2013-01-06, 14:12
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
[/spoiler]

Det finns faktiskt inte några likheter alls vad gäller Palme-mordet och Linda Chen-fallet på det konkreta planet.

I Palme-fallet var det utan tvekan fråga om mord, och det ligger närmast till hands att det förelåg politiska förtecken därtill. I Linda Chen-fallet kan man faktiskt inte utesluta en olyckshändelse, eftersom dödsorsaken inte går att fastställa. Här krävs att personen som var närvarande när Lindas dödsfall inträffade berättar vad som faktiskt hände.

Att du drar paralleller mellan Palme-fallet och Linda Chen-fallet förefaller något "lagroitiskt", oavsett om du gör det på ett abstrakt eller konkret plan.
Jag drar inga paralleller mellan de båda fallen. Som du kanske inte märkte skrev jag "Utan jämförelse i övrigt". Dvs, den enda likheten jag pekade på var att det i båda fallen fanns "övertygande bevisning samt ett vittnesutpekande". Trots detta - och trots att det "ligger närmast till hands att det förelåg politiska förtecken" - fälldes Christer Pettersswon för mordet.
Citera
2013-01-06, 14:18
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus
Jag drar inga paralleller mellan de båda fallen. Som du kanske inte märkte skrev jag "Utan jämförelse i övrigt". Dvs, den enda likheten jag pekade på var att det i båda fallen fanns "övertygande bevisning samt ett vittnesutpekande". Trots detta - och trots att det "ligger närmast till hands att det förelåg politiska förtecken" - fälldes Christer Pettersswon för mordet.

Men friades i hovrätten
Citera
2013-01-06, 14:23
Medlem
Lagro

Det här påståenden att det fanns bevis för griftefridsbrottet och genom att det fanns ingen dödsorsak för Linda därför kunde inte Mats dömas.
Alltsammans är rena lögner och påhitt, det fanns inga bevis för någonting och dödsorsaken är en billig bortförklaring.

Åklagarnas strategi var att bevisa Mats ljuger om kidnappningen och på det viset få det till att han varit på något helt annat ställe och inte hållits instängd i någon skogsdunge, som han sagt.
Det skulle göra det möjligt att misstänka honom för Lindas död, om det kunde bevisas att han varit någon annanstans.

Därför blev den här bussresan med buss 950 från Stockholm till Söderhamn mycket viktig, därför Mats dator fanns med på den.
Om busschauffören hållit fast vid att han såg personen i samma ögonhöjd och den personen var ca 170 cm lång, hade påståendet att det var Mats på bussen aldrig hållit.
Vad som hände var att busschauffören korrigerade vittnesuppgifterna från förundersökningen och ifrågasatte längden som han uppgivit tidigare.
Sedan vittnade han under ed att det var Mats Alm han såg på bussen. Det andra vittnet TH, han kom med nya påståenden från vad han tidigare sagt enligt förundersökningen och vittnade också under ed, att det var Mats på bussen.
Jag skulle tro genom de här vittnesuppgifterna under ed kom Mats advokat i en besvärlig situation, därför att börja ifrågasätta sådana vittnen kan bli problematiskt.

Sedan kunde åklagarna påstå att Mats hade ljugit och att han hade någonting med Lindas död att göra.
Jag anser därigenom fick de igenom det här griftefridsåtalet och domen, därför det behövdes inga bevis för den.
Något annat var inte att tänka på, därför i såfall hade det behövts bevis och något sådant fanns inte.
Senast redigerad av Lagro 2013-01-06 kl. 14:44. Anledning: saknad ord
Citera
2013-01-06, 14:30
Medlem
Nihilists avatar
Lagro, varför skickar du inte dina fynd till PA?
Du säger ju själv att Mats A förtjänar ett rejält skadestånd
Citera
2013-01-06, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethrus

Du motsäger dig själv. Din analogi mellan Palme och Chen är falsk.
Citera
2013-01-06, 14:31
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
1. Du har tidigare utgått från att Mats Alm skulle ha haft äkta kärleksfulla känslor för Linda Chen. Men fup visar ju på något helt annat. Snarare verkar det som som Mats Alm utnyttjade Linda Chen för att komma över en tidigare kärlek. Att han insisterar på testamente och livförsäkring redan en månad efter att förhållandet påbörjats borde ju fått åtminstone några varningsklockor att ringa. Du har tidigare påtalat att det skulle visa på ansvarsfullhet från Mats Alms sida. Sälv tycker jag att det tyder på något desperat och icke taktfullt beteende.

