2009-12-24, 00:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
På sjukhuset när anhöriga får ta farväl av den döda. I det rummet - och i den känsliga stunden - kränkte PN de levande barnen, enligt personal som närvarade.
Ännu mer säker nu att rättspsyk blir kanon för D.
Förfärligt.
Citera
2009-12-24, 00:21
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
I dessa fall kan man sekretessbelägga, med hänvisning till nya offentligshets- och sekretesslagens 21 kapitel:
21 kap. Sekretess till skydd för uppgift om enskilds personliga förhållanden oavsett i vilket sammanhang uppgiften förekommer.
Detta eftersom det förekommer underåriga i handlingarna.

Det är sekretess dels pga hänsyn till LN, dels för att inte skada framtida underrättelseverksamhet, vill jag minnas.

PN verkar ha varit en rejäl pina för utredarna. Hon ringer gång på gång med ärenden. Saker saknas efter att avspärrningarna har släppts. Hennes symaskin, Ls balklänning, en whiteboardtavla osv. Senare återkommer hon om att MJ har tagit och haft sönder tavlan. Inga frågor om t ex utredningen o dyl. Hon tar varje tillfälle i akt att svartmåla sina barn och i synnerhet döttrarnas pojkvänner (som enligt PN uppträdde fel på begravningen).

Händelserapporten hamnade i slasken, det är udda.
Citera
2009-12-24, 00:25
Bannlyst
Citat:
Det är sekretess dels pga hänsyn till LN, dels för att inte skada framtida underrättelseverksamhet, vill jag minnas.

PN verkar ha varit en rejäl pina för utredarna. Hon ringer gång på gång med ärenden. Saker saknas efter att avspärrningarna har släppts. Hennes symaskin, Ls balklänning, en whiteboardtavla osv. Senare återkommer hon om att MJ har tagit och haft sönder tavlan. Inga frågor om t ex utredningen o dyl. Hon tar varje tillfälle i akt att svartmåla sina barn och i synnerhet döttrarnas pojkvänner (som enligt PN uppträdde fel på begravningen).

Samma i Köpingsviksmordet. HR:et är ju en guldgruva för att förstå händelseförloppet.
Citera
2009-12-24, 00:29
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:

Och här kommer alltså ännu mer bekräftelse på att PN uppfyller alla krav på att vara en *censur*.

Och denna människa ska ha hand om barn enligt socialtjänsten i Sjöbo!
Sverige har mycket kvar innan vi kan kalla oss bäst i världen i barnhantering.
Men - om vi jämför med övriga länder har vi väl ändå ganska bra koll på hur barn hanteras?
Citera
2009-12-24, 00:33
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
Det finns bl a uppgifter som styrker PNs inblandning/kännedom om mordet. T ex när polisen underrättar henne om dödsorsak - L blev skjuten, fyller hon direkt i - vådaskjuten.

Jag är övertygad om att P, T o M vet vad som hände. Läser man i FUP:n har de alldeles för samstämmiga "minnen". Låter mer som rekonstruktioner.
M:s märkliga beteende efteråt talar för att han vet.

Om hon säger "vådaskjuten" så snabbt- borde polisen reagerat.
Det är ju ingen som vådaskjuter någon två gånger.
Jag funderar på hur mycket D förstår.
Att hon blev skjuten två gånger talar för att det andra skottet var en avrättning.
Om det var D - skulle han förstå att han "råkar illa ut" om hon inte dog av första skottet och därmed skjuta ett skott till?
Citera
2009-12-24, 00:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Och här kommer alltså ännu mer bekräftelse på att PN uppfyller alla krav på att vara en *censur*.

Och denna människa ska ha hand om barn enligt socialtjänsten i Sjöbo!
Sverige har mycket kvar innan vi kan kalla oss bäst i världen i barnhantering.
Men - om vi jämför med övriga länder har vi väl ändå ganska bra koll på hur barn hanteras?
Tror att de allra flesta socialsekreterarna på kommunernas individ- och familjeomsorg har barnens bästa för ögonen. Dem önskar jag God Jul. Och givetvis till alla vänner på FB också.
Citera
2009-12-24, 00:37
Medlem
Tuesdays avatar
Apoteksbesöket i Sjöbo. Ingen registrering i betalningsdatorn som matchas till PNs inköp, enbart i receptdatorn. Ingen film från Apoteket. Således har polisen endast fått fram att DNs och PNs läkemedel har hämtats ut, vilket kan ha skett av vem som helst med fullmakt enligt Apoteket. Fullmakter sparas ej som jag uppfattar det. Inget riktigt bevis på att PN personligen varit på Apoteket, även om det inte utesluter det.

Turer kring saknad balklänning och inbrott i huset.

Sista sms:et/aktiviteten som inkom till offrets mobil var 23.20, 3 augusti. En JM, ung man, messade. LN svarade inte.

Flera andra på soc Sjöbo nekar DN att närvara vid förhör med honom, när Lars J är på semester. Ett genemgående tema alltså, oavsett ansvarig person.

Polisen direktkontaktar MJ och TåN med frågan om de går med på att topsas. Båda svarar ja. Rent juridiskt ska väl polisen tillfråga (även) vårdnadshavaren i den yngstes fall. Troligtvis försökte de minimera kontakten med den svärande, otrevliga människan.

Natti.
Citera
2009-12-24, 00:37
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:

Ja, det är ovanligt liksom att SOS.samtalet saknas.

Angående balklänningen och det andra som försvunnit. Var det inget inbrott?
Citera
2009-12-24, 00:39
Moderator
blomvattnares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Tror att de allra flesta socialsekreterarna på kommunernas individ- och familjeomsorg har barnens bästa för ögonen. Dem önskar jag God Jul. Och givetvis till alla vänner på FB också.
Sjöbo kommun tycks ha en alldeles speciell inställning till sådant här - det framgår av tråden.

För övrigt håller jag med dig. Jag har haft ett antal samtal med socialsekreterare och vet vad de ibland brottas med.
Det är inte lätt alla gånger att vara socialsekreterare. Man vill så mycket men styrs av regler. Regler måste finnas, men ibland blir det alldeles galet.

God Jul på dig själv!
Eller det kanske jag redan har skrivit till dig i något inlägg?

Strunt samma - detta God Jul riktar sig till alla som läser detta inlägg!
Citera
2009-12-24, 00:43
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel

Jag tror att om det saknas något så har det troligen sålts på loppis när det blivit ebb i kassan.
Citera
2009-12-24, 00:43
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel

Det finns inget SOS-samtal. Jag tänkte fel där också tidigare. Det finns ett samtal från PN där hon anmäler LN försvunnen. Att LN var död upptäcktes (utifrån sett) när poliserna som skulle åka ut och samla info om LN nådde fram.
Citera
2009-12-24, 00:44
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:
I det s k överskottsmaterialet, vilket ger en mycket sämre bild av PN än vad som tidigare har framkommit. Jo, det är tyvärr möjligt.

Vid bisittningen av LN betedde mamman sig så illa mot barnen att vårdpersonal anmälde att barnen for illa till socialtjänsten. I den situationen, på den korta stunden!

En hel del är fortfarande sekretesstämplat, och lär förbli.

Blir nyfiken. Jag hade ingen bra bild av henne innan heller. Kan du berätt något mer?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in