Flashback bygger pepparkakshus!
2009-08-04, 16:32
Medlem
Nu har jag tröttnar på att ha de datorproblem som jag har. Tänkte kolla om det är någon av er som har någon aning om vad det kan va.

Grafikkortet?:

Sen jag instrallerade in ett andra OS till min dator så har jag fått lite problem när jag spelar. Helt "Random" så kanske skärmen flimrar till eller så ser man bara en massa grafikbuggar. Även fast grafiken kan vara på det "Sämsta". Annars har jag inte upptäckt några andra problem.

Jag har ju mina gissningar på att grafikkortet håller på att dö.
(Funderar på att ta bort det andra OS:et om det är det som skapar problemet. Även formatera om det andra OS:et)

--"BILDER"--
(Så ni kan få se hur det ser ut)
http://i631.photobucket.com/albums/u...mpaz/gw004.jpg
http://i631.photobucket.com/albums/u...mpaz/gw006.jpg

Nätverkskortet: - Brukar få bluescreen för att det är något problem med mitt nätverkskort "WPN311" - Undrar bara om det går att fixa det på något sett eller är jag helt enkelt tvungen att köpa att nytt? Bluescreen händer inte ofta , oftast så händer det när jag laddar ner.

"driver_irql_not_less_or_equal" Är problemet med kortet. Testat att byta drivrutiner och allt det , har märkt att det har minskat lite sen jag uppdatera det sist.

Nätagg?: - När jag startar datorn så "Låter det lite" som att något är fel med strömmen , kan inte förklara direkt. Men går över på 1 sec.

Kan det vara något fel där som får t ex mitt grafikkort att "Bugga"

Datorn är ett hemmabygga.
Tack i förhand (:
(Jag är dålig på att förklara saker och ting men ni förstår nog de mesta)

EDIT: Jag har inte rensat den på damm sedan jag köpte burken , kan det vara så att de olika delarna är fyllda med damm som skapar problemen?
Senast redigerad av Yupi87 2009-08-04 kl. 16:39.
Citera
2009-08-04, 17:15
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
När det grafikkort så har du så kallad artifacts dvs kommer upp massa konstiga "trianglar" o kantar. Detta beror på värme lr minne på grafikkortet. Först o främst blås inn lite luft för att ta bort damm. Sedan kolla va grafikkort har för temps(enklast tanka hem GPU-Z) för dina temps. Programmet r freeware o väldigt bra. Angående drives-not-equal, tanka hem dem senaste. Sitter me ati, kan bara uttala mig om det. Senaste r 9.7 vers. Allt överlag borde du se över me damm i datorn. Rengör skiten, fixa bättre luftflöde så kommer du se att blir bättre
Citera
2009-08-04, 18:29
Medlem
Angående grafikkortet:
- Har nu rengjort datorn på allt damm jag kunde kommit åt , hittade även 2 döda spindlar i datorn.

Efter jag startat datorn så testade jag "GPU-Z"-programmet.

Tryckte på "Sensors" och såhär stod det:

GPU Core Clock : 450.0 Mhz
GPU Memory Clock: 660.0 Mhz
GPU Temperature: 39.0 C
(Låg på 47-55 innan) men då hade jag haft på datorn ett tag.
EDIT: Update:
"Sensor" http://gpuz.techpowerup.com/09/08/04/fgf.png
"Info om grafikkortet" http://gpuz.techpowerup.com/09/08/04/5pg.png
Är dom värderna bra ?
(Ska kolla hur det går med att spela , om det blir några "Artifacts" (:

Angående Nätverkskortet: - Jag har de senaste drivrutinerna. Några kompisar till mig som har samma nätverkskort har samma problem. Så jag skulle ju kunna tro att det är nätverkskortet som det är fel på. Men tänkte bara att jag skulle kunna hitta ett annat sätt än att köpa nytt kort.
Senast redigerad av Yupi87 2009-08-04 kl. 18:52.
Citera
2009-08-04, 18:35
Medlem
Märkte så fort jag startade spelet att grafiken såg bättre ut. Dessa Artifacts kommer ju lite random så får se om jag kan "Hitta" någon.

