2013-03-06, 00:39
Medlem
upsteppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nvk
Två saker att reagera över på samtalslistan.
1) Ingen i fam. Alm ringer TILL Mats Alm!
2) Mats Alm körde inte Renaulten, med tanke på telefonlistans tidsangivelser. Lars Alm var den som var vid Lindas kropp dagen efter på morgonen! Kanske med Britt-Marie Alm å ett par bärhinkar som färghållning.....

Det verkar som att Mats Alm hade fler mobiltelefoner.
Citera
2013-03-06, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mallgan88
OK! Om Renaulten fanns i Lottefors under helgen 1-2 augusti 2009 (förutom när den var synlig i Norr Bertilsbo) åkte alltså någon hem med den till Lottefors under förmiddagen 2 augusti. Mats hann väl inte det? Vem körde?

Varför användes inte Lindas volvo för!!?
Mats Alm kunde ha kört den för att göra letandet effektivare, fam Alm kunde ha kuskat runt dom 9 milen i Falun med Lindas bil, å nött på den. Helt i stil med Almarnas tanke- å handlingssätt!

Lars Alm känns som den som körde Renaulten å är hemtam i området. Tydligen är området Lars bärhak. Britt-Marie Alm är kanske med å ska vifta med bärhinkar om någon annan morgonpigg naturmänniska skulle ha dykt upp.
Att Linda är död, står nog klart för Lars under kvällen/natten. Lars åkte kanske redan med Renaulten då han kom till Mats på mord natten. Lars passar på att förbättra övertäckningen på morgonen, efter att han fått direktiv av Mats var kroppen ligger.....
Fast jag kan tänka mig att Lars var med redan då Linda foslas till bilen, OM hon mördades i hemmet vill säga.
Just att samtalstrafiken är i det närmaste obefintlig mellan fam.medlemarna i Almsläkten, både då Linda försvinner å när Mats själv försvinner, visar på att ALLA ÄR införstådda i vad som skett, enl mig!
Lars Alms bajsande i brevlådor, mordbränder å nu ett brutet psykvrak, är hjärnan bakom allt som skedde, Åtminstondet från och med Lindas död....
Citera
2013-03-06, 01:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av upstepper
Det verkar som att Mats Alm hade fler mobiltelefoner.

Absolut!
Mats hade ju bevisligen den avlaggda luren som användes i sthlm, Lindas å säkert några till.
Mats är ju prylbög!
Dom billigaste mobilerna kostade bara ett par hundringar, så Mats kan ha köpt en sådan.
Fast det är han bevisligen för snål å dum för att göra.... Se bara på sthlm's telefonen, som kunde knytas till honom... suck..

Va fan e re med svensk lag å rättvisa? Oskyldiga döms å skyldiga släpps ......

Svarade Mats rent av i Lindas telefon då Juan ringde?
Å Lindas telefon var väl egentligen Mats lur, då dom bytte lur med varandra. Allt säkert bara för att Mats skulle kunna kolla Lindas samtal å om det kom några suspekta samtal in på luren.
Mats var/är ju omvittnat svartsjuk, svag självkänsla å med ett kontroll behov!
Citera
2013-03-06, 07:22
Medlem
DadoPrsos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
1. Du kan se var försäkringspengarna gick, svårare är det inte.
2. Om du tror en person i Peking som har fordran i Sverige inte hittar indrivare, som kan driva in en skuld här, är du rätt så okunnig.
Mitt motiv är att visa ett realistiskt motiv för Lindas död. Jag har inga bevis för det, utan det är min teori.

