2010-04-07, 00:18
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.O.A.D
Folk glömmer fortare än man tror. Det tror jag iaf.

Kom ihåg att Alm knappt har lyckas hanka fram när han var ostraffad, vem fan vill anställa den klanten när han är uthängd som mördare i allmänhetens ögon.
Kommer sluta på en parkbänk.
Senast redigerad av Svithjod 2010-04-07 kl. 00:23.
Citera
2010-04-07, 00:28
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Kom ihåg att Alm knappt har lyckas hanka sig runt när han var ostraffad, vem fan vill anställa den klanten när han är uthängd som mördare i allmänhetens ögon.
Kommer sluta på en parkbänk.

Som vi skattebetalare får ta hand om.
Frågan är vilket som blir billigast, bura in M på livstid eller försörja honom med Soc bidrag?
Frågan är om M lever många år efter detta?
Självmordsstatistiken är väll ganska hög senare i livet för de som har varit i liknande situationer.
Citera
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Birdtalk
nej, jag menar inte att man inte får medicinera när någon mår dåligt. jag tänker bara i vilken "grad" i rätten detta är tillåtet.

är han tillräckligt "drogad" går känsla och skuld(?) honom så lätt förbi... "and the case is lost"...

förstår du vad jag syftar på? är detta praxis i lagens mening?

Jag håller med dig i att det blir svårt att se hur en person reagerar på det som sägs i rätten och
att det därför inte blir riktigt rättvist. Dock är det svårt att inte medicinera om det finns starka behov.
Jag tror att Mats är ganska bra på att stänga av sina känslor så det är inte säkert att han
är så drogad som han tycks ge intryck av.
Citera
Medlem
allegragellers avatar
Jag undrar fortfarande om det gjorts teknisk undersökning av pappa Alms bil? Ngn. som vet?
Citera
2010-04-07, 00:30
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayito
Vi är fullt medvetna om vad ekomotivet innebär och det hjälper inte. Det övertygar mig inte. Tyvärr. Det roliga är att polisen och åklagaren drabbats av Culture Shock China och fattar ingenting av det som förundersökningen faktiskt dignar av. Jag noterar att polisen noga och systematiskt söker av rubbet för att stärka det ekonomiska motivet och i slutändan känns det som att det slängs in på rutin. För att ha något att komma med.

I övrigt låtsas man inte om Culture Shock China. Jag har full förståelse för att polisen inte förstår vad alla dessa uppgifter betyder och kan därför inte dra vettiga slutsatser av det. Det är ju bara att läsa i den här tråden så är det ju bara Lalajlaj och jag som har en viss koll. Det är inte så lätt att känna till detta kulturella mönster. När jag satte ihop min lista med 10 Lindaomständigheter så var det för att visa att med svensk logik var det ingen tvekan om att Linda ville gifta sig men om man lägger till de fakta som visar hur Linda faktiskt agerat under årens lopp så är det ju uppenbart att det kan ha varit ett nytt skenäktenskap på gång.

Hon och Mats var i Kina ett par månader innan och Linda gav 30 000 kronor till någon där. För fan. Det spåret har polisen inte utrett för att utredarna troligen inte fattat vad det handlar om. Det blir lättare att lägga allt i Mats Alms korg för - hey - vi är ju i Sverige trots allt. Polisen borde ha tagit hjälp av folk som kan asiatiska kulturer. Min lilla enkla 10-lista visar att detta mycket väl kan vara motivet till mordet eller den bakomliggande faktorn till ett jättebråk som slutade i Lindas död.

Förutom skamkänslan av att bli dumpad strax före bröllopet när nästan allt är fixat så för detta motiv med sig så mycket större skam. För en svensk kille alltså. Han blir inte bara dumpad en vecka före. Han blir det dessutom för att bruden ska gifta sig med en annan man. Och för pengar dessutom. Mats Alms skamkänslor är med andra ord bottenlösa. Detta tycker jag förklarar det mesta. Ekomotivet förklarar ingenting. Därav min frustration.

Din slutledningsförmåga är helt makalös. du bluddrar om kulturkrock som slutar i att..den svenske killen känner sig förolämpad när bruden påstått inte vill gifta sig nu utan köra en skenis en gång till.
...haha vafan ditt troll.
vad har det med kulturkrock att göra?..du bara pissblajar hela tiden.

Med Alms kåthet på pengar så hade han nog gärna sett att Linda hade kört några skenäktenskap o dragit in några hundratusen till hans bo.
Citera
2010-04-07, 00:32
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Jag undrar fortfarande om det gjorts teknisk undersökning av pappa Alms bil? Ngn. som vet?

