2012-08-30, 22:37
Medlem
mercys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Googlade runt lite om fallet och fastnade för den här gamla artikeln från expressen, skriven
av Lars Lindström. Och där ingår klipp från när Mats skulle demonstrera hur det gick till den
dagen de elaka asiaterna infann sig och rövade bort stackaren. Han är ganska noga
med detaljerna onekligen... Har han månne haft vissa skådespelardrömmar i unga år...?

http://www.expressen.se/kronikorer/lars-lindstrom/lars-lindstrom-mats-alm-fnissar-nar-han-ska-beskriva-de-varsta-timmarna-i-sitt-/

Nu när det gått en tid sedan mordet skedde och man tittar i backspegeln, bl.a på din bifogade krönika av Lars Lindström, känner jag mig mer och mer övertygad att mordet inte skedde i hastigt mod utlöst av något gräl. Att MA så glättigt genomför rekonstruktionen ger mig rysningar. De flesta gm som nekar till brott, brukar åtminstone vara rätt nedstämda, tysta, stressade vid rekonstruktionen - att gå omkring och fnissa ger ett rätt galet intryck. Man får verkligen en känsla av att det här var något han tänkt på en tid, att "bli av med Linda" kunde ge honom en ekonomisk utdelning, en ren likvidation som Lagro säger.
Citera
2012-08-31, 00:35
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mercy
Nu när det gått en tid sedan mordet skedde och man tittar i backspegeln, bl.a på din bifogade krönika av Lars Lindström, känner jag mig mer och mer övertygad att mordet inte skedde i hastigt mod utlöst av något gräl. Att MA så glättigt genomför rekonstruktionen ger mig rysningar. De flesta gm som nekar till brott, brukar åtminstone vara rätt nedstämda, tysta, stressade vid rekonstruktionen - att gå omkring och fnissa ger ett rätt galet intryck. Man får verkligen en känsla av att det här var något han tänkt på en tid, att "bli av med Linda" kunde ge honom en ekonomisk utdelning, en ren likvidation som Lagro säger.

Jag tror oxå att han tänkt på det en tid men som jag tidigare skrivit så tror jag att hade planerat ett annat slut. Ett slut som skulle göra att framstod som oskyldig och t.o.m skulle få sympatier som "offer".

Omständigheterna gjorde att slut blev plötsligt och oplanerat.
Citera
2012-08-31, 09:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anders-Erik
Min bestämda uppfattning beträffande Lagro och denna persons retorik och språkbruk/uttrycksförmåga är att hen är starkt lierad och uppdaterad av familjen Alm i ämnet. Jag vill absolut nte peka ut någon specifik person i detta. Här får var och en här i tråden dra sina egna slutsatser.

Min egen uppfattning om Lagro är att hen om man är mild i sin bedömning, lever i sin (och kanske några tills) egen värld.

Vill dock poängtera att jag har haft fel förr.

Att påstå så många saker och sedan inte kunna bemöta oss andra ger mig en fingervisning om ursprunget. Det säregna språkbruket får åtminstone mig att fundera många vändor.
Vad som framförs i ovan inlägg kan ses som rent rasistiskt.
Det finns invandrare som kommer till Sverige som har stora läs och skriv svårigheter, man kan väl inte nedvärdera en person på grund av sådana problem, jag anser man skall repektera alla människor oavsett nationalitet, ras eller religion.

Om en person har en annan åsikt än den egna, måste man acceptera det, utan att komma med kränkande och nedsättande kommentarer.

Vad jag kan förstå måste personen med ovan inlägg ha ett mycket nedsättande omdöme om exempelvis de här svarta tälten som seglar omkring på sveriges gator. Enligt uppgift skall de flesta vara analfabeter och det kommer in som ett pärlband av dem kontinuerligt.
Citera
2012-08-31, 09:56
Medlem
bagarn29s avatar
Lagro!
Istället för att skriv OT så skulle du kanske kunna svara på frågorna som är ställda i tråden?

Vad är din kommentar till märket på Mats hals resp. såret vid ena knäet?

Har du någon bra förklaring till varför Lars torkade bort fingeravtryck som skulle kunna styrkt Mats historia?

