2017-04-21, 12:01
Medlem
cossinuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
. Vill de däremot gå till historien och bli ihågkomna som fega kräk så har de hittills gjort allt rätt...

Den där repliken går att köra mot alla misstänkta. "Var modig nu och ta ditt straff". "Var modig nu och erkänn ditt brott". "För allas bästa, inklusive dig själv, erkänn".

Detta talesättet biter inte på de kriminellt erfarna. Dock är mats inte kriminellt erfaren. Och det var nära att han skulle erkänna ett och ett annat i. Isoleringshäkte. Och nu 8 år senare så kanske han rent av ser det löjligt.
]
Senast redigerad av cossinus 2017-04-21 kl. 12:06.
Citera
2017-04-21, 12:44
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Då borde hon väl haft inneskorna eller foppatofflorna på sig när hon hittades, tänker jag.
I mitt scenario, har Mats till en början släpat Linda i armarna eller benen efter hon dött. Mordet har skett i anslutning till bilen. Då kan skorna ha åkt av. När han sedan rusar tillbaka till bilen ser han skorna, slänger in dem i bilen och tar upp dem i lägenheten när han väl är hemma igen. Gåtan löst!
Känns lite långsökt. Det naturliga i det läget hade varit att gå tillbaka och ta på henne skorna. Varför ta med de hem för att rengöras?

En sak tror jag alla kan enas om, och det är att hon inte hade skor på sig när hon mördades, oavsett om det var i bilen eller inte. För inte har han tagit av henne skorna, det verkar märkligt. Jag tror heller inte att han har släpat henne. Linda var 146 cm lång, en lätt match för vilken man som helst att bära.

Det står förvisso i FUPn att Linda hade för vana att ta av sig skorna och sätta fötterna på instrumentpanelen när hon åkte bil (inte när hon åkte med Aino). Det kan vara förklaringen till att hon inte hade skor på sig om hon mördades under bilfärden. MEN, då det inte finns några tecken på att hon hade planerat en rundtur så finner jag det märkligt att hon köpt Mats idé om att åka på en tur, samt ta det så lugnt att hon tar av sig skorna och slappnar av när hon vet att de har tvättid hemma. Jag får inte ihop det scenariot. Vi får heller inte glömma att rundturen enbart är MATS ord! Och vi vet alla hur trovärdig han är!
Citera
2017-04-21, 14:35
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
Känns lite långsökt. Det naturliga i det läget hade varit att gå tillbaka och ta på henne skorna. Varför ta med de hem för att rengöras?

En sak tror jag alla kan enas om, och det är att hon inte hade skor på sig när hon mördades, oavsett om det var i bilen eller inte. För inte har han tagit av henne skorna, det verkar märkligt. Jag tror heller inte att han har släpat henne. Linda var 146 cm lång, en lätt match för vilken man som helst att bära.

Det står förvisso i FUPn att Linda hade för vana att ta av sig skorna och sätta fötterna på instrumentpanelen när hon åkte bil (inte när hon åkte med Aino). Det kan vara förklaringen till att hon inte hade skor på sig om hon mördades under bilfärden. MEN, då det inte finns några tecken på att hon hade planerat en rundtur så finner jag det märkligt att hon köpt Mats idé om att åka på en tur, samt ta det så lugnt att hon tar av sig skorna och slappnar av när hon vet att de har tvättid hemma. Jag får inte ihop det scenariot. Vi får heller inte glömma att rundturen enbart är MATS ord! Och vi vet alla hur trovärdig han är!

Jo, men hans telefon har bevisligen varit i Åselby kl 19:59 på lördagskvällen.
Om det inte var med Mats Alm, så vem var det då med?
Senast redigerad av bagarn29 2017-04-21 kl. 14:39.
Citera
2017-04-21, 15:20
Medlem
Erik1974s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Jo, men hans telefon har bevisligen varit i Åselby kl 19:59 på lördagskvällen.
Om det inte var med Mats Alm, så vem var det då med?
En sak till som talar för att mordet skett i bostaden. Jag gick igenom data och mobiltrafik i FUPn för ett tag sedan.
När familjen är på besök dagarna efter Lindas försvinnande och letar efter henne, bland annat i trakterna där hon sedan påträffades, så har mobilmasterna registrerat Mats mobil på ett flertal platser. Men dagen för mordet finns det.......... ingenting! (förutom Åselby). Varför finns det ingenting? Även om Mats själv hade tänkt på att stänga av sin så borde i varje fall Lindas mobil registreras någonstans, men icke!
Citera
2017-04-21, 16:59
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erik1974
En sak till som talar för att mordet skett i bostaden. Jag gick igenom data och mobiltrafik i FUPn för ett tag sedan.
När familjen är på besök dagarna efter Lindas försvinnande och letar efter henne, bland annat i trakterna där hon sedan påträffades, så har mobilmasterna registrerat Mats mobil på ett flertal platser. Men dagen för mordet finns det.......... ingenting! (förutom Åselby). Varför finns det ingenting? Även om Mats själv hade tänkt på att stänga av sin så borde i varje fall Lindas mobil registreras någonstans, men icke!

