Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jo. Men just det kan ju inte domstolen ta hänsyn till. Det går inte att döma en människa till ungdomsvård bara för att han skulle ha det bättre på ungdomsvårdhem än hos sin familj.
Ja, jeg vet...
Domstolen ikke kan ta stilling til hva som er best for D.
Men om de ikke uten rimelig tvil kan finne D, skyldig, så har det likevel vært stor grunn
til å mene han står bak mordet. Da
kan han potensielt være til "fare for (seg selv eller) andre." Da kan rette instans fatte beslutt om videre
utredning.
D er nå tatt hånd om til dommen faller. Men etter det? Frikjent til hva...
Jeg syns journalisten sier det meste helt til slutt i artikkelen. Om bevisene ikke rekker, så
har ikke mordet fått en oppklaring. Det er tragisk. Noen
kan være i fare pga av nettopp dette. Det knyter seg i magen på meg...
Det er vel ingenting som hidrer domstolen å likevel komme med en formaning til de instanser som skal bestemme den
videre sjebnen for D og familien? Teoretisk kan denne gutten ha drept sin søster for penger for
fiskeutstyr. Hva kan han ikke gjøre i framtiden for å få dekket sine behov?
Hvilke splittelser og nag vil det ikke være blant familien framover....
Kommunelege og de som kan fatte vedtak om utredning av D har et stort ansvar framover.
Jeg var dirkte sjokkert over de første uttalelser fra representanten i kommunen, før de endret
seg. Kommunen har et ansvar for sine innbyggere. Og storsamfunnet med sentrale politikere har et
ansvar for at kommuner kan ivareta dette.
Sverige og Norge er gode land å bo i, men det skal ikke være slik at det spørs hvilken kommune du
bor i, for å motta lovpålagt støtte og hjelp. Det går å søke kompetanse der den finnes, om kommunen selv ikke har denne.
Og når jeg likevel taster i vei ...(skriver litt for mye når jeg først er i gang)
Alle dere som bombarderer brev til instanser i kommunen....Hvorfor ikke sende kopier til barneombudet i Sverige, med link til fup?? Det hjelper nok ikke
at en norsk leser er i harnisk. Vi skal jo feie for egen dør, først.
Denne saken er så trist.
Når barn og dyr forsømmes og lider, ja da blir jeg helsikes, forbaska, forbanna, uansett hvor det skjer i verden