2. Du vill inte svara på Reimers fråga om du tror på Mats Alms kidnappningshistoria. Detta är märkligt, för den handlar ju trots allt om bl.a. det mest centrala i Linda Chen-fallet, nämligen Mats Alms alibi.

Dessutom, om det ska vara meningsfullt med en diskussion, så bör du ju kunna ge uttryck för hur du värderar de olika aktörernas (tilltalads/misstänkts, anhörigas, vittnens) utsagor. Åklagaren har ju som sagt bevisbördan och utredningsskyldigheten. Men när Mats Alm själv ställs inför en situation där endast han kan ange en rimlig förklaring för sitt agerande, ja då får han en förklaringsbörda. Mats Alm har gjort gällande att han blivit kidnappad perioden den 15-18 september 2009. Denna kidnappningshistoria har blivit söndersmulad av åklagaren genom polisutredningen.

Om du inte vill ge uttryck för hur du värderar Mats Alms utsagor, så undrar jag hur det står till med din objektivitet i fallet Mats Alm.
Du behöver inte bry dig om min objektivitet eller hur jag värderar olika utsagor. Det är inte mig tråden handlar om och jag anser mig inte ha skyldighet att redovisa min uppfattning i fråga om något över huvud taget. Det spelar ingen roll för det som diskussionen gäller, nämligen Linda Chen och när, hur och varför hon dog. Min åsikt påverkar ingenting och är följaktligen helt irrrelevant för det som hela tråden handlar om.

Och som jag tidigare påpekat flera gånger: de inlägg jag gjorde för tre år sedan, under månaderna närmast efter Lindas försvinnande då vi hade långt ifrån så mycket information som vi hade redan ett halvår senare (efter rättegången), är helt oväsentliga i dag. Ändå fortsätter du att dra upp dem.

Jag är väl medveten om att jag, med det underlag jag då hade, ifrågasatte många i mitt tycke förhastade slutsatser, och försökte att - precis så som även åklagaren förväntas göra - se också till sådant som kunde tala till Mats fördel (och inte fixera mig vid sådant som talade till hans nackdel, vilket tillräckligt många andra i den här tråden gjorde).

Än en gång, om du vill fortsätta att analysera mig i stället för att mordet på Linda Chen, så varsågod. Men jag tänker inte låta mig ställas till svars för någonting.
Citera
2013-01-06, 14:32
Medlem
Pethruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pastakrydda
Men friades i hovrätten
Vilket jag också påpekade...
Citera
2013-01-06, 14:38
Medlem
[quote=Lagro]
Citat:
Det här påståenden att det fanns bevis för griftefridsbrottet och genom att det fanns ingen dödsorsak för Linda därför kunde inte Mats dömas. Alltsammans är rena lögner och påhitt, det fanns inga bevis för någonting och dödsorsaken är en billig bortförklaring.

Du menar alltså att Falu tingsrätt ljuger i sin fällande dom mot Mats Alm?

Eller menar du att avsaknad av videoinspelning som visar vad Mats Alm gjort med Linda Chen under perioden 1 augusti 2009 - 18 september 2009 vore den enda nödvändiga och tillräckliga bevisning?

Naturligtvis finns det både bevis och indicier mot Mats Alm i kombination med uteslutningsmetoden. Det fanns helt enkelt inte någon alternativ gärningsman med tillfälle, förmåga och motiv än Mats Alm.

Citat:
Om busschauffören hållit fast vid att han såg personen i samma ögonhöjd och den personen var ca 170 cm lång, hade påståendet att det var Mats på bussen aldrig hållit.
Vad som hände var att busschauffören korrigerade vittnesuppgifterna från förundersökningen och ifrågasatte längden som han uppgivit tidigare.
Sedan vittnade han under ed att det var Mats Alm han såg på bussen. Det andra vittnet TH, han kom med nya påståenden från vad han tidigare sagt enligt förundersökningen och vittnade också under ed, att det var Mats på bussen. Jag skulle tro genom de här vittnesuppgifterna under ed kom Mats advokat i en besvärlig situation, därför att börja ifrågasätta sådana vittnen kan bli problematiskt.

