag med för mig va det billigare att köpa en tung hoj istället för moppe.. Sjukt
Citera
2009-08-05, 09:39
Medlem
orvarens avatar
Min Kawa 1100 (som för längesedan är såld) var inte hälften så dyr som moppen!!

Bilen är helförsäkrad,med allt extra,hyr bil osv.. Den är också billigare..
(runt 5000:- helår)

Moppen ligger för mig runt 120:-/mån Trafikförsäkring endast...

BE C DE körkort,sedan -88/89...

Sannolika orsaker är nog att "Pappa" har fått stå för försäkringen,vilket gjort att premien gått upp "rakt över" så att säga....

"Vält"-skrapad kåpa.. "Äh,vi tar det på försäkringen!" (runt,säg 4000:- för "lite kåpor",självrisk 1000:- Ung-djävlarna välter runt med mopparna "hela tiden" och skrapar,försäkringsbolagen betalar..Tröttnar på det och höjer premien..)

Skit är det mä't!!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in