• 3
  • 4
2013-05-08, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Larsjuden
Jag vill gärna veta varför det överhuvudtaget taget var aktuellt för kvinnorna att täcka sig från första början.
Är araber så djuriska att de inte klarar av att låta bli att våldta en kvinna om de råkar se konturerna av hennes bröst genom tröjan eller dylikt?

Jag har för mig att det var något som Muhammed sa till sina fruar att ha på sig, för att visa sin särställning i staden. Alltså, det hade inte med kyskhet att göra från början. Rätta mig gärna om jag har fel.
Citera
2013-05-09, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av misAAntrop
Jag har för mig att det var något som Muhammed sa till sina fruar att ha på sig, för att visa sin särställning i staden. Alltså, det hade inte med kyskhet att göra från början. Rätta mig gärna om jag har fel.

varför hade endast prostituerade slöjor i Turkiet i början på 1900- talet?
Citera
2013-05-09, 22:15
Medlem
fidums avatar
Här får ni svaret från en muslimsk kvinna, http://www.youtube.com/watch?v=mpJXcucWjJ4
Citera
2013-05-16, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hkhkhk090
varför hade endast prostituerade slöjor i Turkiet i början på 1900- talet?

Det vet jag inte, den frågan är bättre ställd till någon annan. Jag tog upp Muhammed och hans fruar. Han är född i 570 och dog 632. Jag är ganska säker på att han beslöjade sina fruar för att skilja dem åt från slavinnorna i staden. En slavinna var inte mycket värd, och män kunde "ta för sig" mer där och då. Muhammeds tanke var att hans fruar inte skulle behöva bli förväxlade med tjänarinnor och just prostituerade med vad det innebar. Sen är ju fenomenet slöja äldre än så, och varför det införts på andra kulturer vet jag inte.
Citera
2020-01-01, 09:56
Medlem
Bump
Citera
2020-01-01, 13:10
Medlem
Alltså, meningslöst att ha slöja enligt denna text nedan, eftersom de ändå sminkar sej, förstorar läppar o bröst, sätter på sej västerländska kläder som visar kroppen.
Kan man säga att det finns olika syn bland er muslimer då? Vilka av er är de "rätta" muslimerna?

Mannen här nedan anser uppenbarligen att det är fel att man sminkar sej, klär sej snyggt.
Och ni som säger att det är ok att vara snygg, varför skippar ni inte då likväl slöjan, det blir en paradox när hela kvinnan utstrålar sexighet, men ändå har en liten slöja över håret..?

"Betydelsen av vad Profeten salallahu allayihi wasalam sade till en av hans sahabas döttrar:
"Om kvinnan blir baalegh så får inte något (av hennes kropp) synas mer än ansiktet och händerna." (Abu Daoud nr 3580)

Islam vill skydda kvinnan och bevara hennes självrespekt. När hon vistas bland andra än sin make eller sina nära släktingar ska hon förhindra att hennes kropp visas. Hennes kläder ska täcka alla delar av kroppen förutom ansiktet och händerna. De ska inte vara tätt åtsittande och inte heller vara genomsynliga. Inte heller får hon vara klädd så att hon liknar en man. Kläderna ska vara utformade så att de inte drar åt sig uppmärksamhet. Är hon däremot hemma och ingen kan se henne förutom hennes make eller nära släktingar kan hon ha på sig vad hon vill.
Allah Den Allsmäktige säger i Koranen:

"O Profeten, säg till dina fruar och dina döttrar och de troendes kvinnor att dra deras jalabiibihinna (ett klädesplagg i tyg som täcker hela kvinnans kropp från huvudet till fötterna förutom ansiktet och händerna och som har en så stor vidd att det inte visar hennes figur) över sig. Det är bättre än att de känns igen, så att de inte blir ofredade. Och Allah är ständigt Förlåtande, Mest Barmhärtig." (Al-Ahzab 59)

Här kan man se att Allahs lag då den beordrar kvinnan att täcka sin kropp gör det för att beskydda henne och inte för att förtrycka henne.
Islam har givit kvinnan en stor frihet, friheten att inte behöva ses av främmande män. Hon bevarar på så sätt sin heder och självrespekt. I Islam ska mannen och kvinnan vara trogna varandra och hålla sig borta från olagliga sexuella förhållanden. Då kvinnans skönhet är en del av hennes sexuella attraktion skyddar hennes klädsel från sådant som kan leda till äktenskapsbrott.
Man kan fråga sig vem det är kvinnan ska klä upp sig för, sin man eller allmänheten. Många kvinnor tar på sig sina mest attraktiva kläder, sminkar sig och gör sig vackra när de går ut för att bli beundrade av främlingar, medan de i hemmet går omkring med vanliga kläder och inte bryr sig så mycket om sitt utseende. En kvinna i Islam ska tvärtom i hemmet ta vara på sitt utseende och ta på sig vackra kläder. Allt detta för att attrahera sin make."
Senast redigerad av smithfromus 2020-01-01 kl. 13:24.
Citera
2021-05-09, 22:57
Medlem
Mindmes avatar
Slöjan är bara ett klädesplagg, dessutom är den äldre än islam, till och med burka fanns innan islam.

Men det är väldigt motsägelsefullt att de som bär slöja och andra heltäckande plagg och propagerar för "modesty" alltså blygsamhet, säljer sin image på sociala medier med mode och smink och verkligen visar upp sig och sitt utseende för omvärlden. Som en religiös accessoar, bland andra accessoarer.
Citera
2021-05-10, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av therock
Har ibland sett vissa muslimer, ofta Perser som har en liten slöja som knappt täcker håret. De är ganska snygga ,det syns, långa ögonfransar, fina ögon kläder, skor och snyggt sminkade. Och en fin stil helt enkelt. Då fattar jag inte meningen med att bära slöja ö.h?? Motsäger man inte sej själv då? Bör inte heltäckande burka isåfall vara det enda rätta, eller inget alls? Jag tror inte på att de isåfall valt detta själva, det är tryck från familjen, fast deras riktiga personlighet sipprar fram..
Man kan klä sig snyggt och sexigt men heltäckande det handlar om klass.
Citera
2025-09-21, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barbe
Man kan klä sig snyggt och sexigt men heltäckande det handlar om klass.
Klass att klä sej heltäckande? 🤣🤣 Du menar förtryck.
Citera
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in