1. Mats kan mycket väl ha planerat mordet utefter försäkringspengarna men när rättsväsendet började utreda honom fick han kalla fötter. För att försöka undgå misstanke från rättsväsendet och allmänheten insåg han att han inte hade något annat val än att skänka pengarna till hennes son.
2. För att detta ska stämma måste denna random kines vara en person som klarar av att anlita en torped, som både vågar och kan leva med det på sitt samvete och sådana personer är klart färre än de som bara skulle finna sig i att ha blivit lurade. Dessutom måste han ha nån form av kontakter i Skandinavien. Hur skulle han annars ens komma i kontakt med någon som skulle kunna hjälpa honom? Men du som är kunnig kanske har svar även på det?
Citera
2013-03-06, 08:31
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DadoPrso
1. Mats kan mycket väl ha planerat mordet utefter försäkringspengarna men när rättsväsendet började utreda honom fick han kalla fötter. För att försöka undgå misstanke från rättsväsendet och allmänheten insåg han att han inte hade något annat val än att skänka pengarna till hennes son.
2. För att detta ska stämma måste denna random kines vara en person som klarar av att anlita en torped, som både vågar och kan leva med det på sitt samvete och sådana personer är klart färre än de som bara skulle finna sig i att ha blivit lurade. Dessutom måste han ha nån form av kontakter i Skandinavien. Hur skulle han annars ens komma i kontakt med någon som skulle kunna hjälpa honom? Men du som är kunnig kanske har svar även på det?

1. Om "olyckan" vid Styggforsen hade blivit av så hade antagligen Mats kunnat kvittera ut pengarna ganska obehindrat. Nu blev det ju inte så och jag tror att herr Althin avrådde honom från att göra några anspråk på slantarna utan istället "skänka" pengarna till Lindas son.

2. OM det var ett affärsäkenskap mellan Linda och Mr Kines så var det väl han som inte följde uppgörelsen eftersom han inte fixade att flytta sitt företag till Sverige. Linda gjorde inget fel OM det fanns en uppgörelse.
Citera
2013-03-06, 08:42
Medlem
Det kryper fortfarande en tanke i mej, nåt som stör mej, och som kanske borde ha stört utredarna.

Jag tycker det är ytterligt märkligt att MA tröskar runt i skogarna och "letar" efter Linda. Han säger själv i TV att "det finns ju så många ställen" eller nåt liknande. Ja, det finns enormt många "ställen" att gömma en kropp på. Övermäktigt många. Idiotiskt att ens tro att man skulle hitta henne med den typen av "random" sökning.

Om jag hade varit i samma sits (fast oskyldig) med en försvunnen fästmö...så hade jag inte ens tänkt tanken på att börja leta i skogarna.

Jag tror inte ens jag hade letat, rent fysiskt. Jag hade nog suttit pall, förlamad av sorg och oro. Och vägrat ta i tanken att min kvinna skulle ligga död längs en grusväg eller i nåt buskage. Jag hade förr letat bland dom levande, bland vänner, ytliga bekanta, datorvänner, chattpolare etc. Jag hade vänt varenda social sten.

Men..MA visste ju att det det var precis så - hon låg ju i en buske. Och han började leta i buskarna redan efter några dagar, som om hans undermedvetna kraschat, liksom.

Är det inte lite skumt? Borde utredarna reagerat?
Citera
2013-03-06, 09:06
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mallgan88
OK! Om Renaulten fanns i Lottefors under helgen 1-2 augusti 2009 (förutom när den var synlig i Norr Bertilsbo) åkte alltså någon hem med den till Lottefors under förmiddagen 2 augusti. Mats hann väl inte det? Vem körde?

Sträckan mellan HB och L är enl. google maps ca 14 mil och tar ca 2 timmar att köra.

Citat:
04.46.34 SMS till Linda
08.13.56 Samtalsförsök till Linda (avstängd mobil)
09.00.34 Samtal till polisen

Här finns en lucka i ringandet på ca 3,5 timme. Det räcker och blir över till att bli hämtad i Falun åka ut och täcka över kroppen ännu bättre och åter till Falun.
Om de skulle kolla upp varifrån samtalen kom så är det från Sturegatan.

NB - F är ca 31 km och tar ca 30 minuter att köra.

Renualten behöver inte ha åkt tillbaka till L för än senare på dagen. Lars kan ha kört den till NB via Falun med start ca 04:00-04:30 ankomst till Falun ca 06 och NB ca 06:45.
Problemet är vittnet ca kl. 08:30 såvida de inte tänkt på att man kan spåra var mobilen befann sig.

