2009-11-08, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Sps föhör har inte varit motsägelsefulla eller obekräftade, det han säger verkar vara sant. Tyvärr vill jag säga, då han vore den perfekta gm-kandidaten.

läste förhöret med sp en gång till. i första förhöret, på natten strax efter att l hade hittats säger han att s hittar henne. antar han att d inte avslöjar att han vet var hon låg?

i andra förhöret, dan efter, säger han att s och d tillsammans finner l.

i tredje förhöret, ytterligare en dag senare, säger han: vi fann l i stallet.

han anger också att han åker till jobbet i malmö 5.15, hämtar upp en kompis i sjöbo och de åker tillsammans till jobbet som börjar 7. jag bor i krokarna och när jag åker till malmö tar det max 60 min, plus säg 10 min om jag ska hämta upp nån i sjöbo, som ligger på vägen. varför är sp på jobbet 35 minuter före han börjar? hans "morgonbestyr" tar 45 minuter, sen kör han.

att köra hem tar dock 60-65 minuter, precis som för mig (inklusive lämning av kompisen får man förmoda).

varför har de inte pratat med gert, kompisen, om sp brukar komma till sjöbo 5.25 och om han var sen den akutella morgonen?
Citera
2009-11-08, 20:31
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ziemssen
Ja det är väl något i den här stilen åklagaren tänker sig. Och visst hänger det ihop rätt bra.

Fast jag har två invändningar:

1. Ingen hörde något. Ingen reagerade på skotten och ingen vaknade av städningen som antagligen inte genomfördes knäpptyst. Hur sannolikt är det?

2. Som jag skrev några inlägg upp, hur pallade han med allt detta utan att bryta ihop? Hur kunde han funka normalt dagen efter med detta hängande över sig? Detta är ju inte en gravt empatistörd psykopat utan en ung kille som knappast borde klara av att skjuta och städa undan sin egen syster utan att reagera kraftigt på det. Och han nekar ju fortfarande till mordet trots månader i häktet och upprepade polisförhör; mycket märkligt om han nu är ensam GM.

Sen finns det andra märkligheter också, mammans beteende, fiskespöet o.s.v. men jag har inte hunnit igenom hela förundersökningen än så det lämnar jag därhän för stunden.

EDIT: Ska tilläggas att jag finner ditt förslag på händelseförlopp fram till och med själva mordet helt rimligt. Om någon annan än D är inblandad är det antagligen i städningen efteråt.

Jo det är ju som du skriver, det här med att han var normal dagen efter osv. Men kanske var tanken så stark på spöt och lägret att den överskuggade allt annat. Äntligen kunde han få sitt efterlängtade spö. Ja det är naturligtvis bara en tanke. Sen håller jag med om att det är svårt att se honom som ensam gm. Men som du säger fram till och med mordet så är han nog ensam om det, sedan inträder "mossan"? eller är det någon annan. Men så har vi episoden med inköpet av spöt. Alltså det är så mycket motsägelser i detta att man har svårt att få pusselbitarna att passa ihop.

M.V.H.
jamsson.
Citera
2009-11-08, 20:33
Medlem
limahas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo. Men just det kan ju inte domstolen ta hänsyn till. Det går inte att döma en människa till ungdomsvård bara för att han skulle ha det bättre på ungdomsvårdhem än hos sin familj.

Ja, jeg vet... Domstolen ikke kan ta stilling til hva som er best for D.
Men om de ikke uten rimelig tvil kan finne D, skyldig, så har det likevel vært stor grunn
til å mene han står bak mordet. Da kan han potensielt være til "fare for (seg selv eller) andre." Da kan rette instans fatte beslutt om videre
utredning.

D er nå tatt hånd om til dommen faller. Men etter det? Frikjent til hva...
Jeg syns journalisten sier det meste helt til slutt i artikkelen. Om bevisene ikke rekker, så
har ikke mordet fått en oppklaring. Det er tragisk. Noen kan være i fare pga av nettopp dette. Det knyter seg i magen på meg...

Det er vel ingenting som hidrer domstolen å likevel komme med en formaning til de instanser som skal bestemme den
videre sjebnen for D og familien? Teoretisk kan denne gutten ha drept sin søster for penger for
fiskeutstyr. Hva kan han ikke gjøre i framtiden for å få dekket sine behov?
Hvilke splittelser og nag vil det ikke være blant familien framover....

