2010-06-13, 00:03
Medlem
Tuesdays avatar
Det är hur domstolen fastställer att det är rätt mordvapen samt att David kunde hämta vapnet ur skåpet, som jag hakar upp mig på. Det känns som att de fastställer det så att det ska passa in med de övriga indicierna, och någon ska kunna dömas för mordet på Lottie.
Citera
2010-06-13, 00:21
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Det är hur domstolen fastställer att det är rätt mordvapen samt att David kunde hämta vapnet ur skåpet, som jag hakar upp mig på. Det känns som att de fastställer det så att det ska passa in med de övriga indicierna, och någon ska kunna dömas för mordet på Lottie.
Denna ADHD kille tycks vara en hejare på att städa efter sig eftersom även vapnet saknade fingeravtryck.
Allvarligt talat så tror jag inte en kille med dessa symtom klarar av att se en helhet med att putsa efter sig.
Killen verkar ju inte ens ha förmågan att kunna klockan, eller någon hum om tid och rum.

HR har gjort det enkelt för sig att få en tänkbar g.m dömd för detta brott.
Citera
2010-06-13, 01:14
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Jag tycker verkligen de här domarna, framför allt hovrättens, är upprörande.
De konstaterat att ingen annan i familjen hade motiv, samtidigt konstaterar de att
det inte heller framkommit något tydligt motiv till varför David skulle ha mördat henne...

Vad man lärt sig med detta fall är att man inte ska bo i Sjöbo... Usel socialförvaltning och usel tingsrätt + usel hovrätt och usla poliser...

Socialförvaltningen är URUSEL, tingsrätten ligger i Ystad, HR i Malmö men enligt tidningarna är poliserna som är stationerade i Sjöbo bra.

Vem har tillgång till det utpekade mordvapnet?
Vem är förslagen nog att torka av vapnet?
Vem är en bra skytt?
Senast redigerad av bagarn29 2010-06-13 kl. 01:49.
Citera
2010-06-13, 02:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TigerKid
Det jag undrar över just nu är om det är lotteriprincipen eller mer systematiska orättvisor som gäller.
Du kanske hade kommit fram till ett annat domslut, jag hade som sagt skrivit under på den nuvarande utgången i målet. Olika människor kommer fram till olika slutsatser. Är det någonting som du tycker är förvånande?
Citera
2010-06-13, 12:38
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tulpanpernilla
Denna ADHD kille tycks vara en hejare på att städa efter sig eftersom även vapnet saknade fingeravtryck.
Allvarligt talat så tror jag inte en kille med dessa symtom klarar av att se en helhet med att putsa efter sig.Killen verkar ju inte ens ha förmågan att kunna klockan, eller någon hum om tid och rum.

HR har gjort det enkelt för sig att få en tänkbar g.m dömd för detta brott.

Du uttalar exakt mina tankar! Han städade dåligt med tanke på blodspåren på kläder mm. Slängde det bakom ena stallet bland brännässlor. Blodiga kläder kvar i rummet o.s.v...andra kläder tvättade, skurtrasor försvunna.
Men vapnet var putsat och där det skulle vara.
Går inte ihop på något sätt.
Mvh
Citera
2010-06-13, 14:43
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Du uttalar exakt mina tankar! Han städade dåligt med tanke på blodspåren på kläder mm. Slängde det bakom ena stallet bland brännässlor. Blodiga kläder kvar i rummet o.s.v...andra kläder tvättade, skurtrasor försvunna.
Men vapnet var putsat och där det skulle vara.Går inte ihop på något sätt.
Mvh

Kan det vara så att vapnet har aldrig blivit använt den natten?
Det är väl inte fastslaget att det är det vapnet som använts utan bara troligen.
Citera
2010-06-13, 18:31
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Det är väl inte fastslaget att det är det vapnet som använts utan bara troligen.

Mycket möjligt, det känns som att polisen försökt lägga ett pussel som saknar bitar. Det är ju omöjligt att lösa en sådan ekvation. Och ändå så lyckas man alltså fälla en människa. Som även är oförmögen att ge ett ordentligt svar i förhören.

Quick erkände till en början och fälldes, sedan tog han tillbaka och frikändes. Nu är det ju inte riktigt över för hans del, men ändå, här har vi en utpekad gm som inte har erkänt och det står inte utom allt rimligt tvivel att det är han. Jag får inte ihop detta, såväl tingsrätt som hovrätt dömer honom skyldig. Att tingsrätten får till en sådan dom det kan jag förstå, men inte hovrätten. Undrar om advokat Malmunger är lika förvånad som vi? Jag tror att han var hyfsat säker på en annan bedömning i hovrätten. Detta är inget annat än skandal.

M.V.H
jamsson.
Citera
2010-06-13, 23:45
Medlem
Tuesdays avatar
Aktuella hovrätts resonemang kring alternativa gm, och hur de utesluter de andra familjemedlemmarna en efter en.

Citera
2010-06-13, 23:58
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Aktuella hovrätts resonemang kring alternativa gm, och hur de utesluter de andra familjemedlemmarna en efter en.

Jag önskar att dessa förhndlingar hade varit i Dalarna under Eklyckes vakande ögon.

Tror ni att domen blivit samma isf?
Citera
2010-06-14, 00:07
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29

Nej, det har väl inte gått att bestämma vilket vapen det varit.

Men min tanke går till hur väl geväret var rengjort. Min fars jaktgevär gjordes givetvis rent efter användandet. Men det hanterades ju ändå så det fanns fingeravtryck före det blev inlåst i skåpet. Sedan, vad jag kommer ihåg, så oljades vissa delar då och då. I synnerhet om det sällan användes. Det måste gå att se om det är gjort nyligen, eller?

Men visst kan det ju ha varit ett annat vapen med samma kaliber som lämnat gården. Att skaffa vapen lär inte vara svårt för den som vet hur det går till.

Och det HöSöB skriver - ang någon utomstående. Hunden skulle reagerat på utomstående - enl Pia N:s eget uttalande.
Mvh
Citera
2010-06-14, 00:48
Medlem
jamssons avatar
Citat:

Och där står DN med svartepetter i hand. Man pratar om sättet att städa, Hur gm gömde kroppen och vilken tid det måste ha tagit. Man svävar lite på målet när moderns ansvar kommer upp, bara för att hon betedde sig hyfsat normalt dagen efter, lika så TN. Men inte ett ord om hanteringen av vapnet efter mordet.

På vissa punkter har dom rätt, men jag tycker det verkar vara ett väldigt tunt uttalande av rätten. Och man missar avgörande saker. Man kan ju inte utesluta DN som gm, men att han var ensam om detta tror jag inte, sedan så är ju inte bevisningen, lindrigt sagt den bästa Inga vittnen, inga vettiga spår, inte ens ett klart uttalat vapen. Utredningen verkar vara gjord av en samling yra höns. Utskriften av förhören är så jävla dålig så bara den borde ju diskvalificera hela målet.

Är bra trött nu så får återkomma senare. Men snacka om rättsröta. Man kan inte med säkerhet säga att DN är gm, man tror det bara. Hoppas dock att DN får en adekvat vård nu, den som han inte fick av sina "kärleksfulla" föräldrar. Och soc i Sjöbo. Är detta resultatet av en utbredd inavel i kommunen?

M.V.H.
jamsson.
Citera
2010-06-14, 00:59
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eliza CT
Nej, det har väl inte gått att bestämma vilket vapen det varit.

Men min tanke går till hur väl geväret var rengjort. Min fars jaktgevär gjordes givetvis rent efter användandet. Men det hanterades ju ändå så det fanns fingeravtryck före det blev inlåst i skåpet. Sedan, vad jag kommer ihåg, så oljades vissa delar då och då. I synnerhet om det sällan användes. Det måste gå att se om det är gjort nyligen, eller?

Men visst kan det ju ha varit ett annat vapen med samma kaliber som lämnat gården. Att skaffa vapen lär inte vara svårt för den som vet hur det går till.

Och det HöSöB skriver - ang någon utomstående. Hunden skulle reagerat på utomstående - enl Pia N:s eget uttalande.
Mvh

Hunden är ju förmodligen döv. Eller hör jävligt dåligt pga ålder, detta har ju PN om jag inte missminner mig själv framfört i förhör.

M.V.H.
jamsson.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in