2012-11-22, 11:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Förmodligen handlar det i pappa Alms fall om prestige och stolthet att sonen inte kunde dömas, idag ångrar de sig nog när han går och drar fötterna hemma utan inkomster.

Tror du har helt rätt där. Dynamiken / samspelet mellan far och son Alm tror jag är en av huvudorsakerna till att Mats Alm inte erkänt.

Lars Alm verkar inte vara kapabel att se långsiktiga konsekvenser (en egenskap sonen ärvt). I praktiken innebar domen en pyrrhusseger (Lagro, se http://sv.wikipedia.org/wiki/Pyrrhusseger för förklaring till ordet) för Mats Alm och Lars Alm.

Hade Mats Alm erkänt/berättat sanningen hade han haft möjligheten till ett hyfsat normalt liv efter avtjänat straff. Den möjligheten finns inte idag och kommer inte att finnas för honom så länge inte sanningen kommer fram.

Lars Alm måste inse att han i och med ovanstående har gjort både sig själv och sin son till vad som förmodligen är Sveriges genom tiderna mest utskämda människor vilket de kommer att fortsätta att vara till dess att någon av dem berättar vad som egentligen hänt.
Citera
2012-11-22, 11:20
Medlem
Erik1974s avatar
Jag vacklar hela tiden i när det gäller dråp eller planerat mord. Det är så många konstiga uppgifter angående den 1:a augusti.

Ett av de mest intressanta vittnesmålen i FUPn tycker jag är Viola, Lindas chef på restaurangen. De verkar prata väldigt mycket på jobbet, även om de inte är så "tighta" på fritiden. Via henne tycker jag man får en bra bild av både Linda och Mats. Viola säger att hon fick uppfattningen att de skulle vara hemma på kvällen. Linda har inte sagt till henne att hon skulle ut på kvällen (vilket iofs inte är så konstigt då det är Mats efterhandskonstruktion), hon säger heller inte att de skulle ut på en tur (en tur då! (ursäkta, kan inte låta bli ). Men Mats ringer svågern strax innan Linda kommer hem och berättar att de ska just detta. Varför!? Detta talar för ett planerat mord.

Men hur lyckas han övertyga henne?

Pepparbiffen?. Varför köper de pepparbiffen? Många vittnen säger att Linda aldrig skulle spara en bit kött att äta till dagen efter eller två dagar efter. Den ska konsumeras samma dag. Samtidigt har hon vårrullar med sig hem från jobbet. Vad skulle de äta på kvällen, och vad skulle de spara?

Om det är som så att Linda har jobbat hela dagen - kommer hem och hänger av sig - åker och handlar - åker hem och lämnar maten - klockan börjar närma sig fem. Vem orkar i det läget ge sig ut på en tur (en tur då!) på ett par timmar om man dessutom ska jobba dagen efter? I så fall kanske mordet har skett nästan direkt efter det att de var och handlade på CG och att han körde med hennes döda kropp till N. Bertilsbo.

Nåväl, kanske inte så mycket diskussionsunderlag - bara lite funderingar jag har som jag inte riktigt blir klok på.
Citera
2012-11-22, 11:25
Medlem
Hej alla!

Nu kan jag inte längre hålla mig.... Nu måste jag "debutera" på FB. Jag har följt denna tråd med stigande förvåning för varje gång jag läst inläggen. Hur är det möjligt att inte kunna ta åt sig fakta och erkänna att man hade nog lite fel när man blir överbevisad 100-tals gånger.

Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
Jag är helt övertygad personer utanför det här forumet som läst inläggen, har en likvärdig uppfattning som jag har.

Jag, liksom större delen av Svea rikes befolkning, delar absolut inte din uppfattning. Dessutom, läser man inläggen så är man nog inte utanför detta forum....

Citat:
De personer som gått emot min uppfattning på det här forumet är till större delen personer med avsikt att försvara griftefridsåtalet och domen, men de borde inse det är något som inte går att försvara i ett rättssamhälle, det blir till en meningslös kamp.

LARGO, när ska du sluta slåss mot väderkvarnarna?
Citera
2012-11-22, 11:25
Medlem
Cohibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klarsyn
Cohibas idé om meny är kul! Bäst är att lämna alla mina juveler hemma och helst äta en rejäl frukost, innan jag stiger på bussen hem.

Kul att just du Klarsyn, som kände Linda gillade den. Ibland är jag lite tveksam till att skoja i en tråd med en sådan tragisk bakgrund med tanke på att anhöriga kan läsa, men jag tänker, att vad fan humor och gyckel är även de bra vapen och saken blir väl knappast värre av att man skämtar en smula.

