2009-08-12, 17:29
Medlem
actionHALs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Det var inte hela liggunderlaget som där var blod på utan bara en del och den hittades ute någonstans, resten av liggunderlaget hittades i Davids rum.

Betyder det att liggunderlaget var avrivet? Jag har svårt att få ihop det om det inte var så att L sköts i datorrummet, men det låter föga troligt. Om hon sköts någon annanstans, varför skulle D då ta med sig den andra delen tillbaka till sitt eget rum?
Senast redigerad av actionHAL 2009-08-12 kl. 17:32.
Citera
2009-08-12, 17:53
Medlem
RasandeRoses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hunnerkungen
Hur kan man låna ut ett vapen
1. Till en minderårig...
2. som dessutom inte har alla hästar hemma.

Han kanske inte har alla hästar hemma heller. Fast på ett annat sätt.
Ingen normal vuxen låter sin 15-åring låna ett vapen. Oavsett om han har ADHD eller inte!
Citera
2009-08-12, 17:56
Medlem
emma80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RasandeRose
Han kanske inte har alla hästar hemma heller. Fast på ett annat sätt.
Ingen normal vuxen låter sin 15-åring låna ett vapen. Oavsett om han har ADHD eller inte!
Frågan är om någon i den familjen har alla hönsen hemma.

Någon utomstående eller okänd gärningsman kan vi nog räkna bort, det känns alltför otroligt med allt som har framkommit överallt. Troligtvis är det något tjafs eller osämja inom familjen som gick jävligt snett. David slog ordentligt slint eller liknande.
Citera
2009-08-12, 18:05
Medlem
RasandeRoses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av emma80
Frågan är om någon i den familjen har alla hönsen hemma.

Någon utomstående eller okänd gärningsman kan vi nog räkna bort, det känns alltför otroligt med allt som har framkommit överallt. Troligtvis är det något tjafs eller osämja inom familjen som gick jävligt snett. David slog ordentligt slint eller liknande.

Ja, om han nu har ADHD så är han med säkerhet väldigt impulsiv. Om man sen lägger ihop det med aggressivitet och hormoner som flödar i en tonårskropp så kan det nog bli som det blev.

Lite OT men man vet ju själv hur det var. Jag och min 4 år yngre bror var som hund och katt i tonåren. När han var 15 var jag 19, precis som i det här fallet, jag avskydde ju honom stundtals.
Citera
2009-08-12, 18:17
Medlem
EricusMatteis avatar
Citat:
Vad menar du med aktuella kvällen?
* Då hon blev mördad eller då hon hittades?
Jag har uppfattat det som kvällen hon hittades, men är inte hundra på det. Har inte fått svar än på uppföljande frågor.
Citera
2009-08-12, 18:24
Medlem
har inte skrivit innan....o är väldigt ny på denna sida men har följt denna tråden sen start. Jag bor väldigt nära brottsplatsen....känner inte familjen i sig bara vet via ryktes vägar vem dom är....

Men någon nämnde mamman....antingen bara hon eller som medhjälpare...hon ska inte vara riktigt riktig....
Något för er andra att spinna vidare på.... detta är ryktes vägen så dock inte någon fakta...
Citera
2009-08-12, 18:43
Medlem
Tuesdays avatar
Vidarebefodrat från Jobberknoll, som ännu inte får posta.

Citat:
Ursprungligen postat av Jobberknoll

Funderade på alternativa händelseförlopp:

Flickan dog på söndagskvällen, ett dygn senare anmäler de henne försvunnen. Lottie verkade vara en ganska aktiv flicka och hade många sysslor både på nätet och IRL med sina vänner och familj. Det känns så märkligt att ingen saknade eller letade efter henne på över 24 timmar, eller att hon inte hade några planer för dygnet då hon var död.

Det är också märkligt att hon återfinns 10 minuter innan polisen kommer, dessutom i ett utrymme där det inte finns annat än bråte. Varför hittade de henne i mörkret, men inte under dagen? Kan man av en slump bara gå rakt på henne 10 minuter efter att man ringt polisen?

Hade hon t.ex dusch i utrymmet där hon bodde eller duschade hon i boningshuset? Var brukade hon äta? Familjen visste ju att hon kom hem vid 19-tiden på söndagskvällen? Brukade hon gå hemifrån utan att säga hejdå? Brukade hon sitta på sitt rum och uggla i 24 timmar utan att ge ett knyst ifrån sig? Om hon inte svara i telefon går man då inte ut i hennes rum och kollar om hon kanske glömt den hemma?

