2017-04-22, 00:13
Medlem
Klarsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Finns det inget alls på lördagen av LC mobil? Brukade LC ha mobilen med sig till jobb?

I början hade Linda med mobilen till jobbet. Men när den fasta telefonen togs bort och många istället började ringa för mycket på hennes mobil, även under arbetstid, så ville inte arbetsgivaren att hon skulle svara i den. Då lämnade Linda mobilen hemma och Mats svarade. Ibland bytte de mobil med varandra och ibland svarade Mats på alla mobilnumren. Linda var svår att nå den senatse tiden.
Citera
2017-04-22, 00:39
Medlem
Klarsyns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Mats hade usel ekonomi och var angelägen att bättra på den, kanske genom försäkringspengarna?
Vid ett samtal med Klarsyn förklarade h*n för Mats att utan kropp kan man inte dödförklaras så eventuella försäkringspengar kan dröja flera år.
-Så länge kan jag inte vänta, skulle Mats svarat då.

Ursäkta Klarsyn att jag använder dina ord. Detta är mitt minne hur du förklarade samtalet.

Det relaterade samtalet ägde rum den 9/9 2009 och det du skrev stämmer.
Citera
2017-04-22, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SingleStar
Oroa dig inte, den tiden närmar sig.

Bevisläget är gott.

Resning till men för Mats? Var det inte så att det var regeringen som förbjöd polisen att döma kineserna pga att det var val året efter och regeringen ville inte att SD skulle få röster?
Har regeringen ändrat åsikt?
Citera
2017-04-22, 07:51
Medlem
"Var det inte så att det var regeringen som förbjöd polisen att döma kineserna pga att det var val året efter och regeringen ville inte att SD skulle få röster?
Har regeringen ändrat åsikt? "

Briljant. Jag minns också att detta yttrades från *agro. Kul att nån plockar upp det nu :-)
Ytterligare ett lamt försök att ge nån annan skulden för Lindas död.

Ja, hur är det med den teorin nu, i skopolamin-tider, *agro? Det kan du ju fundera på under din semester.
Citera
2017-04-22, 10:45
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
En sak till som talar för att mordet skett i bostaden. Jag gick igenom data och mobiltrafik i FUPn för ett tag sedan.
När familjen är på besök dagarna efter Lindas försvinnande och letar efter henne, bland annat i trakterna där hon sedan påträffades, så har mobilmasterna registrerat Mats mobil på ett flertal platser. Men dagen för mordet finns det.......... ingenting! (förutom Åselby). Varför finns det ingenting? Även om Mats själv hade tänkt på att stänga av sin så borde i varje fall Lindas mobil registreras någonstans, men icke!

Om telefonen är påslagen men den inte används registrerar mobilmasterna telefonens position ändå?

Jag har inte en susning om sådant så hoppas på ett svar.
Citera
2017-04-22, 10:51
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Mats Alm hade en plan men den sattes aldrig verket. Planen gick ut på att LC skulle dö vid en olycka vid Styggforsen. Då skulle det inte bli så långt tid till pengarna betalades ut. Jag tror dock att det främst var de pengar han hade försnillat innan som skulle döljas för familjen.

Jag tror precis som du nämner att kineshistorien var något Mats Alm kom på i all hast när "gömde" sig i Stockholm. Fast jag kan inte förstå varför han fotade sig själv.
Ett par reflektioner kring detta.
För det första höll han sig inte gömd. Hans sökningar på nätet visar att han inte har en aning om vart han ska ta vägen, allt från Danmark till Tyskland samt båtar från Sthlm. Det enda han vet är att han inte klarar av det inbokade förhöret hos polisen. Han läser säkert på Flashback, och vet att GW pekat ut honom och att allmänheten ser honom som skyldig. Mitt i detta hinner verkligheten ifatt honom. Att vata på flykt kräver mer än småpengar, det krävs kontakter också.