@Lagro:

Det mycket dåligt val av fall Mats Alm försvara rättsäkerhet som mycket viktig i samhällen. Fallet visar rättsäkerhetet mycket hög som är i Sverige. Mats Alm visste Lindas kropp fanns ensam och kom dit ensam. Detta inte kan betvivlas och bevisat. Dödsorsaket inte kunde fastställas och därför Mats Alm dömdes enbart griftefridsbrott. Alla inser han var mycket mer skyldig. Han är kvinnomördare den Mats Alm av Lottefors och han inte kan handla på ICA utan det viskas och spottas 3 gånger som åt svart katt.

Jag vet, att du har svårt att ta till dig min mer grammatiskt korrekta svenska. Därför har jag lagt mig på din nivå i den gemytliga förhoppningen, att du förstode - Lagro vår egen clownjonglör, som ständigt tappar alla de få bollar han leker med.
Senast redigerad av Cohiba 2012-11-22 kl. 11:32.
Citera
2012-11-22, 11:36
Medlem
Erik1974s avatar
Det roligaste skämtet om Mats Alm skrevs väldigt tidigt i tråden (men som jag tror togs bort) är när Linda ska presentera Mats för sina kinesiska vänner.
-"Detta är Mats Alm", varpå han sträcker fram sin arm.
Citera
2012-11-22, 12:01
Medlem
upsteppers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Eller kanske det var så himla jobbigt för honom att vara någon längre stund på samma
ställe som Lindas anhöriga. Kanske han någonstans skämdes...orkade inte riktigt möta
blickarna från mamman och de andra närvarande.

Nja, undrar det förresten, killen är ju för fan psykopatiskt lagd och har väl ingen förmåga
till empati och "störs" inte av den där "besvärligheten" som går under benämningen
samvete som vi "normala" är utrustade med...

Mycket mänsklig värme och känslighet i den blicken eller...?

http://www.expressen.se/ImageHandler.axd?imageFormat=secondColumn&guid=9d2 6115b-715e-4b2e-9026-42d5bd169177

Den blicken, ser han inte lite drogad ut där? Nån som vet om det jobbar asiatiska
män på häktet i Falun? Kan nån av dessa isåfall gett piller till Mats?

Även soldater som dödat i tjänsten för något de verkligen tror på får problem,
många gånger med fördröjning, posttraumatiskt stress syndrom? (disorder).
Visst verkar många människor ha klippt kontakten mellan hjärta o hjärna,
ofta verkar det vara av tillfällig natur, menar att kontakten kan återskapas
om inte permanent repareras så åtminstone glimtvis återställas.
Även Breivik fick tårar i ögonen, (när han såg sin egen video), ett litet
tecken på känslighet mitt i all känslokyla som han visade.

Hoppas att även Mats Alm en dag väljer att berätta sanningen om Lindas död.
Tror absolut att även Mats Alm har ett samvete, kanske rymligare än
många andras, kanske inte helt fungerande, en liten sten ligger där
och gnager, gör sej påmind om natten, oroar, besvärar,irriterar.

Ps. Välkommen till flashback, DrTroy.
Senast redigerad av upstepper 2012-11-22 kl. 12:05.
Citera
2012-11-22, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Alms första timmar i frihet

http://www.dt.se/nyheter/falun/1.3057564-alms-forsta-timmar-i-frihet?m=print

Stora fina bilder kompletterar texten. Dock med ansiktet pixlat på fader Alm.

Varför drar Mats tröjan över huvudet? Gör man inte så om man inte vill att nån ska se hur man ser ut?
Näää ingen vet ju hur Mats ser ut va
Citera
2012-11-22, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av guvario
Varför drar Mats tröjan över huvudet? Gör man inte så om man inte vill att nån ska se hur man ser ut?
Näää ingen vet ju hur Mats ser ut va

Av exakt samma anledning som pappa Alm döljer sitt ansikte på väg ur rättssalen - de har sett i media att brottslingar gör så. Oj, de vill ju inte ge sken av att vara brottslingar (fast de är det) - vad fel det blev. Nåja, hur deras hjärnor fungerar får de stå för själva!
Citera
2012-11-22, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrTroy
Hej alla!

LARGO, när ska du sluta slåss mot väderkvarnarna?
Jag slåss inte mot några väderkvarnar, utan det är ni som slåss mot väderkvarnar och är förlorarna.
Citera
2012-11-22, 14:08
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Jag slåss inte mot några väderkvarnar, utan det är ni som slåss mot väderkvarnar och är förlorarna.
På vilket sätt skulle vi vara "förlorare" menar du?
Genom att vi inte förmår läsa domen på samma säregna sätt som du?
Du får förlåta oss för att vi inte har din exceptionella förmåga att vantolka saker och ting.
Livet gav oss dessvärre inga skygglappar i gåva. Men du fick desto flera av den varan.