Kommunelege og de som kan fatte vedtak om utredning av D har et stort ansvar framover.

Jeg var dirkte sjokkert over de første uttalelser fra representanten i kommunen, før de endret
seg. Kommunen har et ansvar for sine innbyggere. Og storsamfunnet med sentrale politikere har et
ansvar for at kommuner kan ivareta dette.

Sverige og Norge er gode land å bo i, men det skal ikke være slik at det spørs hvilken kommune du
bor i, for å motta lovpålagt støtte og hjelp. Det går å søke kompetanse der den finnes, om kommunen selv ikke har denne.

Og når jeg likevel taster i vei ...(skriver litt for mye når jeg først er i gang)
Alle dere som bombarderer brev til instanser i kommunen....Hvorfor ikke sende kopier til barneombudet i Sverige, med link til fup?? Det hjelper nok ikke
at en norsk leser er i harnisk. Vi skal jo feie for egen dør, først.

Denne saken er så trist. Når barn og dyr forsømmes og lider, ja da blir jeg helsikes, forbaska, forbanna, uansett hvor det skjer i verden
Citera
2009-11-08, 20:34
Medlem
miapetters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoSannaH
Fortsätt mejla Lars Jansson i Sjöbo!
Här är mitt bidrag, undertecknat med namn.
Carolines öde har verkligen gripit tag och jag känner att jag måste göra något annat än att bara sitta här och läsa om saken.

Kanon! För Lottie kan inte vi som läser tråden göra någonting men för hennes syskon kanske vi kan det!
Citera
2009-11-08, 20:34
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ewalynn
läste förhöret med sp en gång till. i första förhöret, på natten strax efter att l hade hittats säger han att s hittar henne. antar han att d inte avslöjar att han vet var hon låg?

i andra förhöret, dan efter, säger han att s och d tillsammans finner l.

i tredje förhöret, ytterligare en dag senare, säger han: vi fann l i stallet.

han anger också att han åker till jobbet i malmö 5.15, hämtar upp en kompis i sjöbo och de åker tillsammans till jobbet som börjar 7. jag bor i krokarna och när jag åker till malmö tar det max 60 min, plus säg 10 min om jag ska hämta upp nån i sjöbo, som ligger på vägen. varför är sp på jobbet 35 minuter före han börjar? hans "morgonbestyr" tar 45 minuter, sen kör han.

att köra hem tar dock 60-65 minuter, precis som för mig (inklusive lämning av kompisen får man förmoda).

varför har de inte pratat med gert, kompisen, om sp brukar komma till sjöbo 5.25 och om han var sen den akutella morgonen?

Bra fråga.

M.V.H.
jamsson.
Citera
2009-11-08, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
P var väl på apoteket på f.m. eller? Tänker vi på samma "stängda" fiskeriaffär så har den ju varit stängd i flera år.

alltså, jag känner personligen inte till någon fiskeriaffär öht; jag gick på ds ord. inte helt lyckat kanske. han sa ju att han oftast var i den affären och att det var stängt på måndagar. menar han nån annan fiskeriaffär - för han handlade ju inte på kjells numera? nu är jag helt förvirrad. hjälp!
Citera
2009-11-08, 20:39
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miapetter
Kanon! För Lottie kan inte vi som läser tråden göra någonting men för hennes syskon kanske vi kan det!

Jävligt bra skrivet. Ditt mail skulle man kunna använda i ett allmänt upprop. Jag skriver under det.

Jaja nu citerade jag fel inlägg igen i min iver. Men men det framgår nog ändå vilket jag menar.

M.V.H.
jamsson.
Senast redigerad av jamsson 2009-11-08 kl. 20:43.
Citera
2009-11-08, 20:51
Medlem
Citat:
Ja det är väl något i den här stilen åklagaren tänker sig. Och visst hänger det ihop rätt bra.

1. Ingen hörde något. Ingen reagerade på skotten och ingen vaknade av städningen som antagligen inte genomfördes knäpptyst. Hur sannolikt är det?