Finns det inget alls på lördagen av LC mobil? Brukade LC ha mobilen med sig till jobb?
Citera
2017-04-21, 17:56
Medlem
AdamBombs avatar
Jag är inte jätteinsatt i fallet men finns det någon tänkbar logisk förklaring till varför MA bestämde sig för att "hitta" Linda? En del säger att det var för försäkringspengarna eftersom utan kropp = inga försäkringspengar. Jag tvivlar dock på att han varit så väldigt kall, han ger inte intrycket av att handla rationellt utan att han agerat rätt impulsivt och panikartat. Han borde ju ha räknat med att bli anhållen och åtalad när väl kroppen anträffas och han kunde omöjligen vara säker på att man inte skulle kunna fastställa dödsorsaken.

Enda förklaringen jag kan komma på är att han till slut inser att Linda kanske anträffas och att han därför beger sig för att försöka elda upp kroppen. Om det var så det gick till så måste hans skador i samband med detta ha varit en olyckshändelse men jag tycker det låter konstigt att man inte skulle klara att elda en kropp utan att skada sig själv (märk väl! Jag skrev utan att skada sig själv, jag är medveten om att det är oerhört svårt att elda upp en kropp!).
Senast redigerad av AdamBomb 2017-04-21 kl. 17:58.
Citera
2017-04-21, 18:14
Medlem
Grandiosos avatar
Stjärnadvokaten går hårt mot GW – anklagas för att göra sig själv till ett medium

"”Syftet med hela programmet är uppenbart att peka ut en frikänd person som mördare. Hur kunde TV4 gå med på det? Det finns en fara med att ett sånt här program frammanar rena pöbelfasoner”, skriver Peter Althin.

Leif GW Persson har inte tagit del av Althins inlägg.

– Jag har inte läst det så jag har inga kommentarer."

http://www.cafe.se/peter-althin-gw-persson/

MA pekar i sin tur ut några kineser för att ha kidnappat honom och ha skuld till LC:s död.
Bevisligen har han inte varit bortrövad av några som helst kineser.
Det är ju rent förtal av ett folk.
Kinesiska staten skulle ju kunna stämma MA för detta förtal eller?
Citera
2017-04-21, 18:35
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
2. Att scenariot med att Mats skulle ha kidnappats ens diskuteras är löjligt rent ut sagt. Det är vederlagt utom allt rimligt tvivel att han såväl åkt buss som spatserat omkring på egen hand i Stockholm. Kidnappningshistorien är en totalt vild fantasi.
Han kunde påstått vad fan som helst egentligen i läget som var.

Som LGWP uttalade när det begav sig:

Citat:
- Hans historia är helt jävla hialös, det finns ju inte en käft som tror på den. Men han kör på den. Och han är fri att säga vad fan han vill. Han kan ju till och med hävda att det var månmänniskor som kidnappade honom, vem kan bevisa motsatsen?
- Jag har hört mycket skit, men det vete fan om inte Alms historia tar priset. I en mordrättegång åtminstone.

Leif GW Persson passar på att ge Mats Alms försvarsadvokat Peter Althin beröm.
- Althin är en duktig jävel. Han har haft ett väldigt likt fall tidigare. Men där påstod karln hennes att de hade dansat på kvällen innan de skulle gå på krogen. De hade buggat och så hade hon råkat trilla baklänges och slagit huvudet i bordsskivan och brutit nacken. Hon var ungefär 26 år, vältränad och hon hade dansat ihjäl sig hemma i deras lägenhet. Men hur ofta händer det då? Det här är första gången någon har dansat ihjäl sig på sitt eget jävla vardagsrumsgolv. Men mannen klarade sig. Han fick 14 månader för brott mot griftefriden. Alm fick i alla fall 18, säger Persson.

http://www.expressen.se/nyheter/leif...-ar-lite-slug/
Senast redigerad av Grandioso 2017-04-21 kl. 18:40.
Citera
2017-04-21, 18:40
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Han kunde påstått vad fan som helst egentligen i läget som var.

