2009-08-04, 15:50
Medlem
Tänkte bryta mönstret från korv & makaroner till något köttigare, så jag köpte en sån där förpackning marinerat kött från Scan. Tydligen ska det grillas men om jag inte har en grill, ska jag steka den eller tillaga den i ugnen?

Vilket allternativ det nu blir, hur många minuter ska den stekas respektive vara i ugnen ? är ingen duktig kock tyvärr så jag behöver tips
Citera
2009-08-04, 16:04
Medlem
meepers avatar
Traktörsteak är ett fantasinamn. Det du köpt är benfri fläskkotlett, vilket är viktigt att tänka på när du lagar den. När jag hör ordet "steak" tänker i alla fall jag på nötkött.

Tillagningtips får någon annan komma med, men nu vet vi åtminstone vad det är för kött det handlar om.
Citera
2009-08-04, 18:45
Medlem
FordEscis avatar
Jag provade att koka en i ett trangiakök på fyllan. Det smakade inget vidare, så mitt tips är att INTE koka den
Citera
2009-08-04, 18:48
Medlem
dePauls avatar
Har redan lagt in det här svaret i tråden om enkla och snabba frågor. Det kommer en gång till här:

Traktörstek är återigen ett av dessa namn som är totalt missvisande. Det handlar om putsad kotlettrad eller fläskhare. Om du endast har 290 g så skulle jag vilja förslå att du helt enkelt delar dem i mindre bitar och steker dem likt vanliga kotletter. Du kan börja med att salta och peppra dem runtom och vända dem i mjöl. Stek sedan på medelvärme tills de är gyllene.

~Paul~
Citera
2009-08-04, 18:51
Medlem
Köttet ska helst ha rumstemperatur (dvs, ta ut minst 30 min innan ).
Värm stekpannan mer än medelvarm (5 av 6) och häll i lite olja , blanda gärna med en klick Bregott eller smör.
Lägg på köttet men fyll inte hela pannan.
Stek tills du se blodet sippra ut,vänd och lägg på locket.
(Hacka lök,vitlök, grön och röd chilipeppar och lite limeskal och riv färsk ingefära och jämnfördela på köttet)
Salta och peppra sist eller använd någon färdig grill/köttkryddablandning.
Obs! innan du serverar ta ut en bit kött och kolla att det är färdigt= den får absolut inte vara blodig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in