Citat:
Ursprungligen postat av GoodwinStrawman
1. Du har tidigare utgått från att Mats Alm skulle ha haft äkta kärleksfulla känslor för Linda Chen. Men fup visar ju på något helt annat. Snarare verkar det som som Mats Alm utnyttjade Linda Chen för att komma över en tidigare kärlek. Att han insisterar på testamente och livförsäkring redan en månad efter att förhållandet påbörjats borde ju fått åtminstone några varningsklockor att ringa. Du har tidigare påtalat att det skulle visa på ansvarsfullhet från Mats Alms sida. Sälv tycker jag att det tyder på något desperat och icke taktfullt beteende.
2. Du vill inte svara på Reimers fråga om du tror på Mats Alms kidnappningshistoria. Detta är märkligt, för den handlar ju trots allt om bl.a. det mest centrala i Linda Chen-fallet, nämligen Mats Alms alibi.
Dessutom, om det ska vara meningsfullt med en diskussion, så bör du ju kunna ge uttryck för hur du värderar de olika aktörernas (tilltalads/misstänkts, anhörigas, vittnens) utsagor. Åklagaren har ju som sagt bevisbördan och utredningsskyldigheten. Men när Mats Alm själv ställs inför en situation där endast han kan ange en rimlig förklaring för sitt agerande, ja då får han en förklaringsbörda. Mats Alm har gjort gällande att han blivit kidnappad perioden den 15-18 september 2009. Denna kidnappningshistoria har blivit söndersmulad av åklagaren genom polisutredningen.
Om du inte vill ge uttryck för hur du värderar Mats Alms utsagor, så undrar jag hur det står till med din objektivitet i fallet Mats Alm.
Du behöver inte bry dig om min objektivitet eller hur jag värderar olika utsagor. Det är inte
mig tråden handlar om och jag anser mig inte ha skyldighet att redovisa min uppfattning i fråga om något över huvud taget. Det spelar ingen roll för det som diskussionen gäller, nämligen Linda Chen och
när,
hur och
varför hon dog. Min åsikt påverkar ingenting och är följaktligen helt irrrelevant för det som hela tråden handlar om.
Och som jag tidigare påpekat flera gånger: de inlägg jag gjorde för tre år sedan, under månaderna närmast efter Lindas försvinnande då vi hade långt ifrån så mycket information som vi hade redan ett halvår senare (efter rättegången), är helt oväsentliga i dag. Ändå fortsätter du att dra upp dem.
Jag är väl medveten om att jag, med det underlag jag då hade, ifrågasatte många i mitt tycke förhastade slutsatser, och försökte att - precis så som även åklagaren förväntas göra - se också till sådant som kunde tala till Mats fördel (och inte fixera mig vid sådant som talade till hans nackdel, vilket tillräckligt många andra i den här tråden gjorde).
Än en gång, om du vill fortsätta att analysera mig i stället för att mordet på Linda Chen, så varsågod. Men jag tänker inte låta mig ställas till svars för någonting.