Inte alls problematiskt. Försvarsadvokater lever för att få korsförhöra vittnen i synnerhet edsvurna vittnen, eftersom dessa inte är anhöriga till tilltalad eller brottsoffer. Dessutom tycker domstolarnas ledamöter att korsförhören är intressanta, eftersom saken därigenom kan bli allsidigt belyst.
Citera
2013-01-06, 14:39
Medlem
Visst finns det vissa likheter med CP och L. Chen, det fanns ett vittne på Upplands Väsby station som kände CP och visste om att han satt där och väntade på ett återvändande tåg till Rotebro.
Det här vittnet hade kunnat ge alibi för CP, men vad som gjordes var man "idiotförklarade vittnet", sedan var den saken ur världen.
Citera
2013-01-06, 14:57
Medlem
Pastakryddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Det här påståenden att det fanns bevis för griftefridsbrottet och genom att det fanns ingen dödsorsak för Linda därför kunde inte Mats dömas.
Alltsammans är rena lögner och påhitt, det fanns inga bevis för någonting och dödsorsaken är en billig bortförklaring.

Åklagarnas strategi var att bevisa Mats ljuger om kidnappningen och på det viset få det till att han varit på något helt annat ställe och inte hållits instängd i någon skogsdunge, som han sagt.
Det skulle göra det möjligt att misstänka honom för Lindas död, om det kunde bevisas att han varit någon annanstans.

Därför blev den här bussresan med buss 950 från Stockholm till Söderhamn mycket viktig, därför Mats dator fanns med på den.
Sedan vittnade han under ed att det var Mats Alm han såg på bussen. Det andra vittnet TH, han kom med nya påståenden från vad han tidigare sagt enligt förundersökningen och vittnade också under ed, att det var Mats på bussen.
Jag skulle tro genom de här vittnesuppgifterna under ed kom Mats advokat i en besvärlig situation, därför att börja ifrågasätta sådana vittnen kan bli problematiskt.

Sedan kunde åklagarna påstå att Mats hade ljugit och att han hade någonting med Lindas död att göra.
Jag anser därigenom fick de igenom det här griftefridsåtalet och domen, därför det behövdes inga bevis för den.
Något annat var inte att tänka på, därför i såfall hade det behövts bevis och något sådant fanns inte.

Jag frågar igen, men jag omformulerar mig. Ser fram emot svar.

Var Mats i Sthlm? Hur kom han dit? Hur kom han därifrån?
Citera
2013-01-06, 15:02
Medlem
Citat:
Jag "spoilade" detta eftersom jag har läst, men inte förstått vad du vill säga med det på grund av att jag anser att det är osammanhängande och att det är svårt att följa resonemanget. "Lögner och påhitt", tillåt mig småle!

Mats Alm är överbevisad, inför sittande rätt, om att ha begått griftefridsbrott och dömdes följaktligen till fängelse i 18 månader för detta brott. Om han också är den som på ett eller annat sätt är den som vållat Linda Chens död, vet vi ännu inte. Mats Alm kunde därför inte heller dömas för någon av åtalspunkterna mord, dråp eller vållande till annans död. Främsta anledningen till det är att Linda Chens dödsorsak inte kunde fastställas.

=> Pethrus! Så här lär du regelmässigt få se Lagros inlägg besvarade även i fortsättningen. Korrekt, ungefär som en förälder förklarar något för sitt minderåriga barn. Hoppas du inte tycker att jag formulerar mig otrevligt.
Citera
2013-01-06, 15:13
Medlem
skadetbehovass avatar
Citat:

Dom bevis du lägger fram här tycker du det skulle räcka för en resnings ansökan ?

eller någon bättre insatt , skulle sånt räcka ?

För han/du påstår ju att rena felaktigheter är begångna i rättegången ,
då borde dom sk nya bevisen läggas fram en ggr för alla så att alla får frid i sina sinnen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in