Nej, jag vet inte men jag har inte sett det i förundersökningen. Pappan blev mycket upprörd över att Polisen hade kollat hans konton och visste att han tagit ut pengar strax innan Mats "försvann" (=åkte till Stockholm). Hade de kollat hans bil borde det blivit väsen.
Citera
2010-04-07, 00:34
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AsAc
Det låg en kvällstidning under datorn i uthuset på föräldrarnas tomt. Denna tidning trycktes någon gång i mitten av oktober vill jag minnas. Uppenbart att detta är ett planterat bevis att datorn placerats på platsen flera veckor senare än då Mats var kidnappad.

Grejerna rengjordes och gömdes en tid undan för att inte komma fram förrän Mats var hemma igen. Men de lämnades in när det gick upp för vissa att telefonen kunde vara avlyssnad. Det är väldigt mycket som är obehagligt i den här historien.

Tror det var tre st Aftonbladet med spridda utgivningsdatum efter MAs kidnappning/Stockholmsresa och häktning.
Ja, förmodligen har The Alms Family tänkt att det ska föreställa något slags bevis på att Mats själv inte kunnat ge dem datorn...
Citera
2010-04-07, 00:38
Medlem
Fickludds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svithjod
Din slutledningsförmåga är helt makalös. du bluddrar om kulturkrock som slutar i att..den svenske killen känner sig förolämpad när bruden påstått inte vill gifta sig nu utan köra en skenis en gång till.
...haha vafan ditt troll.
vad har det med kulturkrock att göra?..du bara pissblajar hela tiden.

Med Alms kåthet på pengar så hade han nog gärna sett att Linda hade kört några skenäktenskap o dragit in några hundratusen till hans bo.

Njae, så lätt är det inte med skenäktenskap. Eftersom man måste visa för Migrationsverket att man lever under äktenskapsliknande former finns det inte plats för MA så länge skenäktenskapet pågår. Då måste han hålla sig borta och det är knappast en situation som svartsjuka MA uppskattar.
Citera
2010-04-07, 00:39
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Nej, jag vet inte men jag har inte sett det i förundersökningen. Pappan blev mycket upprörd över att Polisen hade kollat hans konton och visste att han tagit ut pengar strax innan Mats "försvann" (=åkte till Stockholm). Hade de kollat hans bil borde det blivit väsen.

Pappa Alm vet nog en hel del om saker och ting.
Citera
2010-04-07, 00:40
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Callas
Tror det var tre st Aftonbladet med spridda utgivningsdatum efter MAs kidnappning/Stockholmsresa och häktning.
Ja, förmodligen har The Alms Family tänkt att det ska föreställa något slags bevis på att Mats själv inte kunnat ge dem datorn...

Jag ger mig fan på att Alm efter att ha dödat Linda tog kontakt med farsan som hjälpte till med att forsla undan kroppen sen understödde Alm med pengar.

En förälders kärlek till sitt barn kan vara blind.
Citera
2010-04-07, 00:41
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Vad gjorde Mats ut i norr Bertilsbo i ca 9-10 timmar på fredagen?

Kan det vara så att han inte visste exakt var kroppen låg utan fick leta sig fram?

Tror ni att Mats gjort allt själv eller har han haft hjälp?
Citat:
Ursprungligen postat av Lalajlaj
Jag vet inte vad Mats gjorde så lång tid, men man kan fundera på olika scenaior.
Jag tror inte hn fick fysisk hjälp, däremot är jag säker på att minst en person, kanske fler, visste om att Mats inte var kidnappad.

Med tanke på hur mamsen och papsen (plast- )handskats med bevisningen, skulle det faktiskt inte förvåna mig om Mats fått hjälp av någon familjemedlem med annat också. Skjuts och frakt t ex.
Citera
2010-04-07, 00:43
Medlem
Svithjods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fickludd
Njae, så lätt är det inte med skenäktenskap. Eftersom man måste visa för Migrationsverket att man lever under äktenskapsliknande former finns det inte plats för MA så länge skenäktenskapet pågår. Då måste han hålla sig borta och det är knappast en situation som svartsjuka MA uppskattar.

Jag menar inte att att hon ville det,eller planerade det.( jag går till angrepp mot Mayitos tramsande)
Däremot att han inte hade haft något emot det om det hade gått o genomföra.
jag tror Linda var allvarlig i sin kärlek till Alm, konstigt nog.
Alm däremot började nog ledsna på det hela, men hur komma loss och kunna behålla sin ekonomiska mjölkkossa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in