2009-08-12, 20:04
Medlem
Raouls avatar
Vi vet väl fortfarande inte var licensinnehavaren befinner sig, eller befann sig när Lottie hittades eller när hon mördades?

Att D betedde sig "som vanligt" när han var hos läraren innan han häktades kan för mig semantiskt betyda precis vad fan som helst.
Citera
2009-08-12, 20:07
Medlem
Cask Strengths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
Att killen tidigare har fått låna .22-an innebär väl inte att ingen annan i famlijen har haft vetskap om vart vapnet förvarades?
Det framgår ju inte heller på vilket vis vapnet har använts, har det varit i styvpappans sällskap, eller har killen lekt cowboy? det är ju viss skillnad där.

Om hon nu skjutits i ett rum, och därefter förflyttats, hur stor är sannorlikheten att han skulle kunna göra det :
1. själv
2. utan att någon märker något

Om hon nu sköts vid datorn, borde det väl blivit ganska grisigt där eller?
Om du skall döda någon med en .22a får du väl få skjuta personen i huvudet, eller?
(.22 är väl ganska klen kaliber, eller har jag fel?)

Även om ammunitionen till .22r är ganska tunn (5,6 mm avrundat) så låter den fortfarande såpass mycket att folk i närheten borde ha hört det hela.

Citat:
Ursprungligen postat av Badboy rider
En helt annan fundering som dök upp är:

Vapnet borde väl vara förvarat i vapenskåp, och ej tillgängligt för andra än den som har licensen, dvs licensinehavaren bör ju kunna få lite problem även han, eller hur funkar sådant i ett sånt här fall?

Precis, även .22r SKA förvaras i vapenskåp och det går inte att "låna ut" en vapenlicens. Om det skulle visa sig att någon lånat ut ett skjutvapen till den misstänkte så kommer vapenägaren få det riktigt besvärligt.
Citera
2009-08-12, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av actionHAL
Att någon annan skulle vara GM än D är väl inte uteslutet. Men att denna person isf skulle plantera andra halvan av ett liggunderlag med blodspår i en 15-årings rum för att rikta misstankar mot denne, låter liite för mycket...
Det kan ju vara så illa, D är ju sjuk och verkar ha papper på det, så finns det en annan GM kan ju denne försöka ge D skulden. Sen tror jag att ingen brydde sig om någon i den familjen, man anmälde sig nog aldrig genom att säga hej eller hejdå eller jag ska tilll osv. Det är säkert mycket försök i att ha planerat men verkar ju ha gjort detta väldigt klantigt. Det kan vara så enkelt så att det blir svårt. Medhjälpare måste ju finnas och kanske mer än en.
Citera
2009-08-12, 20:10
Medlem
AnnaMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cask Strength
Även om ammunitionen till .22r är ganska tunn (5,6 mm avrundat) så låter den fortfarande såpass mycket att folk i närheten borde ha hört det hela.

Jag har skjutit med 22r och det går inte att undvika att höra.
Det låter bra mycket trots hörselskydd.
Citera
2009-08-12, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av actionHAL
Att någon annan skulle vara GM än D är väl inte uteslutet. Men att denna person isf skulle plantera andra halvan av ett liggunderlag med blodspår i en 15-årings rum för att rikta misstankar mot denne, låter liite för mycket...

Inte om man vill rädda sitt egen skinn. Speciellt om man inte har blodsband med denne. Då kanske det är lättare att skylla på en "sjuk" 15-åring?!
Givetvis rena spekulationer från mig!
Citera
2009-08-12, 20:19
Moderator
blomvattnares avatar
Ännu ett genomtänkt inlägg från Jobberknoll, delar av det här nedan:

Citat:
Ponera att Lottie egentligen återfanns tidigare än 23.37 på måndagen. Kanske redan på eftermiddagen?

Medtag i beräkningarna att familjen är van vid att hamna i knipa.
Det känns inte omöjligt att någon eller några i familjen vet mer än vad som har framkommit.
Citera
2009-08-12, 20:29
Medlem
Batoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RasandeRose
Han kanske inte har alla hästar hemma heller. Fast på ett annat sätt.
Ingen normal vuxen låter sin 15-åring låna ett vapen. Oavsett om han har ADHD eller inte!

Nja jag vet inte. Här i Finland får ju 15 åringar ta vapenlicens och inte springer man runt och skjuter sina syskon för det. Minns även när jag var i den åldern och min kompis hade fri tillgång till jaktskåpet med alla gevär och vi var ibland själva ute och sköt lerduvor. Kändes inget konstigt med det men detta var ju för 18 år sedan.
Citera
2009-08-12, 20:30
Medlem
En 22:a behöver absolut inte låta särskilt högt, absolut inte att jämföra med tyngre vapen. Dessutom så är det inte direkt ovanligt att det smäller ute på landet. Det jagas både här och där.

Att man har en diagnos som ADHD behöver för det första inte betyda att man är dum i huvudet. För det andra så är det inte direkt ovanligt med dragningar åt olika håll, tex tvång eller inom autismspektrat. Att GM skulle kunna mörda, gömma och hålla käft om det låter inte alls konstigt. Betänk dessutom att han tillhör vad det verkar en extremt dysfunktionell familj. Även unga gärningsmän har setts uttala sig i media om sin sorg, fått beröm av den sörjande familjen, engagerat söktrupper osv osv när de själva har varit mördaren alla letat efter.
Således ett märkligt men inte helt ovanligt beteende.
Citera
2009-08-12, 20:32
Medlem
LittleWings avatar
Citat: Badboy Rider

Citat:
Jag har nu följt denna tråden ett par dagar och TACK för att ufona som bara dillade skit är bortrensade.

Jag finner det mycket konstigt att en kille på 15 år klarar att sitta häktad så länge som han trots allt har gjort utan att bryta ihop.
1. Systern är mördad
2. Han är häktad för hennes död
3. Mamman kommer inte på häktesförhandlingen

Ja,du... jag har också haft dessa funderingar och börjar mer och mer tro att det finns en annan GM eller medhjälpare inom familjen...

Pojkvännen och Styvpappan har inte diskuterats så mycket.
Vissa av oss spekulerar i att mamman "skyddar" någon. Det ligger ju nära till hands att det är Styvpappan hon skyddar, isåfall...

Ja, det ska bli intressant att få rapport efter morgondagens förhandlingar.
Senast redigerad av LittleWing 2009-08-12 kl. 20:36.
Citera
2009-08-12, 20:34
Medlem
Någon som har en uppfattning om avståndet mellan mordplatsen och där hon hittades? Samma byggnad?
Citera
2009-08-12, 20:39
Medlem
vet inte om detta varit uppe i tråden har bara ströläst igenom det lite men läste nyss något om att det var lite märkligt att dom inte började leta efter henne tidigare och sakna henne men som jag har förstått det så började man inte sakna L förrän på måndagskvällen och då var det på grund av att hon hade bestämt tid för att klippa sin granne den kvällen men hon dök inte upp då och då hörde han av sig till familjen och undrade var hon var någonstans så det verkar ju inte som att familjen direkt haft koll på att hon var borta till en början
Citera
2009-08-12, 20:59
Medlem
Vad jag har hört vet inte om det är sant eller inte.
Så skulle styvpappan varit dum till L ett par gånger, skickat henne hemifrån sagt till henne att den ända i detta huset som är som mitt barn är D.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in