2009-11-06, 19:08
Medlem
micro113s avatar
Med den kännedom jag har om häktade, häktesvärden och ADHD problematiken så förvånar det mig mycket att pojken hållit tyst under hela denna tid, och under hela rättegången om han är skyldig.

Det något som inte stämmer i den här historien -- då tänker jag inte bara på det faktum att han skjuter en person, städar och röjer undan ett lik med människor i huset -- utan rent psykologiskt är något mycket fel.

Att han började gråta i rätten idag ser jag inte som ett tecken på skuld, utan ett tecken på förtvivlan.

Att en femtonåring lyckas hålla tyst är mysterium, den här pojken skyddar någon, frågan är vem och i vilken utsträckning.

Någon skrev att han behövde kärlek och omtanke och troligen fungerade som oss "normala"
- Ja, han behöver kärlek, omtanke och värme som alla andra. ADHD barn är normala -- de är tänkande normalt fungerande människor, med vissa funktionsstörningar som visar sig om de inte får adekvat hjälp och omvårdnad.
Citera
2009-11-06, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jamsson
Tack Sev, hade mina aningar. Han höll ju tydligen på att brista i slutet på rättegången när dom anhöriga vädjade till honom att säga sanningen. Hoppas att han får den vård han skall ha i framtiden och att han ev en dag talar om vad som hände. Oavsett om han är skyldig eller ej. När trycket på honom lossnar så kanske det till sist lossnar inom honom och han vill tala om vad som hänt.

Sanningen kan vara förlösande och känns många gånger bäst när den väl kommit ut. Då slipper man att bära på bördan längre. Stackars krake. Jag kan inte glömma detta att han är den svagaste i familjen, men får bära en så tung börda. Och ännu värre är ju om han är oskyldig och bara är en "bystander".

Den norska medlemmen skrev många bra och insiktsfulla inlägg, en sak som fick mig att haja till när jag läste ett av hennes? inlägg var, han var "flugan på väggen" som hon skrev. Vid ett av förhören så var det någon som nämnde att hon såg en spinkig figur som for fram och tillbaka i bakgrunden, när hon webbade med Lottie. Förmodligen var det David hon såg, ingen ville riktigt veta av honom, han ville delta i dom andras liv men blev utestängd. Syskonen behandlade honom nog lite som en jobbig lillebror som är något annorlunda.

Han fick umgås med sin kanin, peta kycklingarna i baken, klia sig på snoppen när det blev jobbigt, osv. Mamman "försvann in i tv,n", pappan in i sovrummet pga sjukdom mm. Ingen hade riktig tid för David. Oavsett om David lider av ADHD så är han naturligtvis en tänkande och kännande individ, han behöver "stimulans" Vilket jävla ord. Han behöver naturligtvis en kamrat, närhet, kärlek osv. Precis som vi alla behöver, på det viset är dom nog inte speciellt mer annorlunda än vi "normalt funtade" människor. Jag måste säga att jag har lärt mig en hel del genom att läsa denna tråd, så helt av "ondo" har den inte varit.

Hoppas att det löser sig för dom allihopa, trots allt.

M.V.H.
En klokare jamsson.

Bra skrivet av dig. Det ligger mycket sanning i dina tankar.
mvh/cat
Citera
2009-11-06, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rahawi
Jag tycker det är solklart att mamman är inblandad på ett eller annat vis.

Hon säger exemplevis i ett av förhören att "jag minns inte mer, vill ni få ur mig mer får ni hyptonisera mig" ??!!!!

Jag tycker det är oehört mäkligt sagt. Hon är ju i försig rätt lustig i sitt sätt att prata, men jag tolkar det bara på ett enda sätt och det är:

Hon gör en helgardering, om hon skulle bli misstänkt, om hon missat att städa upp efter sin egna "medverkan" och hamnar i hetluften, så kan hon ju alltid hävda sinnesfrånvaro, att hon inte minns, psykos eller liknande. Då kan hon ju även hänvisa till förhöret.

Hon säger även i samma förhör att "barnen utnyttjar att jag svarar när jag ligger och halvsover i soffan, de frågar, får jag göra det osv, och jag svarar, de hävdar att jag varit vaken, men jag har sovit" varför ta upp detta överhuvudtaget?! Jag tycker också det är ett sätt att försöka gardera sig mot att exempelvis D erkänner i ett förhör att han bett sin mamma om hjälp, som sagt, gör si eller så, så kan hon hävda i efterhand att jag sov.

Ähh, jag orkar inte formullera mig så det låter vettigt inser jag nu.

Hursom så vet mamman mycket mer än hon sagt!
Kom ihåg:
Traumatiserade människor lever i kaos. Minnet sviker gärna, alltså det kan bli luckor som svarta hål kring händelsen. Man blir lätt virrig och osammanhängande. Och alla i den här familjen är dubbeltraumatiserade - en närstående är mördad och en annan misstänkt.

Normalitet går bort.
Citera
2009-11-06, 19:44
Bannlyst
Vad hände?
Vem är mördaren om pojken blev friad?
Citera
2009-11-06, 19:52
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av {I}{K}{E}
Vad hände?
Det kan vara pojken iaf. En undermålig utredning kan göra att han frias ändå. Men än är han inte friad. Dom ang. skuldfrågan på måndag.
Citera
2009-11-06, 19:57
Medlem
Jag vet inte hurvida ni redan diskuterat detta ännu, och jag har ingen lust att bläddra igenom alla inlägg... men har funderat på en detalj gällande mordet, och det är det faktum att hon var naken (?) när hon hittades.