Det är väldigt svårt att tro att en pojke med den här typen av funktonshinder skulle kunna agera som vanligt under ett helt dygn och att mamman inte skulle förstå att något var galet. Att han inte försäger sig eller på annat sätt avslöjar vad som hänt. Impulskontrollen är som sagt obefintlig vid grav adhd, även om de blir medicinerade.
När pojken "hittade" henne berättade han det genast för sin mamma. Varför spelade han inte upp samma scenarie redan tidigare under dagen? Var det vetskapen om polisens inblandning som fick honom att gå direkt ut i stallet?

Ponera att Lottie egentligen återfanns tidigare än 23.37 på måndagen. Kanske redan på eftermiddagen?

Medtag i beräkningarna att familjen är van vid att hamna i knipa.
Citera
2009-08-12, 18:55
Medlem
Citat:
Det var inte hela liggunderlaget som där var blod på utan bara en del och den hittades ute någonstans, resten av liggunderlaget hittades i Davids rum.

Citat:
Ursprungligen postat av actionHAL
Betyder det att liggunderlaget var avrivet? Jag har svårt att få ihop det om det inte var så att L sköts i datorrummet, men det låter föga troligt. Om hon sköts någon annanstans, varför skulle D då ta med sig den andra delen tillbaka till sitt eget rum?

Låter som någon "planterat" det isåfall...
Citera
2009-08-12, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emma80
En lärare från skolan har det tidigare spekulerats kring.
Jag vet med all säkerhet att det är en lärare i från skolan som besökt David. David ska även ha tillbringat tid där ev sovit där natten innan han häktades. Han var där eftersom familjen inte fick vara på gården och det var kaotiskt. Enl vad jag hört av de som träffat honom där efter mordet så var han precis som vanligt.
Citera
2009-08-12, 19:25
Medlem
LittleWings avatar
Någon som vet hur dags omhäktningsförhandlingarna är imorgon?
Citera
2009-08-12, 19:47
Medlem
actionHALs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaschbag
Låter som någon "planterat" det isåfall...

Att någon annan skulle vara GM än D är väl inte uteslutet. Men att denna person isf skulle plantera andra halvan av ett liggunderlag med blodspår i en 15-årings rum för att rikta misstankar mot denne, låter liite för mycket...
Citera
2009-08-12, 19:56
Medlem
Snart fri?

Jag har nu följt denna tråden ett par dagar och TACK för att ufona som bara dillade skit är bortrensade.

Jag finner det mycket konstigt att en kille på 15 år klarar att sitta häktad så länge som han trots allt har gjort utan att bryta ihop.
1. Systern är mördad
2. Han är häktad för hennes död
3. Mamman kommer inte på häktesförhandlingen

Läste även i ett tidigare inlägg att han tillbringat tid hos en lärare efter att de hittat L, och att han då varit som vanligt.
Nu är väl kanske begreppet som vanligt, något helt annat för en person med dignos än en utan, men jag har även här mycket svårt att förstå detta.

Finns det någon apotekare eller doktor här på FB som kan uttala sig om huruvida medicineringen mot diagnosen kan trubba av honnom så att han inte fattar vad han gjort ( skulle då även vara intressant att få veta hur medicineringen påverkar honom).
Jag är intresserad av fakta.

Att killen tidigare har fått låna .22-an innebär väl inte att ingen annan i famlijen har haft vetskap om vart vapnet förvarades?
Det framgår ju inte heller på vilket vis vapnet har använts, har det varit i styvpappans sällskap, eller har killen lekt cowboy? det är ju viss skillnad där.

Om hon nu skjutits i ett rum, och därefter förflyttats, hur stor är sannorlikheten att han skulle kunna göra det :
1. själv
2. utan att någon märker något

Om hon nu sköts vid datorn, borde det väl blivit ganska grisigt där eller?
Om du skall döda någon med en .22a får du väl få skjuta personen i huvudet, eller?
(.22 är väl ganska klen kaliber, eller har jag fel?)

Hu komer det sig att ingen annan familjemedlem har sett hur det sett ut i datarummet?
Har GM tädat?
Skulle en 15 åring med diagnos, först i okontrollerad vrede skjuta sin syster, därefter städa och själv flytta kroppen så att ingen kan upptäcka något???

Som spiken i kistan kommer mammans beteende när hon hittade dottern, tror inte att många föräldrar skulle "hålla sig på avstånd", de lesta hade nog i förtvivlan försökt att få liv i sitt barn.

Något är lurt...

Jag tror att han kommer tillbaka till sin lärare senast på lördag, jag hoppas att han slipper komma "hem".

En helt annan fundering som dök upp är:

Vapnet borde väl vara förvarat i vapenskåp, och ej tillgängligt för andra än den som har licensen, dvs licensinehavaren bör ju kunna få lite problem även han, eller hur funkar sådant i ett sånt här fall?
Senast redigerad av Badboy rider 2009-08-12 kl. 20:05.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in