Varför ljuger Mats om att de skulle besöka Styggforsen på lördagskvällen? Han hade berättat det för sin svåger som oxå bekräftade planerna i första förhöret för att sedan få en släng av ALMglömska.
Citera
2012-08-31, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Lagro!
Istället för att skriv OT så skulle du kanske kunna svara på frågorna som är ställda i tråden?

Vad är din kommentar till märket på Mats hals resp. såret vid ena knäet?

Har du någon bra förklaring till varför Lars torkade bort fingeravtryck som skulle kunna styrkt Mats historia?

Varför ljuger Mats om att de skulle besöka Styggforsen på lördagskvällen? Han hade berättat det för sin svåger som oxå bekräftade planerna i första förhöret för att sedan få en släng av ALMglömska.
De här sakerna du påstår är helt betydelselösa, finns inget bevis eller någonting i det, alltsammans finns med i förundersökningen.
Vad som har betydelse är motivet för Lindas likvidering, som jag lagt fram i tidigare inlägg.
Det andra är åtalet om griftefridbrott, som var helt felaktigt mot den misstänkte.
Citera
2012-08-31, 10:45
Medlem
Powergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagro
De här sakerna du påstår är helt betydelselösa, finns inget bevis eller någonting i det, alltsammans finns med i förundersökningen.
Vad som har betydelse är motivet för Lindas likvidering, som jag lagt fram i tidigare inlägg.
Det andra är åtalet om griftefridbrott, som var helt felaktigt mot den misstänkte.

Du är patetisk i dina försäk att få Alm framstå som oskyldig. Varför räcker det inte för dig att han i juridisk mening är oskyldig?
Att han ur polisiär mening är skyldig och brottet färdiguträtt är en annan femma. Alm kommer alltid att betraktas som förövare men i brist på hållbar bevisning går han fri och det oavsett vad du tycker eller inte.

När du sedan avfärdar, t ex de frågor som bagarn29 ställer till dig som ovidkommande, bekräftar du bara bilden av dig som ett troll.
Citera
2012-08-31, 10:48
Medlem
Om en person döms till 18 månaders fängelse, utan några bevis och mot sitt nekande, måste det ses som ett hot mot rättssäkerheten.
Om personen hade dömts till vållande till annans död, hade saken varit annorlunda, då hade bevis funnits.
Då hade orsak funnits att åtala för griftefridbrott och bli dömd för det.

I Sverige har det varit populärt kritisera vissa andra länders rättssäkerhet.
Men jag säger, sopa rent framför egen dörr innan.

I det här fallet med Linda Chen är griftefridbrottet kopplat ihop med vållande till annans död. Nu fanns det inga bevis, vem som vållade Lindas död, därför skulle inget åtal ha väckts om griftefridbrott.

Om det hade funnits bevis, vem som vållade Lindas död, då hade det varit helt rätt att åtala den personen för griftefridbrott, därför då kan det antas den personen hade flyttat kroppen, till den platsen där den hittades.

Som fallet nu var är det ingen som vet, vem som flyttade kroppen till den platsen, där den hittades
och därför var griftefridåtalet felaktigt.
Citera
2012-08-31, 11:03
Medlem
Lordshins avatar
Citat:

Du upprepar samma mantra igen alltså..

Annars håller jag med, motivet har enorm betydelse, och som lagts fram flera gånger i tråden så likviderade Mats Alm Linda för att få ut försäkringspengar och del i en lägenhet, detta anser jag vara det mest troliga motivet, tyvärr kommer vi aldrig få veta sanningen kring Lindas död, då Mats Alm ljög i förhören och domstolen samt att rättsläkaren inte kunde fastslå dödsorsak.

Griftefridsåtalet var däremot korrekt eftersom Mats Alm täckte över kroppen med grenar och kvistar efter att han dumpat den i skogen bakom en sten, beviset för detta är att ingen annan än Mats Alm visste var kroppen fanns och hans så kallade alibi om att han varit kidnappad finns det t.ex. fotografier som motbevisar. Så snälla, kan du sluta försöka få oss att tro på dessa lögner du upprepar om och om igen? ingen kommer någonsin tro på detta eftersom det finns bevis för att Mats Alm ljuger!
Citera
2012-08-31, 11:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Powergirl
Du är patetisk i dina försäk att få Alm framstå som oskyldig. Varför räcker det inte för dig att han i juridisk mening är oskyldig?
Att han ur polisiär mening är skyldig och brottet färdiguträtt är en annan femma. Alm kommer alltid att betraktas som förövare men i brist på hållbar bevisning går han fri och det oavsett vad du tycker eller inte.