Tycker att det komplicerar hela bilden av mordet. Stämmer liksom inte ihop med resten. Om det nu var brodern, varför skulle han klätt av henne?
Citera
2009-11-06, 20:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Vad är det jag har missat?

Är jag fullständigt snurrig? Vad är det för annat brott han pratar om?
Kan det vara brott mot griftefriden han menar? Känns inte så.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article6080577.ab
Sillen måste ha börjat med fredagsgroggen innan han pratade med bladet. Eller så har de felciterat honom, vilket är troligt med tanke på att deras andra artiklar kryllar av sakfel:
*Dom kommer inte alls på måndag. Då meddelas vilken dag domen ska falla, Antingen om 14-21 dagar. Då är innebär det att det inte blir rättspsykiatrisk undersökning, vilket i sin tur innebär att han frias. Eller så kommer domen någon vecka efter att RPU:n är avslutad, förmodligen strax innan jul.
*I gärningsbeskrivningen finns varken brott mot griftefriden eller vållande av annans död upptagen. Därmed kan han inte dömas för det.
Teoretiskt kan dråp ge bara sex månaders sluten ungdomsvård, det måste rimligen vara det han menar.
*Att han släpps ur häkte har hänt ett stort antal gånger. Som Tuesday skrev i går har det hänt i flera uppmärksammade brott den senaste tiden. Eftersom åklagaren inte yrkat på fortsatt häktning så hade domstolen för övrigt inte möjlighet att hålla honom häktad. Enligt rättegångsbalken får personer bara häktas om åklagaren så begär.

Ingen annan tidning hävdar att fredagens icke-beslut automatiskt innebär att D frikänns. Det finns en orsak till det.
Citera
2009-11-06, 20:02
Medlem
Guardian Angels avatar
Sa inte mamman att det var D som hade skruvat på vapenskåpet eller minns jag helt fel?
Hittar inga artiklar om det.
Citera
2009-11-06, 20:04
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av {I}{K}{E}
Vad hände?

Om nu pojken blir friad!!! inget beslut i skuldfrågan är taget ännu. Rättens beslut kommer först på måndag eller var det på tisdag? Men blir han friad så kommer nog sanningen fram förr eller senare. Men den kommer nog inte ram om mamman får tillbaka sonen. Jag tror också att mamman har en större roll i detta. Och det tror nog också syskonen, vilket dom nog har en ganska så god grund för. Dom sitter nog på mer info än vad vi har fått ta del av i FU,n. Som dom grundar sina misstankar på...

M.V.H.
jamsson.
Citera
2009-11-06, 20:05
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbagump
Jag vet inte hurvida ni redan diskuterat detta ännu, och jag har ingen lust att bläddra igenom alla inlägg... men har funderat på en detalj gällande mordet, och det är det faktum att hon var naken (?) när hon hittades.

Tycker att det komplicerar hela bilden av mordet. Stämmer liksom inte ihop med resten. Om det nu var brodern, varför skulle han klätt av henne?
Hon var inte naken/avklädd. Hon hade bh, linne och en läng tunika på sig, men inga trosor. Kläderna var uppdragna och bh band och linnet var sönder, som om någon dragit i kläderna vi förflyttning av kroppen.
Mest troligt är att hon vid något tillfälle dragits med huvudet först och då har trosorna kanat av.
Citera
2009-11-06, 20:06
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smålandtintin
Sillen måste ha börjat med fredagsgroggen innan han pratade med bladet. Eller så har de felciterat honom, vilket är troligt med tanke på att deras andra artiklar kryllar av sakfel:
*Dom kommer inte alls på måndag. Då meddelas vilken dag domen ska falla, Antingen om 14-21 dagar. Då är innebär det att det inte blir rättspsykiatrisk undersökning, vilket i sin tur innebär att han frias. Eller så kommer domen någon vecka efter att RPU:n är avslutad, förmodligen strax innan jul.
*I gärningsbeskrivningen finns varken brott mot griftefriden eller vållande av annans död upptagen. Därmed kan han inte dömas för det.
Teoretiskt kan dråp ge bara sex månaders sluten ungdomsvård, det måste rimligen vara det han menar.
*Att han släpps ur häkte har hänt ett stort antal gånger. Som Tuesday skrev i går har det hänt i flera uppmärksammade brott den senaste tiden. Eftersom åklagaren inte yrkat på fortsatt häktning så hade domstolen för övrigt inte möjlighet att hålla honom häktad. Enligt rättegångsbalken får personer bara häktas om åklagaren så begär.

Ingen annan tidning hävdar att fredagens icke-beslut automatiskt innebär att D frikänns. Det finns en orsak till det.

En fråga
Brott mot griftefriden kan inte komma upp eftersom det inte finns i gärningsmannabeskrivningen - det stämmer.

Men gjordes inte en lagändring efter Lindomefallet, så att rätten kan välja en lindrigare rubricering för brottet även om det inte är medtaget i gärningsmannabeskrivningen.
I det här fallet då att mord alternativt dråp, blir vållande till annans död??

Det är alltså ställt som en fråga, inte ett påstående.
Citera
2009-11-06, 20:08
Bannlyst
Allt tyder på att det var D som var skyldig, varför gick inte rätten på åklagarens sida?

Vad var svagheterna i målsägandets bevisning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in