2009-08-31, 03:04
Medlem
JerryCottons avatar
Att jämföra havskräftor och "vanliga kräftor" är väl som att fråga om du föredrar korv eller hamburgare, älg eller nötkött, lax eller sej.
Föredrar båda skaldjuren om de är väl tillagade.
Citera
2009-09-09, 11:29
Medlem
jackflashs avatar
Sen så är det aldrig fel att gratinera havskräfor. Dela dom på mitten (färdigkokta). Blanda till ett örtsmör på smör, vitlök, dragon, persilja och lite dijongsenap. Lägg en klick smör på varje halva. Gratinera i övre delen av ugnen i 275° i fem minuter. Sagolikt gott!
Citera
2009-09-09, 11:40
Medlem
Det är ingen jävla skillnad i smaken i sig. Skillnaden, och smaken, kommer av den behandling de får efter att ha tagits upp.

Havskräftor kokas i sitt eget vatten, dvs havsvattnet.

De "vanliga" kräftorna kokas ju som bekant i öl och dill (och ev annan parfym).

Man skulle i princip kunna koka små bitar av wettextrasor i havsvatten respektive öl/dill och äta med lika god aptit.

Btw, kräftor är asätande insekter. Nam nam?
Citera
2010-08-25, 08:59
Medlem
jackflashs avatar
Nu är det augusti igen! Jag står fast vid mina havskräftor. Vad tycker i?
Citera
2010-08-25, 09:10
Medlem
dePauls avatar
Som västkustbo så föredrar jag självklart havsvarianten. Jag kan inte hålla med om att båda kräftsorterna smakar exakt lika om man kokar dem på ett optimalt sätt.

~Paul~
Citera
2012-09-11, 15:57
Medlem
Pasiphaes avatar
På våra kräftskivor så äter ingen signalkräftor när havskräftor finns så nu köper vi bara havskräftor så blir alla nöjda och glada.
Citera
2012-09-11, 16:14
Medlem
TequilaBoys avatar
Havskräftor är långt godare. De har en sötare smak på något sätt. Perfekt blandning av sött och salt!
Citera
2012-09-11, 17:50
Medlem
rayraviolis avatar
Det är bara att gratulera alla sillstrypare på vår västra kustremsa. De insjökryp vi har här i huvudstaden är rena nödkosten jämfört med havskräftor. Och då gillar jag ändå insjökräftor förutsatt att de är av hyfsad kvalitet.
Citera
2012-09-11, 17:55
Medlem
MadDog76s avatar
håller med tidigare talare.

Köper endast "vanliga" kräftor som jag kokar om.
Citera
2012-09-12, 10:13
Medlem
jackflashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MadDog76
håller med tidigare talare.

Köper endast "vanliga" kräftor som jag kokar om.

"Tidigare talare" tycks föredra havskräftor. Vad är vanliga kräftor enligt dig? Signalkräftor?
Citera
2012-09-12, 15:41
Medlem
asfaltgosses avatar
Signalkräftor i augusti! Annars de andra fast de är lite slarviga ... (hafskräftor)!
Citera
2013-07-19, 20:19
Medlem
Midus avatar
Jag tycker att det är underbart att det finns såväl kräftor i hav som i sötvatten.

Av havskräftor har jag mindre erfarenhet, men jag anser att de har ett mjöligare kött i stjärten med en mild men samtidigt fräsch och skaldjursbetonad smak, ett kött som gör sig bättre i olika röror än vad sötvattenskräftornas kött gör. Klorna är även de goda, men dess konsistens förlorar mot sötvattensvarianterna.

Sötvattenskräftorna har definitivt kraftigare och mer pikant smak än havskräftorna, men är inte lika fräscha i tonerna. Köttet i stjärtarna är saftigare och mörare och har inte samma mjöliga ton som havskräftan. Dock finns risk, särskilt med kräftor som ej ännu ömsat skal, att där är en viss dysmak.
Klorna är definitivt bättre hos sötvattenskräftan, med en mycket mör konsistens och fullpackad med smak. Har man god tillgång blir en röra med kräftstjärtar betydligt bättre om även kräftklor får medfölja. Dessa är tyvärr inte lika fasta, men man kan skala dem och hacka upp dem.

På en kräftskiva har jag gärna temat "sött & salt", dvs både söt- och saltvattenskräftor. Dels gör de sig väldigt vackra tillsammans upplagda i något finurligt mönster, dels är variationen härlig.

I och med att jag fiskar egna sötvattenskräftor, men ej havskräftor, så är de enda kräftor jag köper just havskräftor. Här tror jag också att ursprunget till folks förakt för sötvattenkräftor ligger:

Det går att köpa fräscha, goda och färska havskräftor fiskade i svenska vatten hela säsongen. Dessa håller bra kvalité. Men när det kommer till sötvattenskräftan är det många som är hänvisade till den kinesiska produkten, vilket i min mening är rena skiten. Det finns mängder med tips och trix på märken och "omkokning" av dessa kräftor, men för en som mig, som vuxit upp på både egenfiskade flod- och signalkräftor, så har dessa "köpevarianter" mycket undermålig kvalité. Och framförallt, koka ALDRIG om kräftor.

För er som vill uppleva riktiga sötvattenskräftor, se till att finna en fiskare eller hobbyodlare och köp av denne, helst levande och tillaga själva. Har ni aldrig ätit annat än "kinesversionen", så döm inte sötvattenskräftan i förhand.

För att flika in lite OT med frågan huruvida "Flodkräfta är godare än signalkräfta" så hävdar jag följande: Ja, det råder lite skillnad i smak, ibland. Jag har ätit kräftor av båda arter från samma vatten i decennier, men jag skulle inte för en minut våga påstå att jag hade plockat ut den ena arten framför den andra i ett blindtest. Kräftorna, oavsett signal- eller flodkräfta, påverkas i smaken främst av vattenkvalitén samt i vilken livsfas (skalbyte, ålder) och kön de tillhör.

Hos mig, som hos andra, råder den fina tanken om att flodkräftan är den genuina kräftan i Sverige och den som är den "riktiga", och att signalkräftan är ett tragiskt experiment som gick fel. Signalkräftan kommer förhoppningsvis försvinna med tiden och vi kan då återetablera vår flodkräfta.

PS. "En kräfta skall kryddas med brännvin, det har O.P Andersson sagt, på det kan vi skriva kontrakt." DS.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in