• 1
  • 2
2003-12-07, 22:15
Medlem
lothers avatar
som vanligt funderar jag på hur mycket ett liv egenteligen är värt
ett exempel
om ditt liv faktiskt skulle gå att rädda från den dödliga sjukdomen men det kostar över hundra arbetsår från dom som kan hjälpa dig
då går ju hela mänskligheten back rent krasst sett för du kan ju alldrig jobba ifatt det dom andra har hjälp dig med

så hur mycket är ett liv värt
en nyfödd har ju inte kostat mycket för samhället men kan generera mycket pengar
en i övre tonåren har kostat mycket i utbildning och allt annat och inte dragit ett strå till stacken
en pensionär är rena barlasten, gör ju inget annat än drar pengar från systemet

när tycker ni att en person inte har mera att hämta från samhället?
när det är dags att säga " du har fått alla förmåner du har rätt till, dö istället" ?
Citera
2003-12-07, 22:22
Moderator
rancors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lother
som vanligt funderar jag på hur mycket ett liv egenteligen är värt
ett exempel
om ditt liv faktiskt skulle gå att rädda från den dödliga sjukdomen men det kostar över hundra arbetsår från dom som kan hjälpa dig
då går ju hela mänskligheten back rent krasst sett för du kan ju alldrig jobba ifatt det dom andra har hjälp dig med

så hur mycket är ett liv värt
en nyfödd har ju inte kostat mycket för samhället men kan generera mycket pengar
en i övre tonåren har kostat mycket i utbildning och allt annat och inte dragit ett strå till stacken
en pensionär är rena barlasten, gör ju inget annat än drar pengar från systemet

när tycker ni att en person inte har mera att hämta från samhället?
när det är dags att säga " du har fått alla förmåner du har rätt till, dö istället" ?
Den gamle har arbetat hela livet och dragit in pengar i form av olika skatter, det är därför de har jobbat hela livet, för att få ett drägligt liv de sista av sina år.

Jag tycker alla har rätt att utnyttja systemet sålänge de har bidragit själva till det, dock har barn rätt att utnyttja systemet tills de har gått ur hela skolan vilket är obligatoriskt. Om man inte skaffar arbete efter skoltiden har man ingen rätt att utnyttja systemet i samhället.
Citera
2003-12-07, 22:22
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Det beror ju på vems liv vi pratar om.

När det gäller svenskar i utlandet som blir kidnappade, tror jag Svenskt Näringsliv har försäkringar som täcker betalningar upp till 20 miljoner kronor per skalle.

När det gäller araber kunde tydligen amerikanarna enligt Madeleine albright tänka sig att offra en halv miljon irakiers liv för att amerikanarna skulle få billigare bensin.

Vita = Värdefulla
Blattar = Värdelösa
Citera
2003-12-08, 09:17
Medlem
Nemesis1s avatar
20 miljoner! Då måste jag sticka till Sverige och kidnappa ett par svenskar!
Citera
2003-12-08, 09:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tippi Hedren
Vita = Värdefulla
Blattar = Värdelösa

Men så är det ju?!? De mörkhyade blodsugarna som lever i dagens samhälle är en ännu större barlast än gamlingarna. Den gamle har som rancor mycket riktigt skriver arbetat och varit med om att bygga folkhemmet.

Ali har kommit hit i vuxen ålder och åtnjuter numera alla våra bidrag samtidigt som han smugglar cigaretter eller har svart livsmedelsbutik. Sådana jävlar är värdelösa och den kategorin svämmar över av svartskallar och s.k. "flyktingar".

// Roger P.
Citera
2003-12-08, 09:57
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
I försäkringsbranschen är det som någon nämnde värderat till ungefär 20 mille.

Vägverket har även de någon kalkyl då de ska bygga plankorsningar och liknande som värderar ett männisoliv till 15-20 miljoner kronor.

Invandrare har i vissa fall utbildats i hemlandet, något som inte kostar staten en krona. En civilingenjörsutbildning kostar svenska staten en hel drös med stålar, var tror ni professorer/lektorer etc får sin lön ifrån?

Utbildad invandrare som arbetar=vinst för svenska staten

Outbildad invandrare som går på soc=förlustaffär för svenska staten.

Jag vet att det finns många outbildade, arbetslösa invandrare i Sverige, jag ville bara nyansera debatten lite med mitt inlägg.
Citera
2003-12-08, 14:45
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Citat:
Men så är det ju?!? De mörkhyade blodsugarna som lever i dagens samhälle är en ännu större barlast än gamlingarna. Den gamle har som rancor mycket riktigt skriver arbetat och varit med om att bygga folkhemmet.

