2010-04-11, 02:15
Medlem
Angående den här diskussionen om huruvida MA är psykopat eller inte så vill jag komma med ett instick.

Jag tror inte vi kan följa en lista och bocka i hur många kriterier som stämmer in för MA och tro att det är facit för om han är psykopat eller inte. Delvis känner vi honom inte, så vi tolkar saker som framkommer om honom på olika sätt. Dessutom så beror det också på hur stor del varje kriterie är av MA's personlighet. Med andra ord är det en tolkningsfråga som kräver djupare kännedom om personen som man skall diagnostisera (om det nu är det man gör). En del kanske har en personlighet som uppfyller många kriterier men inser att det inte är bra sidor och därför oftast håller dem i schack. Då finns det ju något som gör att personen inte släpper den sidan "fri att husera". Medvetenheten tycker jag då gör att h*n inte är psykopat. Sen finns det säkert andra som inte uppfyller alla 20 kriterier men låter de, tex. 13, kriterierna husera fritt tillsammans med vissa människor och ofta utan medvetenhet om att de låter sina dåliga sidor ta över. Då är den personen mer psykopat i min mening.
"Testet" ni hittat är mer bara en fingervisning. Inte ett facit. Djupare kännedom om en person krävs nog.

Vi kan väl enas om att MA egentligen borde ha suttit i fängelse med tanke på att han försnillat 90.000 (vad han erkände).Det är ju enbart genom pappans försorg och arbetsgivarens godhet att han inte gjort det.

Sen är ju lite fundersom över kriteriet att en psykopat har hög intelligens. Det känns också som en tolkningsfråga. Att psykopater är manipulativa tyder ju på en typ av intelligens. Men ni måste väl hålla med om att många saker de gör inte tyder på speciellt hög intelligens. Jag tror ni håller med om att långt ifrån alla psykopater är personer som doktorerat, har fantastiska jobb eller alltid vinner i TP. Däremot tycks det ofta som psykopaten, -oavsett hur hög intelligens de har, alltid tror att de är smartare än vad de är De ser sig som smartare än sin omgivning och tror därför att de kan lura andra och komma undan.

Jag har också levt med en psykopat och känner igen mig i om hur livet var som en annan Flashbackare beskrev det. Jag kan lova att den personen var noga med att vara charmig mot andra. Det är inte förrän man lär känna honom nära eller han känner sig kränkt/hotad i sin position som den andra sidan lyser igenom. Med andra ord så är det otäcka med psykopater att man kan tycka att de är otroligt trevliga så länge som man inte lär känna dem bättre eller går "head to head" mot dem.

...en sista grej bara. Jag har inte läst FUP, men följt den här tråden och tidningarna. LA ger mig verkligen the creeps...
Senast redigerad av IT-Girl 2010-04-11 kl. 02:18.
Citera
2010-04-11, 02:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IT-Girl
Angående den här diskussionen om huruvida MA är psykopat eller inte så vill jag komma med ett instick.

Jag tror inte vi kan följa en lista och bocka i hur många kriterier som stämmer in för MA och tro att det är facit för om han är psykopat eller inte. Delvis känner vi honom inte, så vi tolkar saker som framkommer om honom på olika sätt. Dessutom så beror det också på hur stor del varje kriterie är av MA's personlighet. Med andra ord är det en tolkningsfråga som kräver djupare kännedom om personen som man skall diagnostisera (om det nu är det man gör). En del kanske har en personlighet som uppfyller många kriterier men inser att det inte är bra sidor och därför oftast håller dem i schack. Då finns det ju något som gör att personen inte släpper den sidan "fri att husera". Medvetenheten tycker jag då gör att h*n inte är psykopat. Sen finns det säkert andra som inte uppfyller alla 20 kriterier men låter de, tex. 13, kriterierna husera fritt tillsammans med vissa människor och ofta utan medvetenhet om att de låter sina dåliga sidor ta över. Då är den personen mer psykopat i min mening.
"Testet" ni hittat är mer bara en fingervisning. Inte ett facit. Djupare kännedom om en person krävs nog.