Som LGWP uttalade när det begav sig:

http://www.expressen.se/nyheter/leif...-ar-lite-slug/
Det finns många mördare som "duktiga" Peter Ahltin har fått friade. Märkligt att en sån person är med i KD.
Citera
2017-04-21, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Jag är inte jätteinsatt i fallet men finns det någon tänkbar logisk förklaring till varför MA bestämde sig för att "hitta" Linda? En del säger att det var för försäkringspengarna eftersom utan kropp = inga försäkringspengar. Jag tvivlar dock på att han varit så väldigt kall, han ger inte intrycket av att handla rationellt utan att han agerat rätt impulsivt och panikartat. Han borde ju ha räknat med att bli anhållen och åtalad när väl kroppen anträffas och han kunde omöjligen vara säker på att man inte skulle kunna fastställa dödsorsaken.

Enda förklaringen jag kan komma på är att han till slut inser att Linda kanske anträffas och att han därför beger sig för att försöka elda upp kroppen. Om det var så det gick till så måste hans skador i samband med detta ha varit en olyckshändelse men jag tycker det låter konstigt att man inte skulle klara att elda en kropp utan att skada sig själv (märk väl! Jag skrev utan att skada sig själv, jag är medveten om att det är oerhört svårt att elda upp en kropp!).

Mats hade usel ekonomi och var angelägen att bättra på den, kanske genom försäkringspengarna?
Vid ett samtal med Klarsyn förklarade h*n för Mats att utan kropp kan man inte dödförklaras så eventuella försäkringspengar kan dröja flera år.
-Så länge kan jag inte vänta, skulle Mats svarat då.

Ursäkta Klarsyn att jag använder dina ord. Detta är mitt minne hur du förklarade samtalet.
Citera
2017-04-21, 19:54
Medlem
AdamBombs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catami
Mats hade usel ekonomi och var angelägen att bättra på den, kanske genom försäkringspengarna?
Vid ett samtal med Klarsyn förklarade h*n för Mats att utan kropp kan man inte dödförklaras så eventuella försäkringspengar kan dröja flera år.
-Så länge kan jag inte vänta, skulle Mats svarat då.

Ursäkta Klarsyn att jag använder dina ord. Detta är mitt minne hur du förklarade samtalet.
Det du skriver är logiskt om Mats hade en plan. Allt tyder dock på att det var hastigt påkommet. Och hur girig MA än var så måste han rimligen ha förstått att han skulle bli åtalad för mord när Lindas kropp hittades och det är också uppenbart att han inte förberett historien om kidnapparkineserna särskilt väl. Snarast verkar han ha hittat på detta medan han själv var misstänkt men på fri fot. Frågan är varför han skulle utsätta sig för risken att bli fälld för mordet, han kunde omöjligen veta att den kriminaltekniska undersökningen av Lindas kropp skulle komma till de slutsatser som gjordes.
Citera
2017-04-21, 20:12
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AdamBomb
Det du skriver är logiskt om Mats hade en plan. Allt tyder dock på att det var hastigt påkommet. Och hur girig MA än var så måste han rimligen ha förstått att han skulle bli åtalad för mord när Lindas kropp hittades och det är också uppenbart att han inte förberett historien om kidnapparkineserna särskilt väl. Snarast verkar han ha hittat på detta medan han själv var misstänkt men på fri fot. Frågan är varför han skulle utsätta sig för risken att bli fälld för mordet, han kunde omöjligen veta att den kriminaltekniska undersökningen av Lindas kropp skulle komma till de slutsatser som gjordes.

Mats Alm hade en plan men den sattes aldrig verket. Planen gick ut på att LC skulle dö vid en olycka vid Styggforsen. Då skulle det inte bli så långt tid till pengarna betalades ut. Jag tror dock att det främst var de pengar han hade försnillat innan som skulle döljas för familjen.

Jag tror precis som du nämner att kineshistorien var något Mats Alm kom på i all hast när "gömde" sig i Stockholm. Fast jag kan inte förstå varför han fotade sig själv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in