Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hur MA:s diagnos ser ut är ju väldigt svårt att yttra sig om utan att ha mer kött på benen än det som framkommit genom FUP och media. Det finns ju många "blanddiagnoser" också, t ex personlighetsstörning med vissa psykopatiska inslag. Härtill tenderar olika experter på området ofta att komma fram till lite olika slutsatser - varav i alla fall en slutsats kan dras: Den mänskliga naturen (inkluderande såväl psykiater som brottsling) är... komplicerad.
Nej, jag ställer inga diagnoser alls, det var väl du som var inne på Tourette.
Och det tillståndet är så iögonfallande så det går knappast att missa. Jag träffade på ett extremfall en gång, en medelålders man som medan han tankade sin bil utstötte hundskall. Jag tittade först efter en hund, men insåg vad det handlade om när jag såg varifrån ljudet kom.
Jag har också sett ett dokumentärprogram om en kille som gick runt i en affär och gång på gång sa runda ord högt och tydligt och ursäktade sig för folk som var helt i närheten med att han hade Tourette och inte kunde låta bli.
Symtomen hos de flesta är väl i allmänhet ganska omfattande nervryckningar och ljud i form av harklingar och liknande.