Jag var ironisk !
När vi ändå pratar om så abstrakta saker som att värdera människoliv i pengar, så gjorde jag en poäng genom att dra det hela till sin spets. Tyvärr kan man tydligen inte vara så cynisk och provcerande som jag uppenbarligen är utan att det kommer någon okunnig rasist och missar hela poängen.
Citera
2003-12-08, 15:48
Bannlyst
Citat:
Jag var ironisk !
När vi ändå pratar om så abstrakta saker som att värdera människoliv i pengar, så gjorde jag en poäng genom att dra det hela till sin spets. Tyvärr kan man tydligen inte vara så cynisk och provcerande som jag uppenbarligen är utan att det kommer någon okunnig rasist och missar hela poängen.

Tippi... En viktig del av ironin är att båda parter fattar att man säger tvärt emot det man egentligen menar. Jag tror inte att jag var ensam om att misstolka Ditt aningen luddiga försök att ironisera.

// Roger P.
Citera
2003-12-08, 17:46
Medlem
Schaffers avatar
Citat:
När det gäller svenskar i utlandet som blir kidnappade, tror jag Svenskt Näringsliv har försäkringar som täcker betalningar upp till 20 miljoner kronor per skalle.

Jag anser att Svenskt Näringsliv riskerar mitt liv! Om ingen lösensumma någonsin betalats ut skulle vi inte behöva oroa oss för kidnappningar. Det är självklart att systemet kommer utnyttjas.

Mitt synsätt funkar även på katastrofhjälp och vissa bidragssystem i Sverige.

/Schaffer
Citera
2003-12-08, 19:54
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Citat:
Vita = Värdefulla
Blattar = Värdelösa

Hur tydlig måste man vara ? Kan det bli tydligare än så? Jag tycker det är ganska uppenbart att ett uttalande som det här aldrig kan vara allvarligt menat. Humor är svårt, jag vet det, och nyanser. Men man måste ju också tänka eter vad som är rätt och rimligt. Jag gillar att vara provocerande. Och jag provocerar genom att peka på och ifrågasätta de orättvisor som finns i världen. Genom att inte hyckla, genom att säga, "ja, vita människor är mer värdefulla än svarta" så visar man hur illa det egentligen är ställt med saker och ting. Vilket inte behöver betyda att jag själv skulle vara rasist eller tycka att en person är värd mer än någon annan.
Citera
2003-12-09, 09:37
Bannlyst
Citat:
Hur tydlig måste man vara ? Kan det bli tydligare än så? Jag tycker det är ganska uppenbart att ett uttalande som det här aldrig kan vara allvarligt menat. Humor är svårt, jag vet det, och nyanser. Men man måste ju också tänka eter vad som är rätt och rimligt. Jag gillar att vara provocerande. Och jag provocerar genom att peka på och ifrågasätta de orättvisor som finns i världen. Genom att inte hyckla, genom att säga, "ja, vita människor är mer värdefulla än svarta" så visar man hur illa det egentligen är ställt med saker och ting. Vilket inte behöver betyda att jag själv skulle vara rasist eller tycka att en person är värd mer än någon annan.

OK, då förstår jag problemet.

Dock måste jag tillägga att jag faktiskt anser att vita är värdefullare än svarta eftersom vita kan skapa fungerande samhällen och tänka flera steg framåt. Svarta skapar bara anarki och kriminalitet var dom än drar fram. Vill Du ha exempel? Sydafrika har exempelvis blivit en underutvecklad AIDS-härd sedan negrerna tog över ratten. Dom vita kunde hålla ordning på landet och Sydafrika var den afrikanska kontinentens enda egentligt utvecklade nation.

Förstår Du nu varför jag inte så Din så kallade ironi i uttalandet som svarta och vita? För mig är det så självklart att det är så...

// Roger P.
Citera
2003-12-09, 10:40
Medlem
Tippi Hedrens avatar
Citat:
eftersom vita kan skapa fungerande samhällen och tänka flera steg framåt. Svarta skapar bara anarki och kriminalitet var dom än drar fram.

Skitsnack, rent och skärt skitsnack !

Problemen i sydafrika, och istort sett resten av hela afrikanska kontinenten, menar du att det inte har någonting att göra med vita människors exploatering från kolonialtiden och ända fram till idag?
Att säga att svarta är lägre stående varelser för att dom har problem är som att säga att moderater är lägre stående varelser jämfört med sossar, eftersom dom alltid misslyckas med att sitta i regering.

Jag vet att tråden börjar gå off topic nu, men sådana korkade inlägg får helt enkelt inte gå obesvarade.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in