Sen det här Lagro; du som ju är så insatt i asiatiska förhållanden och har koll på
kineserna, vad tror du om detta högst sensationella som nu framkommit:

https://www.flashback.org/t2015810
Senast redigerad av Grandioso 2012-11-22 kl. 15:04.
Citera
2012-11-22, 14:17
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Läs noga igenom detta mycket klargörande, faktaspäckade inlägg av TheKeymaker!
OBS: Utan skygglappar på!
Citat:
Ursprungligen postat av TheKeymaker
Lagro, det är inte bara en griftefridsdom. Mats Alm åtalades för mord, dråp, vållande till annans död och brott mot griftefriden men blev dömd för ett, brott mot griftefriden.

Domen avseende brott mot griftefrid är inte ett antagande att Mats Alm mördade Linda Chen. Det är en dom som avser att han behandlat den döda Linda Chen på ett skändligt sätt. Vad domen implicit säger är dessutom att Mats Alm var den sista som såg Linda Chen i livet. Vad det betyder kan du räkna ut själv, Lagro.

Följande är fakta, Lagro:

1. Linda Chen hittades död den 18:e september 2009 av Mats Alm. Hon hade legat på platsen mycket länge, troligen sedan 1:a augusti 2009.

2. Mats Alm visste var kroppen fanns.

3. Kroppen var så placerad att det är uteslutet att Mats Alm hittat den av en slump.

4. Mats Alm visste att det var Linda som låg där. Trots att i princip inget av kroppen syntes och till och med poliserna på plats missbedömde kroppens status, t.ex. avseende färgningen på ett ben.

5. Mats Alm's förklaring (som kom senare) till varför han befann sig på platsen (kidnappningshistorien) är så korkad att den saknar motstycke i svensk rättshistoria. Han har dessutom _bevisligen_ (foton, handstil, telefonspårning, hans egen dator m.m.) varit i Stockholm och strosat omkring under de dagar han varit kidnappad.

6. Rätten har, vilket tydligt står i domen, ansett att kidnappningshistorien är lögn från början till slut - vilket också det finns bevis på (se punkt 5 ovan Lagro).

7. Det fanns brandhärdar runt kroppen, likaså brännskador på Mats och hans kläder (d.v.s. han har försökt att elda upp Linda Chen, möjligen sig själv också).

Lagro. Det finns fullt med bevis:
  • Det är bevisat att Mats Alm inte blev kidnappad, varit drogad etc.

• Det är bevisat att Mats Alm "flydde" till Stockholm.

• Det är bevisat att Mats Alm åkte tillbaka dagen innan han hittade Linda.

• Det är bevisat att Mats Alm satt på Bollnäs station och spelade/använde sin dator på kvällen innan Linda hittades. (Mycket lämpligt gick det bussar mot Lottefors som passar väldigt bra in i tidsschemat också).

• Det är bevisat att Mats Alm hittade Linda Chens döda kropp.

• Det är bevisat att Mats Alm försökt elda på platsen där Linda Chens döda kropp låg.

Lagro, du tycks tro att om det inte finns en övervakningsfilm som visar Mats Alm när han härjar runt Lindas kropp så kan han inte fällas för brott mot griftefrid. Du har fel.

Som vi försökt förklara för dig många gånger räcker det med tillräckligt starka indicier för att bli fälld för brott. Det behöver inte finnas konkreta bevis.

I detta fall finns BÅDE indicier OCH bevis!

Indicierna och bevisen räckte enligt rätten inte för att fastställa att Mats Alm mördade Linda Chen, däremot räckte de mer än väl för att fälla Mats Alm för brott mot griftefrid i en välskriven och helt korrekt dom.

Du menar alltså att polisen skulle ha fejkat brott för att få Mats Alm åtalad? Snälla Lagro, ta din medicin nu.

Som så många andra skrivit förstår inte du vad rättssäkerhet är. Hade Mats Alm bott i ett land med dålig rättssäkerhet hade han varit avrättad eller fängslad på för länge sedan. Hade han bott i en diktatur hade han mest sannolikt blivit torterad, fälld i en summarisk rättegång och därefter omedelbart avrättad såvida han inte dessförinnan redan hade hunnit bli dödad i häkte/fängelse.

Lagro, sluta gnälla och svamla om rättssäkerhet för du vet uppenbarligen inte vad det är.
Senast redigerad av Grandioso 2012-11-22 kl. 14:19.
Citera
2012-11-22, 14:28
Medlem
ElzyLays avatar
Citat:

He, he, Lagro, du påminner lite om den där boxaren som i en hopplöst ojämn match blir rejält knockad och uträknad. Fortfarande medvetslös bärs han ut till omklädningsrummet, där läkarna till slut får liv i honom.
Hans första replik när han yrvaket ser sig omkring är:
- Jag blev bortdömd!

Din enda chans är en returmatch. Övertala Mats att överklaga domen. Om han sedan blir helt frikänd i hovrätten kan du utropa dig till segrare.
Senast redigerad av ElzyLay 2012-11-22 kl. 14:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in