2009-11-06, 20:11
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Sa inte mamman att det var D som hade skruvat på vapenskåpet eller minns jag helt fel?
Hittar inga artiklar om det.
I FPU säger C i ett förhör att mamman kom på D med att försöka ta sig in i vapenskåpet med en skruvmejsel natten mellan fredag/lördag.
Citera
2009-11-06, 20:12
Medlem
micro113s avatar
Att pojken släpps beror på att han är LVU omhändertagen.

Det krävs synnerliga skäl för att hålla en femtonåring häktad -- och han borde ha LVU:ats redan på ett tidigare stadie.

I dagsläget kan han inte störa utredningen, och han bedöms inte heller ha någon fara för återfall i samma brottslighet -- det innebär att skäl för häktning inte föreligger när det finns andra godtagabara alternativ.

Detta säger ingenting om hur rätten kommer döma -- Silbersky är en idiot som uttalar sig på det här stadiet.
Citera
2009-11-06, 20:18
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av {I}{K}{E}
Allt tyder på att det var D som var skyldig, varför gick inte rätten på åklagarens sida?

Vad var svagheterna i målsägandets bevisning?
Det finns som sagt ingenting (förutom Silbersky) som säger att han frias. Rätten kan alltså fortfarande gå på åklagarens linje.
Citera
2009-11-06, 20:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
I FPU säger C i ett förhör att mamman kom på D med att försöka ta sig in i vapenskåpet med en skruvmejsel natten mellan fredag/lördag.

...och då uppstår frågan - Varför försökte han bryta sig in i det om han kunde koden till det lilla skåpet alternativt visste var extranyckeln förvarades?
Citera
2009-11-06, 20:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jamsson
Om nu pojken blir friad!!! inget beslut i skuldfrågan är taget ännu. Rättens beslut kommer först på måndag eller var det på tisdag?
Har det hänt att någon som släppts från häkte senare blivit skuldbelagd ändå?
Citera
2009-11-06, 20:20
Medlem
jamssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbagump
Jag vet inte hurvida ni redan diskuterat detta ännu, och jag har ingen lust att bläddra igenom alla inlägg... men har funderat på en detalj gällande mordet, och det är det faktum att hon var naken (?) när hon hittades.

Tycker att det komplicerar hela bilden av mordet. Stämmer liksom inte ihop med resten. Om det nu var brodern, varför skulle han klätt av henne?

Ja att det skulle maskas som "sexualbrott" har ju tagits upp några ggr med skiftande resultat. Men det är ju inte omöjligt. Som det också drogs en parallell med flickan som mördades i Bergsjön Gbg av sin moder, för att vilse leda polisen från sig själv så klädde hon delvis av flickan (som var 6 år) och strök tapet klister tror jag att det var, på kroppen i akt och mening att polisen skulle gå på att det var sperma .

Huruvida mamman själv har skjutit eller inte skall jag låta vara osagt, men hon kan mycket möjligt ha hjälpt till att undanröja kroppen och sprida förvirring på brottsplatsen. Hon är en gammal missbrukare och har umgåtts i suspekta omgivningar och vet nog hur en slipsten skall dragas. Så helt oskyldig är hon nog inte. (Mina misstankar)

M.V.H.
jamsson.
Citera
2009-11-06, 20:21
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KiaW
Vad jag minns från FUP så var det vid ett tidigare tillfälle när han och någon annan pojke ville åt fyrverkerier i skåpet?

Men det kan naturligtvis vara som du säger. Det var många, och långa, förhör att läsa i FUP så jag kan alltså vara ute och cykla.
Citera
2009-11-06, 20:21
Medlem
Citat:

Ja, om straffet för brottet understiger 2 år.
Citera
2009-11-06, 20:22
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Läs Micro113:s inlägg några inlägg upp.
Citera
Medlem
Jobberknolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Sa inte mamman att det var D som hade skruvat på vapenskåpet eller minns jag helt fel?
Hittar inga artiklar om det.

D hade under förra året försökt få upp vapenskåpet med en skruvmejsel. Det var SP som berättade det under förundersökningen. Dvill de då ha tag på nyårsraketer som förvarades i skåpet. Skruvar man med en skruvmejsel förstörs skruvarna. Det går alltså inte att få upp ett vapenskåp med skruvmejsel.(sid 259 PDF huvudprotokoll)

Vid ett annat tillfälle hade han hotat C med en skruvmejsel.
Nåt annat minns inte jag vad gäller skruvmejsel och D. (sid 160 PDF huvudprotokoll)
Senast redigerad av Jobberknoll 2009-11-06 kl. 20:24.
Citera
Medlem
KiaWs avatar
Citat:
Allt tyder på att det var D som var skyldig, varför gick inte rätten på åklagarens sida?

Vad var svagheterna i målsägandets bevisning?
Det är den svaga tekniska bevisningen. Ett par kalsonger som bevisats ha burits av D har blodfläckar som bevisats tillhöra L. Det är nog den starkaste tekniska bevisningen som finns, och den räcker juinte....kalsongerna kan ha legat i rumet redan innan mordet begås av någon annan....

Det enda som kan vara svårt att förklara är att D vsste att det låg blodiga sängkläder bakom vita längan. Det i sig behöver inte betyda att D var den som utförde mordet.

I övrigthar man funnit en handduk med Lotties blod i Ds rum.....inte heller det bevisar att han utfört mordet.

Det är alltså svårt att med dessa bevis definitivt säga att D utfört mordet, han kan lika gärna ha varit vittne och ev befunnit sig på plats när någon undanröjde kroppen/städade undan.
Citera
2009-11-06, 20:24
Medlem
BoISarens avatar
Citat:
Den gode Tito Beltran blev väl släppt efter förhandling men dömdes ändå?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in