Vi kan väl enas om att MA egentligen borde ha suttit i fängelse med tanke på att han försnillat 90.000 (vad han erkände).Det är ju enbart genom pappans försorg och arbetsgivarens godhet att han inte gjort det.

Sen är ju lite fundersom över kriteriet att en psykopat har hög intelligens. Det känns också som en tolkningsfråga. Att psykopater är manipulativa tyder ju på en typ av intelligens. Men ni måste väl hålla med om att många saker de gör inte tyder på speciellt hög intelligens. Jag tror ni håller med om att långt ifrån alla psykopater är personer som doktorerat, har fantastiska jobb eller alltid vinner i TP. Däremot tycks det ofta som psykopaten, -oavsett hur hög intelligens de har, alltid tror att de är smartare än vad de är De ser sig som smartare än sin omgivning och tror därför att de kan lura andra och komma undan.

Jag har också levt med en psykopat och känner igen mig i om hur livet var som en annan Flashbackare beskrev det. Jag kan lova att den personen var noga med att vara charmig mot andra. Det är inte förrän man lär känna honom nära eller han känner sig kränkt/hotad i sin position som den andra sidan lyser igenom. Med andra ord så är det otäcka med psykopater att man kan tycka att de är otroligt trevliga så länge som man inte lär känna dem bättre eller går "head to head" mot dem.

...en sista grej bara. Jag har inte läst FUP, men följt den här tråden och tidningarna. LA ger mig verkligen the creeps...
Tack för ditt inlägg och jag håller med dig. Framförallt att många blandar ihop intelligens och smarthet. Sen finns det psykopater som klättrar långt i karriären, men det är ju en annan fråga.
Citera
2010-04-11, 07:11
Medlem
IblisIndustriess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittspark
Statistiken säger ju att hennes snubbe är skyldig.
Hedersvåld bland asiater?
Var finns den statistiken?
Citera
2010-04-11, 10:36
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wonderland
Det kan de nog inte vara säkra på.
Men reagerar inte Alm odramatiskt när han få reda på SMS:n. Han svarar väl bara att han inte skrivit dom utan Linda måste ha gjort det. Jag menar skulle någon få höra en radda uppdiktade SMS borde han väl reagerat starkare på det. Att exet hade hittat på dom och inte "Linda".

Jo, precis! Detta tyder på att han faktiskt skickat dem. De lät honom väl tro att exet sparat dem ...
Citera
2010-04-11, 10:37
Medlem
Callass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IblisIndustries
Var finns den statistiken?

Citat:
Har du frågor om kriminalstatistik kontakta i första hand [email]statistik@bra.se
http://www.bra.se

Du kan annars fråga valfri kriminolog, exempelvis Leif GW Persson som nås via sms till Efterlyst.

Lycka till!
Senast redigerad av Callas 2010-04-11 kl. 10:41.
Citera
2010-04-11, 10:47
Medlem
hurvardetnus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Jag får en känsla av att hans beteende grundar sig på att han skyddar någon/några.

Skulle vara M:s familj då eller?
Eller vem tror du?
För skyddande av brottsling med dessa saker som hittades hos M:s föräldrar.
Citera
2010-04-11, 11:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Jag får en känsla av att hans beteende grundar sig på att han skyddar någon/några.

Menar du då att han skyddar någon annan gm, eller menar du att han skyddar andra från vetskapen att han själv är gm? Möjligen det senare, i så fall. Själv tror jag att han skyddar en enda person och det är sig själv. Han tål inte att bli överbevisad och ha fel - det har vi hört flera personer säga - och han kommer att fortsätta att hålla fast vid den löjliga kidnappningshistorien och neka till egen inblandning vilka bevis som än läggs fram.
Citera
2010-04-11, 11:48
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Jo, precis! Detta tyder på att han faktiskt skickat dem. De lät honom väl tro att exet sparat dem ...
Se variabel 4 resp. 5 (s. 93) - och för en mer heltäckande bild: s. 92-95:
http://webzone.hs.mah.se/projects/HS...=5010310075243
Citera
2010-04-11, 13:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Jag har själv intervjuat Sten Levander ett tiotal gånger och en nära släkting har jobbat med honom på rättspsyk. Vi är eniga om att det förmodligen blivit fel någon gång och att han egentligen inte alls skulle ha nycklar och vit rock...
Citera
2010-04-11, 13:33
Medlem
TigerKids avatar
Citat:

Ok, tack för källa! (Sten Levander: Kompendium i Psykiatri för rättsväsendet). Kapitlet som letstdoit hänvisar till handlar om psykopati.