Han måste i detta läget ha en enorm ångest. Det är min fulla övertygelse att han ger upp! Han ska ta sitt liv vid kroppen, hur vet han inte. Maria, systern, säger att Mats inte gör något av en slump, och att hans brev till familjen (som jag tolkar som ett avskedsbrev) hittas i boken "Veronica bestämmer sig för att dö" på just en sida där texten är som tagen ur Mats liv definitivt inte är en slump.
Men att avsluta sitt eget liv visade sig inte vara så lätt, speciellt inte för en narcissist. "Jag har hittat Linda" säger han, kanske för att han vill ge sken av att bara vara ute och letat. Sedan kommer kidnappningshistorien successivt, knappast genomtänkt. Han hittar nog på vart efter.
Citera
2017-04-22, 10:56
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Om telefonen är påslagen men den inte används registrerar mobilmasterna telefonens position ändå?

Det har jag också funderat på, mitt svar är att jag inte vet tyvärr. Vid tillfälle får jag kolla i FUPn om han gjorde samtal de tider hans mobil registrerades då familjen letade efter Linda.
Citera
2017-04-22, 11:09
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Ett par reflektioner kring detta.
För det första höll han sig inte gömd. Hans sökningar på nätet visar att han inte har en aning om vart han ska ta vägen, allt från Danmark till Tyskland samt båtar från Sthlm. Det enda han vet är att han inte klarar av det inbokade förhöret hos polisen. Han läser säkert på Flashback, och vet att GW pekat ut honom och att allmänheten ser honom som skyldig. Mitt i detta hinner verkligheten ifatt honom. Att vata på flykt kräver mer än småpengar, det krävs kontakter också.

Han måste i detta läget ha en enorm ångest. Det är min fulla övertygelse att han ger upp! Han ska ta sitt liv vid kroppen, hur vet han inte. Maria, systern, säger att Mats inte gör något av en slump, och att hans brev till familjen (som jag tolkar som ett avskedsbrev) hittas i boken "Veronica bestämmer sig för att dö" på just en sida där texten är som tagen ur Mats liv definitivt inte är en slump.
Men att avsluta sitt eget liv visade sig inte vara så lätt, speciellt inte för en narcissist. "Jag har hittat Linda" säger han, kanske för att han vill ge sken av att bara vara ute och letat. Sedan kommer kidnappningshistorien successivt, knappast genomtänkt. Han hittar nog på vart efter.

Angående avskedsbrevet så passar det väl bra till "kidnappningen" med det lilla problemet att brevet upptäcks försent.
Ge sken av att varit ute och letat när han i nästa sekund serverar kineshistorien. Jag tycker inte det stämmer.

Gömd är nog inte rätt ord utan det ska vara försvunnen.
Citera
2017-04-22, 11:28
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Angående avskedsbrevet så passar det väl bra till "kidnappningen" med det lilla problemet att brevet upptäcks försent.
Ge sken av att varit ute och letat när han i nästa sekund serverar kineshistorien. Jag tycker inte det stämmer.

Gömd är nog inte rätt ord utan det ska vara försvunnen.
Jag kan rekommendera boken. Säg vad man vill om Mats, men han har god smak vad gäller litteratur. Just boken "Veronica bestämmer sig för att dö" rekommenderas, den går inte att läsa utan att dra paralleller till Mats. Om inget annat är det en bra bok.

Jag tror att han tänkte, att om de hittar mig död vid kroppen tror alla att han råkade ut för samma sak som Linda. Därmed är familjens heder räddad, speciellt efter vad han skrev i brevet. Sedan tar han också av farfarsringen. Korten han tagit på sig själv är INGA problem om det handlar om att han är på jakt efter rättvisa, dvs. letade efter de som mördat henne. Därför är jag övertygad om att han inte hade en kidnappningshistoria i tankarna de dagarna han var på flykt.
Citera
2017-04-22, 14:23
Avstängd
Timeouts avatar
Citat:

Ja det gör dom.
En telefon i viloläge som du inte pratar i går att spåra då telefonen med jämna mellanrum skickar signal till närmaste basstation så där får man positionen om var telefonen befinner sig.
När man förflyttar sig byter ju telefonen mast allt eftersom för att få täckning.