2. Som jag skrev några inlägg upp, hur pallade han med allt detta utan att bryta ihop? Hur kunde han funka normalt dagen efter med detta hängande över sig? Detta är ju inte en gravt empatistörd psykopat utan en ung kille som knappast borde klara av att skjuta och städa undan sin egen syster utan att reagera kraftigt på det. Och han nekar ju fortfarande till mordet trots månader i häktet och upprepade polisförhör; mycket märkligt om han nu är ensam GM.

1. vem skulle hört menar du? l var ju ensam i byggnaden.
2. han pallar utmärkt för han förstår inte öht vad de frågar efter. han hänger inte alls med i förhörsledarens ironi och menande ord. och jo, han har empatiproblem. adhd är inte den enda diagnos jag skulle sätta på honom. han har alla känslor, visst, men han förstår inte när han ska "använda" dem. han kan inte sätta sig in i det resonemang som förhörsledaren för. det är ett annat språk för honom. därför bryter han inte ihop och därför blev han så berörd av syskonen under rättegången. han är van vid deras språk. han förstod.
Citera
2009-11-08, 20:51
Medlem
Citat:

Sen finns det andra märkligheter också, mammans beteende, fiskespöet o.s.v. men jag har inte hunnit igenom hela förundersökningen än så det lämnar jag därhän för stunden.

EDIT: Ska tilläggas att jag finner ditt förslag på händelseförlopp fram till och med själva mordet helt rimligt. Om någon annan än D är inblandad är det antagligen i städningen efteråt.
1. De har testat på plats och inget hördes in till föräldrahuset. Dessutom rådde det oväder, vilket bidrar till att mindre buller hörs.

2. Varför är det konsigt att neka till att ha gjort en hemsk grej man vet att alla, milt sagt, kommer att misstycka till?
Citera
2009-11-08, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjärnsläppet
1. De har testat på plats och inget hördes in till föräldrahuset. Dessutom rådde det oväder, vilket bidrar till att mindre buller hörs.

Ah okej, det förklarar ju den saken. Jag tog för givet att åtminstone skotten borde ha hörts med tanke på det korta avståndet.

Citat:
Ursprungligen postat av hjärnsläppet
2. Varför är det konsigt att neka till att ha gjort en hemsk grej man vet att alla, milt sagt, kommer att misstycka till?

Det konstiga är ju att han klarar av att fortsätta neka om han faktiskt är skyldig. Att sitta häktad och i upprepade polisförhör är en helvetes påfrestning på vem som helst och rimligen tål den här killen mindre än de flesta. Dessutom gäller saken mord på hans egen syster.

Folk som är avsevärt mer förhärdade än honom har brutit ihop betydligt fortare under sådana omständigheter.
Citera
2009-11-08, 21:05
Medlem
Citat:
1. vem skulle hört menar du? l var ju ensam i byggnaden.

Se mitt andra inlägg ovan.

Citat:
2. han pallar utmärkt för han förstår inte öht vad de frågar efter. han hänger inte alls med i förhörsledarens ironi och menande ord. och jo, han har empatiproblem. adhd är inte den enda diagnos jag skulle sätta på honom. han har alla känslor, visst, men han förstår inte när han ska "använda" dem. han kan inte sätta sig in i det resonemang som förhörsledaren för. det är ett annat språk för honom. därför bryter han inte ihop och därför blev han så berörd av syskonen under rättegången. han är van vid deras språk. han förstod.

Jag vet inte alltså. Du har en kille som i princip alltid är ute och springer eller pysslar med något, som alltid sover på golvet hos sin mamma och med hunden, som är femton år men antagligen mognadsmässigt ett par år yngre...och du menar att han klarar av att bli inlåst så gott som dygnet runt i en liten häktescell utan att det är en enorm psykisk påfrestning? Att han inte har några problem med att utsättas för upprepade polisförhör? Att han under dessa omständigheter med lätthet kan hålla inne med en så fruktansvärd hemlighet som det rör sig om här?

Jag har i alla fall svårt att få ihop det.
Citera
2009-11-08, 21:15
Medlem
Tulpanpernillas avatar
Citat:
alltså, jag känner personligen inte till någon fiskeriaffär öht; jag gick på ds ord. inte helt lyckat kanske. han sa ju att han oftast var i den affären och att det var stängt på måndagar. menar han nån annan fiskeriaffär - för han handlade ju inte på kjells numera? nu är jag helt förvirrad. hjälp!
Jag reagerade också i förhör med P om att det kan finnas två fiskeriaffärer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in