När du sedan avfärdar, t ex de frågor som bagarn29 ställer till dig som ovidkommande, bekräftar du bara bilden av dig som ett troll.
Jag försvarar rättssäkerheten, som inte får ifrågasättas, som jag anser den gjorts i det här fallet.

Om du anser rättssäkerheten är inte viktig, är det din uppfattning, men jag tror alla människor vill ha ett rättssäkert samhälle.
Citera
2012-08-31, 11:42
Medlem
mercys avatar
Citat:

LagroVi är alltså överens om att motivet till mordet på Linda är av ekonomisk karaktär?
Då frågar jag vad du anser är mest troligt;

a) att kinesiska maffiosos mördar Linda för sketna 100 000:- och lämnar Mats utan en skråma.( samt utför allt annat i denna hiskliga kidnappningshistoria, till vilken nytta!!!) Därtill påstår Mats att han vet vilka dem är men säger inget trots att "de" mördat hans blivande hustru!!

b) Mats hade tröttnat på förhållandet och ville inte gifta sig (som Klarsyn säger). Däremot ville han ha pengar, pengar som han inte hade förmåga att skaffa sig på eget arbete. Han bestämmer sig därför att det ska ta slut på hans eget vis - räknar med att få 1 mille, samt merparten av brf , lösöre, "pengarna i madrassen" m.m.

Jag vet vilket alternativ du kommer att välja, men inser du inte att det bara är löjeväckande, finns ingen frisk person som kommer att välja alternativ a. Så varför Lagro?
Senast redigerad av mercy 2012-08-31 kl. 11:44.
Citera
2012-08-31, 11:53
Medlem
mercys avatar
Citat:
Jag försvarar rättssäkerheten, som inte får ifrågasättas, som jag anser den gjorts i det här fallet.

Om du anser rättssäkerheten är inte viktig, är det din uppfattning, men jag tror alla människor vill ha ett rättssäkert samhälle.

Ang. rättssäkerhet. Det har nu upprepats ett hundratal gånger; om MA hade någon invändning mot griftefridsdomen hade han all rätt att överklaga till hovrätten, men avstod....

Däremot kan man tvista om indicierna verkligen inte räckte till för att fälla MA åtminstone för dråp.Linda var trots allt fullt frisk innan och ser tämligen kry ut på de sista bilderna från övervakningskameran.
Senast redigerad av mercy 2012-08-31 kl. 11:55.
Citera
2012-08-31, 12:08
Medlem
Herr Lindholms avatar
Citat:
När jag skrev "De anser sig ha rätt att ta till metoder som inte accepteras av svenskar" avsåg jag de så kallade "Hedersmorden" som förekommer bland extrema muslimer, sedan har du "Könsstympning", som inte kan accepteras, förekommer också bland extrema muslimer. Jag anser också "Halaslakten" är grovt djurplågeri och oestetiskt, som inte borde accepteras och samma sak med "Kocherslakten". Jag anser om svenska folket visste hur de två slaktmetoderna praktiskt utfördes skulle de ta stort avstånd från dem. Därför i Sverige har vi stor respekt för djur och därför skall avlivning och slakt, ske på ett värdigt sätt.

Jag skrev" Personer som kommer från andra länder till Sverige, har många gånger en annan syn på saker än den som är född och uppvuxen i landet".
Som du förstår gäller det andra nationaliteter än asiater, vad de här sakerna avsåg.

I Sverige att det sker uppgörelser för ouppklarade affärer, sker nog mer än vad man kan tro. Vad politikerna kallar det meningslösa våldet, är oftast sådana uppgörelser, har ingen större betydelse vilken nationalitet det är.
Men jag har den uppfattningen sådana här uppgörelser förekommer mer bland invandrare än de som är födda i landet. Jag anser de som är födda i landet är svenskar och inga invandrare.
Så det är alltså fulare än älgjakt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in