Har man planerat något olagligt så stänger man av telefonen för att den inte ska gå att spåra.
Man kan även kontrollera vilka telefonnummer som har varit aktiva i ett visst område.

Mobilen spårar dig – överallt
http://www.dn.se/ekonomi/mobilen-sparar-dig-overallt/
Senast redigerad av Timeout 2017-04-22 kl. 14:31.
Citera
2017-04-22, 15:06
Medlem
Citat:

Exakt position registreras inte, däremot t.ex. signalstyrka och riktning utifrån den mast telefonen ansluter till. Finns det flera master så ansluter telefonen i regel till den mast som ger den bästa signalen. Telefonen kan då ofta "höra" de andra masterna också och vice versa.

Telefonen kopplar upp sig till master och byter master utan att man märker det. Den tekniken är inbyggd i GSM, UMTS och andra telefonistandarder. Varje mastbyte innebär att det sker informationsutbyte mellan telefon och mast och då loggas data om vad som gällde vid mastbytet.

Finns det flera master i närheten kan man triangulera data från de olika masterna för att få fram en mer exakt position avseende telefonen. I en miljö med många master (t.ex. en stad) kan det ske med tämligen hög precision. Lägre ute "på landet" med färre master. Är det bara en st mast får man snarare ett område där det är troligt att telefonen befinner/befunnit sig i, och inom det området olika delområden som är mer eller mindre sannolika utifrån riktning och signalstyrka.

Mast/utrustning och telefon kommunicerar i regel då och då när telefonen är på (uppkopplad till nätet) vilket också kan registreras.

Om en telefon telefon är påslagen och registreras av mast kl. 13:00 med viss signalstyrka och riktning, så kan man vara tämligen säker på att telefonen befann sig i det området som signalstyrkan och riktningen anger.

Det är också mycket otroligt att en fungerande telefon - som är påslagen (och ej i flygplansläge) och inte ligger så att signalen helt blockeras - inte skulle uppfattas/koppla upp sig till närliggande master och därmed registreras / loggas.

Vill man få en uppfattning om vad som pågår bakom kulissen har de flesta mobiler olika typer av "testlägen" eller dolda appar man kan nyttja.

För t.ex. iPhone gör man så att man slår in *3001#12345#* (som ett telefonnummer) och trycker på ring upp så startar ett så kallat Field Test Mode, där kan man t.ex. titta på:

Exempel för UMTS:

UMTS Cell Environment -> UMTS RR-Info
* Cell ID (mast/sändare - eller cell snarare - man är kopplad till)

MM Info -> Serving PLMN
* Location Area Code (LAC)
* Mobile Network Code (MNC)
* Mobile Country Code (MCC)
(Siffrorna efter dessa anger mobilnät, område etc.)

UTMS Cell Environment -> Neighbor Cells -> Active Set -> 0 (med flera)
* RSCP anger signalstyrka på de signalen (mottagning) för respektive cell

Det finns tjänster på nätet med öppna databaser över master med mera där man kan söka upp ungefärlig position med informationen ovan.

Hursomhelst, man kan sammanfatta det hela som så att det finns mycket teknisk bevisning och omständigheter som talar emot Mats och som kastar omkull hans (och hans pappas) lögner och efterhandskonstruktioner.
Citera
2017-04-22, 16:59
Medlem
Jubberos avatar
Såvitt jag kan utläsa ur FUPen, så har Mats mobiltelefon inte kunnat spåras under morddagen mellan 16.04 - 00.21......förutom vid ett kort tillfälle då mobilen kopplas upp vid Åselby kl 19.59 då Mats sänder ett SMS till Dan*el Jan*son. Före och efter detta sms "finns inte" mobilen.

Åselby har aldrig figurerat i någon av Mats alla olika beskrivna "rundturer". Frågetecknet kring Åselby har hittills skytts som pesten av Fagro, Lagro o Judensau. ....undrar varför?

Kanske "sigvardmarjasin" kommer att kunna lösa denna knut?
Senast redigerad av Jubbero 2017-04-22 kl. 17:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in