B-M kommer efter med Passaten vid middagstid. På kvällen tar hon Renualten med sig till L och Lars kör sin egen bil eller stannar kvar hos Mats.
Citera
2013-03-06, 09:37
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarsyn
Neej du Pethrus – det där med alla dessa mobiler och vem som ringde från vilken mobil och när och till vem – det övergår mitt förstånd. Vet bara att vid första telefonsamtalet svarade Mats att Linda jobbade ---- för att senare ändra sig vid det andra telefonsamtalet och bekänna att hon var försvunnen.
Hittade just följande ur ett förhör med Juan:

"Juan tillfrågas om hon har Lindas mobilnummer och om Linda kan ha tillgång till flera olika mobilnummer eller mobiler. Juan uppger att det enda nummer som hon har ringt till Linda är 076-2958031. Det är också det nummer till Linda som Mats använde alla gånger han försökte ringa eller sms:a under natten och dagen 1-2 augusti.

Om det var det enda nummer Juan någonsin använde då hon ringde Linda, så borde det ju rent logiskt ha varit det numret hon slog på eftermiddagen den 2 augusti då hon krävde att få prata med Linda och fick veta av Mats att hon försvunnit. (Att hon inte ringde till Mats mobil vet vi av samtalslistan.) Men om Mats svarade på det numret - dvs på Lindas mobil - så måste han ha haft den hos sig hela tiden, även då han "försökte ringa till Linda".

Om jag inte missminner mig så har inte denna (Lindas) mobil återfunnits.
Senast redigerad av Pethrus 2013-03-06 kl. 09:44.
Citera
2013-03-06, 09:45
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus

"Juan tillfrågas om hon har Lindas mobilnummer och om Linda kan ha tillgång till flera olika mobilnummer eller mobiler. Juan uppger att det enda nummer som hon har ringt till Linda är 076-2958031. Det är också det nummer till Linda som Mats använde alla gånger han försökte ringa eller sms:a under natten och dagen 1-2 augusti.

Om det var det enda nummer Juan någonsin använde då hon ringde Linda, så borde det ju rent logiskt ha varit det numret hon slog på eftermiddagen den 2 augusti då hon krävde att få prata med Linda och fick veta av Mats att hon försvunnit. (Att hon inte ringde till Mats mobil vet vi av samtalslistan.) Men om Mats svarade på det numret - dvs på Lindas mobil - så måste han ha haft den hos sig hela tiden, även då han "försökte ringa till Linda".

Om jag inte missminner mig så har inte denna mobil återfunnits.

Det var som fan, bra jobbat Pethrus, om det stämmer så måste Mats Ha haft Lindas mobiltelefon i sin ägo efter att hon försvunnit.

Går det att få uppgiften verifierad tro?
Senast redigerad av Reimer 2013-03-06 kl. 09:49.
Citera
2013-03-06, 09:48
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:

Bra jobbat! Skulle polisen ha missat detta så är ju inte bra.
Citera
2013-03-06, 09:54
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Men om Mats svarade på det numret - dvs på Lindas mobil - så måste han ha haft den hos sig hela tiden, även då han "försökte ringa till Linda".

Jisses - här har vi ju något som är ytterst graverande för Mats.
Alltså han söker Linda på en mobil som han har hos sig.
Det är inte illa detta...detta bevisar ju hur tydligt som helst att Mats är involverad i
hennes "försvinnande" och död.

Han försöker ge ett sken av att han ringer efter sin försvunna sambo och så har han hennes
telefon hos sig hela tiden.

Hur har polisen kunnat missat detta?
Citera
2013-03-06, 09:58
Medlem
Reimers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Jisses - här har vi ju något som är ytterst graverande för Mats.
Alltså han söker Linda på en mobil som han har hos sig.
Det är inte illa detta...detta bevisar ju hur tydligt som helst att Mats är involverad i
hennes "försvinnande" och död.

Han försöker ge ett sken av att han ringer efter sin försvunna sambo och så har han hennes
telefon hos sig hela tiden.

Hur har polisen kunnat missat detta?

Ja det är märkligt om polisen har missat det, jag undrar om det går att få Juan,s uppgifter verifierade så här i efterhand, kan det finnas mer material i slasken eller nått?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in