Hmm mitt nätagg började låta konstigt så jag slog till datorn med näven och slutade. Har även haft detta problemet innan. Har alltid löst det med att slå till datorn. Kan det vara glapp eller något liknande ?
Citera
2009-09-13, 01:08
Medlem
Har fortfarande problem med datorn !
Blir fortfarande så kallade "artifacts" och det blinkar och har sig när jag spelar wow.

Har damsugit den , kollat så att fläktarna fungerar bra osv.

Finns det något mer jag kan göra?
Citera
2009-09-13, 01:11
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yupi87
Har fortfarande problem med datorn !
Blir fortfarande så kallade "artifacts" och det blinkar och har sig när jag spelar wow.

Har damsugit den , kollat så att fläktarna fungerar bra osv.

Finns det något mer jag kan göra?
Kom på en sak som du skrev angående nätagg. Kanske ska se över. Om dessa "artifacts" kommer random kan ocå vara ett tecken på för lite ström
Citera
2009-09-13, 01:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis(SM)
Kom på en sak som du skrev angående nätagg. Kanske ska se över. Om dessa "artifacts" kommer random kan ocå vara ett tecken på för lite ström

Okej , har ju funkat perfekt förut , men såg att det var EXTREMT dammigt inuti nätagget idag. Ska man damsuga där inne?

Eller är det helt enkelt bäst att köpa en ny ?

Jag har även ett annat problem som jag hoppas du skulle kunna hjälpa mig med. Jag får CRC errors när jag instrallerar exe osv. När jag kopierar stora filer från en extern till min vanliga så blir filerna korrupta (WoW filerna pratar vi om här) Beror detta på hårddisken? Köpte precis en ny för någon månad sen dock. Men har för mig att jag hade samma problem då med. Och filerna blir ibland korrupta om jag laddar ner Winrar filer , så går helt enkelt inte att extracta dom då :/
Citera
2009-09-13, 01:23
Medlem
Nemesis(SM)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yupi87
Okej , har ju funkat perfekt förut , men såg att det var EXTREMT dammigt inuti nätagget idag. Ska man damsuga där inne?

Eller är det helt enkelt bäst att köpa en ny ?

Jag har även ett annat problem som jag hoppas du skulle kunna hjälpa mig med. Jag får CRC errors när jag instrallerar exe osv. När jag kopierar stora filer från en extern till min vanliga så blir filerna korrupta (WoW filerna pratar vi om här) Beror detta på hårddisken? Köpte precis en ny för någon månad sen dock. Men har för mig att jag hade samma problem då med. Och filerna blir ibland korrupta om jag laddar ner Winrar filer , så går helt enkelt inte att extracta dom då :/
Tycker du ska se över genast på damn som sitter i nätagg. Damn kan stoppa luft flöde som behövs för kyla el komponeter.

Angående CRC kan du läsa lite mer här http://www.computerhope.com/issues/ch000430.htm
Enklast tanka ccleaner från www.ccleaner.com kör den. prova även registery fix.
Citera
2009-09-13, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nemesis(SM)
Tycker du ska se över genast på damn som sitter i nätagg. Damn kan stoppa luft flöde som behövs för kyla el komponeter.

Angående CRC kan du läsa lite mer här http://www.computerhope.com/issues/ch000430.htm
Enklast tanka ccleaner från www.ccleaner.com kör den. prova även registery fix.

Okej , ska plocka ut nätagget imorgon och se om jag kan få ut dammet inuti.

CRC: ccleaner används dagligen , har inte hjälpt dock.
Och hittar tyvärr inget som hjälpt på den sidan.

En kompis far (som jobbar med datorer) sa att det kunde bero på minnet / hårddisken. Men skulle det kunna orsakas av att det inte blir tillräckligt med ström?
Citera
2009-09-13, 01:29
Medlem
[
Citera
2009-09-13, 12:01
Medlem
Jag kunde tyvärr inte komma åt inuti nätagget :S

520w står det på nätagget , det borde väl vara okej för att klara av mitt grafikkort som är Nvidia 7900 GT?

Fast som sagt , eftersom det är dam fortfarande där inne så kanske det inte blir tillräckligt ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in