" 4. Kronisk bluffmakare. Patologisk lögnare. 5. Manipulerar, trixar och bedrar."

Fast jag är tveksam – känns inte bekräftat att Mats är en (riktig) psykopat. Tvivlar inte på att han kan ha vissa empatistörningar och egoism, tendens att ljuga och inte erkänna fel. Men han behöver inte vara fullblodspsykopat för det.

Citat:
Ursprungligen postat av Sten Levander
Frekvensen av psykopati i populationen i västländer ligger klart under en procent. I fängel*serna utgör de mellan 20 och 30%, strikt definierade. Begränsar man sig till gruppen som begått upprepade grova våldsbrott ligger frekvensen av psykopati klart över 50%. Psykopater står alltså för en helt oproportionerligt stor andel av de grova våldsbrotten, främst de som är oprovo*cerade och riktar sig mot främlingar (den andra stora gruppen är våld inom familjen; där dominerar andra psykiska stör*ningar).
(s.93-94)

Och man ska nog dessutom vara försiktig med att diagnostisera utifrån medias bild av en misstänkt. De lever ju på att dramatisera – måla i svart-vitt. Goda och onda.

Smålandstintin har också en poäng angående efterhandstolkning tycker jag:
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Robert Hare är den som "uppfann" checklistan för psykopater.
Hade den i pappersexemplar sen jag läste psykologi i början av 1990-talet.
Googlade och hittade den på sidan psykopati.se, som jag hänvisade till.
Han är nog den mest uppmärksammade psykopatiforskaren någonsin.
Visst kan man ge Mats fler poäng om man vill. Men jag tror att det är lätt att i efterhand ge honom poäng på grund av mordet. Det är mer relevant att betygsätta honom i normalsituationer, som han var innan Linda-mordet.
Det tror jag med! Lätt att man tolkar hans tidigare beteende utifrån förutsättningen att han är skyldig (vilket jag i o f s tror att han är, men ändå). Historien skrivs ju om kontinuerligt... Man "återskapar" sina minnen utifrån den situation som råder nu...

Ang. Mats förklaring till Tysklands-SMS:en (hur fan skriver man en sån sammansättning?) så känns det knepig som förklaring att han är en "kronisk bluffmakare och patologisk lögnare som manipulerar, trixar och bedrar." Är han verkligen en patologisk bluffmakare? Ljuger han om allt - helt i onödan?

I förhören skulle jag hellre tro att han försöker ljuga strategiskt, men ibland missar för att han inte vet vad polisen vet. Att han ser sådana onödiga lögner som olycksfall i arbetet.

Om Mats sitter på en bar i ett semesterparadis, med en öl i handen och ska imponera på ett par brudar skulle det däremot inte förvåna mig om han broderar ut om både det ena och det andra (men vore det ett psykopatdrag skulle vi haft många psykopater... )
Senast redigerad av TigerKid 2010-04-11 kl. 13:41.
Citera
2010-04-11, 13:42
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Jag har själv intervjuat Sten Levander ett tiotal gånger och en nära släkting har jobbat med honom på rättspsyk. Vi är eniga om att det förmodligen blivit fel någon gång och att han egentligen inte alls skulle ha nycklar och vit rock...
OK, vet inget om karlen. Kan du upplysa oss?
Citera
2010-04-11, 13:43
Medlem
mirran_hs avatar
Citat:

Varför kan jag inte öppna dokumentet? Blir bara rappakalja av allt :-(
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera