2010-06-11, 19:31
Medlem
Guardian Angels avatar
Vilket rättssystem vi har... upprörande att man kan bli fälld på så usla grunder.
Jag hoppas att de övriga inblandade får så dåligt samvete att de gör det enda rätta...
Jag hoppas också att de som vet något (är övertygad om att det finns folk därute
som hört saker) att berätta...
Det är fel att David ska ha all skuld.

Eloge till Malmunger!
Citera
2010-06-12, 00:30
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Vilket rättssystem vi har... upprörande att man kan bli fälld på så usla grunder.
Jag hoppas att de övriga inblandade får så dåligt samvete att de gör det enda rätta...Jag hoppas också att de som vet något (är övertygad om att det finns folk därute

Eloge till Malmunger!

Jag är tyvärr ganska säker på att de tre andra i familjen som fanns på gården under natten inte besväras av något dåligt samvete what so ever.
Citera
2010-06-12, 04:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Blooddust - du förvånar mig! I Arboga och Ekeby ifrågasatte du om bevisningen var tillräcklig, men inte i Vollsjö?
Korrekt. Jag hade friat i både Arboga- och Ekeby-fallet - men inte här. Visst, bevisningen i Vollsjö är inte hundraprocentig (när är den det egentligen?) och visst, det kan finnas någon i David Nilssons närhet som gjort sig skyldig till skyddande av brottsling, men det är enligt mig ganska ovidkommande. Sett i ljuset av allt som framkommit i målet så råder det enligt mig inte minsta tvivel om vem gärningsmannen är.
Citera
2010-06-12, 11:31
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Ja, speciellt några meningar tog extra utifrån ett Faluperspektiv, t ex den om för att DN visste att LNs kropp fanns i förrådet - därför måste han vara ansvarig för hennes död. Han kan ha sett mordet, hittat kroppen eller fått hjälp att släpa den dit. Det senare verkar också hovrätten hålla öppet.
Ja, och den typen av hypoteser är ju också rent allmänt av att antal olika skäl betydligt mer sannolika i hemmet i Vollsjö än vad det är ute i skogen i Norr Bertilsbo.
Citera
2010-06-12, 11:51
Medlem
keyzexs avatar
Det ända goda detta för med sig är att grabben trots uppväxtförhållandet kanske får bra vård och kan leva ett något sånär bra liv framöver.

Jag tror att P*a N och någon mer drog en lättnandes suck när domen fastställdes.

För jag är fortfarande övertygad om att D*vid om han gjorde det, inte genomförde det ensam.

Jag tycker också att alla som skrev på listor och engagerade sig i att sparka liv i debatten om kommunens brister skall ha en eloge.

Jag tror inte jag sett en sådan mängd empati yttringar från folket på FB någon gång, normalt sett skulle det bara ha vart kommentarer om att dom var white trash.
Citera
2010-06-12, 12:05
Medlem
keyzexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av absurt
När man läser FUB & går efter polisens agerande så kan man uppfatta D som GM. Men skall jag gå efter vad som faktiskt INTE stämmer & det är mycket.
Jag tror att D vet vem/sett vem/fått hjälpa GM mot hot. Där är mina 50/50%.

Min intuation om vem det kan vara har orsakat mig en del obekvämligheter.

Jag menar att det är mycket troligt att det är i denna grupp.
Det är detta som P*a skrev som får mig att tvivla!

Vad är det för obekväligheter hon syftar på, är det hot från den biologiska fadern?

Det lär nog dröja tills sanningen kommer fram, men den kommer....
Citera
2010-06-12, 14:10
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av keyzex
Det är detta som P*a skrev som får mig att tvivla!

Vad är det för obekväligheter hon syftar på, är det hot från den biologiska fadern?

Det lär nog dröja tills sanningen kommer fram, men den kommer....

(min markering)
Jag hoppas innerligt du har rätt. Hur det än tas fram att grabben gjort det så har jag envis tron kvar att han inte gjort det själv utan fått hjälp i varje fall.
Det finns alltför mycket som inte stämmer.

Enda goda är att han nu får vård och hjälp som han borde fått mycket tidigare.
Mvh
Citera
2010-06-12, 20:19
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Jag hoppas att de övriga inblandade får så dåligt samvete att de gör det enda rätta...
Jag hoppas också att de som vet något (är övertygad om att det finns folk därute

Eloge till Malmunger!

Nog snackas det alltid men i sådana halvkriminella hålor som Vollsjö så håller man varandra om ryggen.

Det är nog en del som vet vad som hänt men ingen vågar säga något eftersom de inte kan bevisa något.
Citera
2010-06-12, 21:52
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Det är inte helt lätt att få ihop de synnerligen stringenta beviskrav Falu tingsrätt förefaller ställa med de betydligt lösare boliner för att fastställa skuld som Ystads Tingsrätt och Hovrätten över Skåne och Blekinge har använt i det här fallet, det måste jag nog säga.

Det jag undrar över just nu är om det är lotteriprincipen eller mer systematiska orättvisor som gäller.
Citera
2010-06-12, 22:00
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Nog snackas det alltid men i sådana halvkriminella hålor som Vollsjö så håller man varandra om ryggen.

Det är nog en del som vet vad som hänt men ingen vågar säga något eftersom de inte kan bevisa något.

Ja, så är det nog - sorgligt men sant.
Citera
2010-06-12, 22:09
Medlem
Guardian Angels avatar
Jag tycker verkligen de här domarna, framför allt hovrättens, är upprörande.
De konstaterat att ingen annan i familjen hade motiv, samtidigt konstaterar de att
det inte heller framkommit något tydligt motiv till varför David skulle ha mördat henne...

Vad man lärt sig med detta fall är att man inte ska bo i Sjöbo... Usel socialförvaltning och usel tingsrätt + usel hovrätt och usla poliser...
Citera
2010-06-12, 23:52
Medlem
Eliza CTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29

Tror nog du har rätt.

Det finns en STOR fråga om ansvar: hur har D fått fatt i vapnet? Vem har det på sitt ansvar?
Tjat, då det är att börja från början igen, men vi har inte fått svar på denna långa tid.
Nog måste det finnas ansvar i lagen? Varför finns lag om hur vapen ska förvaras? Hur kan det vara att ingen fälls för slarv?
Nej, D är inte ensam skyldig. Långt ifrån!
Men nu kan ingen förhindra att han får vård när det finns en "dom".
Vad händer med anmälan om misshandel av D?
Så många frågor kvar.
Mvh
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in