2009-08-04, 06:06
Medlem
NiitruXs avatar
Har ftt en tanke om att fara till ryssland fr att importera sprit istllet fr tyskland som jag nu har gjort ngra gnger.

Det knns som ett bra alternativ fr att man slipper betala fr frja och ven att det r mycket kortare fr jag bor uppe i norr.

S till mina frgor:

Hur r det i tullen?

Lmlig vg att kra tvrs ver finland frn haparanda? helst 2 olika beskrivningar fr att slippa kra samma vg? (skerhets skl)

Hur mycket man fr importera? r det per person som EU regler ?

Hur mycket kostar en flaska billig sprit ? 70cl-1,5L eller varfr inte 10L flaskor om de s skulle finnas.

Tobakspriser och tullregler?

Rykten man lrt sig med ren r ju att ryssland ska vara stenhrt p de mesta men kryphl finns det ju alltid.

Om ngon har erfarenhet av detta fr dom mer n grna dela med sig.
Folk som tror saker fr grna lmna denna trd.

Tack p frhand.
Citera
2010-05-10, 21:52
Medlem
Jag frstr att du har redan varit i Ryssland, efter som inlgget r s pass gammalt. Men lyckades du inte resa dit och skaffa dig praktisk erfarenhet av trdens mne, ska jag svara p den nu fr framtida behov. Jag reser ofta till Ryssland och jag kan rekommendera kostamuksha som r en trevlig liten stad.
kostamuksha r ungefr lika stor som Pite och har massa trevliga aktiviteter att bjuda p.
Man kr frn Haparanda till Oulo dr man svnger av mot kajaani och ca ett par mil innan kajaani svnger man av mot Vartius. I Vartius ligger tullstationerna och kostamuksha ligger bara ca 3 mil rakt in frn grnsen. kostamuksha r nrmaste Ryska staden frn Haparanda, ca 41mil. Jag trivs dr som fisken i vattnet. Frst kommer man till den finska tullen dr man ska visa upp pass med visum och registreringsbevis p bilen. Frn ryska tullen kr man in till ryska tullen och frst visar man passet i en militr grnskontroll innan man kr in i ryska tullomrdet. I ryska tullen mste man skriva 2 papper p bilen och ett migrationspapper vilket man ska uppge om man har ngot att frtulla. Sen gr man genom alla kontroller som finns inne p tullen och visar upp pass, registreringsbeviset p bilen, green-card och migrationspappret. Nr man r klar med detta visar man upp bilen fr tulltjnstemnnen och d ska man ha framme pappret man skrev p inne p tullstationen, de vill stmpla att den r genom gngen. Nu r det grn att kra vidare men innan man kr ut frn tullomrdet mste man stanna vid en militr tull kontroll och visa upp passet. Nu kr man vidare och ca 10 km kommer man till en Militr tullstation och dr mste man stanna och visa passet och genomg bilen igen. Dom vill bara se i bagaget s man inte smugglar in en kamel. Nu r allt klart och bara kra vidare till kostamuksha. Nu nr man vistas i Ryssland mste man registrera sig inom 3 dagar. (OBS INTE DYGN) ligger man p hotell som har tillstnd att registrera behver man inte bry sig i registreringen, men man kan se p migrationskortet s man har ftt stmpeln fr skerhets skull. P vgen till kostamuksha p hger sida finns det fin stugby som r det nda som har tillstnd att registrera. Namnet p stugbyn r Fregat och r ett fint stlle och hyfsat nra in till stan, men man mste ta taxi, men vad gr det nr den kostar 10- 15 kr.

Men jag mste gra dig besviken man fr endast ta med sig
1 liter vodka eller en flaska champagne
2 plattor l
tror det var 4 liter vin
Nu kommer jag inte ihg om det var 2 plattor l eller 4 liter vin
tror det senare
och endast 1 limpa cigg

1l vodka kostar ca 50 kr
l kostar lika som i Sverige
och vin r dyrt
Cigg kostar ca 50 kr fr 1 limpa men det finns s mnga mrken och det finns billigare

Om man ska ha med sig mer blir det smuggling och det r inget att rekommendera om det r strre kvantiteter du syftar i att fra ut ur Ryssland. En flaska eller 2 och cigg kan man stoppa ner bland smutsklderna, men inget mera. Det r benhrd kontroll med hundar och det gr 2 till 4 tulltjnstemn p en bil.

Om du nu inte har redan varit i Ryssland br du tnka p:
Green-card: det fr du frn ditt frskrings bolag p bilen.
Visum: det kan jag rekommendera att skaffa genom finland "Russian Tours i Helsingfors. Det blir billigast
Registrerings beviset p bilen att du har med det.
Citera
2015-02-03, 10:25
Medlem
Finns det ngon sida som krnger sprit frn Ryssland till Sverige? Jag lste att vodkan har halverats i pris drfr att folk brjade dricka trsprit nu nr rubeln e lg.
Citera
2015-02-04, 20:27
Medlem
ekerilars avatar
Eftersom Ryssland inte r med i EU, fr du bara ta med dig ngon liter vodka hem drifrn.
Citera
2015-02-04, 23:11
Medlem
kaptentus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Finns det ngon sida som krnger sprit frn Ryssland till Sverige? Jag lste att vodkan har halverats i pris drfr att folk brjade dricka trsprit nu nr rubeln e lg.
Troligen inte mnga som smugglar drifrn pga riskerna med att ka fast. D r nog tyskland ett bttre stlle trots att ryssland har ett frdelaktigare pris. r det inte lngre biltur till ryssland ocks?
Citera
2015-02-05, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaptentu
Troligen inte mnga som smugglar drifrn pga riskerna med att ka fast. D r nog tyskland ett bttre stlle trots att ryssland har ett frdelaktigare pris. r det inte lngre biltur till ryssland ocks?
Hur stor kan risken vara? Karelen knn ju som Europas minst polistta omrde. Grnskontrollen verkar vara ltt att skita i. ----> https://www.google.se/maps/@61.10225.../data=!3m1!1e3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in