2023-03-22, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gabbinatorn
Men hur lätt är det att gå ner i de? Något man ska tänka på? Tänker på luften och ventilationsmässigt.

Det är välventilerat, uppvärmt och belyst. Cirkulerade lite bilder från insidan av tunneln någonstans på internet för några år sedan. Problemet är egentligen att ingångarna är larmade och olaga intrång numera har blivit ett lagbrott med fängelse på straffskalan för inte allt för länge sen.
Citera
2023-07-01, 19:51
Medlem
MeppoLundgrens avatar
Citat:
Men hur lätt är det att gå ner i de? Något man ska tänka på? Tänker på luften och ventilationsmässigt.

Dörren var öppen när vi gick ner. I vanliga fall är det nog troligtvist låst.
Citera
2024-02-08, 21:23
Medlem
svum.1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FluffyTwisty
Umeå energi äger tunnlarna, går från värmeverket på Ålidhem ner till Fridhemsskolan, eller Maja Beskow som den nu kallas. Ska även finnas en avgrening mitt i tunneln som går mot mariehem och kommer upp vid liljansberget. Att ta sig ner i dessa tunnlar är inte omöjligt, ska finnas ett serviceshakt vid hamrinsberget. Annars går det att smyga sig ner via ålidhemsanläggningen, finns nämligen en ramp som leder hela vägen upp till taket, där diverse fönster eller takluckor brukar stå öppna. De stora ingångarna till tunnlarna är ganska rejält låsta och larmade så inte lönt att försöka ta sig in via dom.

Var inne där ifjol, mycket häftigt ställe. Dock hamnade vi på VK och SR..
Citera
2024-02-08, 21:28
Medlem
svum.1s avatar
Citat:
Tjena! Blev jävligt intresserad då jag själv bor i Mariehem, skulle gärna vilja utforska det själv. Vart finns denna ingång från Mariehem och leder den till någon annan plats än bara Maja Beskow?
Ingången är på liljansberget, tunneln löper till universum där den grenar av mot ålidhemsverket och sjukhuset. Passerar du sjukhuset kommer du upp till ingången under liljansberget. Rejäl port med larm, dock extremt enkel att öppna från utsidan utan att trigga larmet
Citera
2024-08-03, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Misstänker att det kan vara huset i Ängersjö som åsyftas. Var där under tidigt 90-tal och körde lite anden i flaskan med ett par tjejer.
Ganska oläskigt men passa er för den överväxta brunnen utanför.

Hej, är lite nyfiken. Är det huset vid (63.6136398, 19.7412847) som du menar?
Citera
2025-02-21, 20:12
Medlem
Är det någon som vet vad som finns bakom denna låsta dörr? Under tegsbron på tegssidan.
https://imgur.com/a/bQKmuBx
Citera
2025-03-22, 19:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mackannnnn
Är det någon som vet vad som finns bakom denna låsta dörr? Under tegsbron på tegssidan.
https://imgur.com/a/bQKmuBx

Kan det vara den beryktade fågelkyrkogården? Blir att utforska nästa gång man är i stan...

Edit: Fast fågelkyrkogården ligger väl innuti kyrkbron om jag inte minns helt fel, intressant hursom
Senast redigerad av FluffyTwisty 2025-03-22 kl. 19:24.
Citera
2025-03-22, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FluffyTwisty
Kan det vara den beryktade fågelkyrkogården? Blir att utforska nästa gång man är i stan...

Edit: Fast fågelkyrkogården ligger väl innuti kyrkbron om jag inte minns helt fel, intressant hursom

Jag har hört talas om fågelkyrkogården förut men visste aldrig vart det låg någonstans. Jag har varit och kollat vid kyrkbron förut om det fanns något där men jag hittade ingenting. Har du någon aning om vart man tar sig in inuti kyrkbron?

Vill tillägga att det går att ta sig under tegsbron också. Under bron på tegssidan ungefär 2 meter upp så finns det en låst dörr (inte den som jag la upp bild på utan en annan.) till vänster om den så finns det en öppning där man kan ta sig in. Öppningen är hög på höjden men bredden är väldigt smal (ungefär 22cm) men jag lyckades klämma in mig där. Inget jätte spännande dock utan ett litet rum bara där med klotter och graffiti. Bara efter några meter så försvinner golvet men det finns ett rör som du kan gå på till andra sidan om man vill men det känns ganska riskabelt. Jag ska dit snart igen och då kommer jag ta fler bilder.
Citera
2025-03-22, 22:46
Medlem
Här är dörren som jag pratade om och öppningen till vänster https://imgur.com/a/CfFZLme. Också några bilder ifrån inuti.

Jag var och kollade under kyrkbron också och hittade ingångarna till "fågelkyrkogården" men det ser inte ut som att man tar in sig där lätt som ni ser på bilderna. https://imgur.com/a/DfuGDQH
Sitter lås där och en metallgrej som gör det jävligt svårt att kunna dyrka upp det eller bågfila upp låset. Finns ju också de där brunnliknande sakerna under luckan så att man inte kan komma in även om man får upp luckan. Går säkert att ta sig in med en slägga och bågfil men det blir nog knappast lätt. Verkar ju som att de verkligen inte vill att man ska kunna ta sig in där. Kanske inte är värt att försöka.
Citera
2025-03-23, 23:03
Medlem
Jag har spanat in ytterligare två ställer ikväll. Grotteatern och ingången in till lilla bron över till ön. Båda ser väldigt lovande ut men man kommer behöva bryta sig in.

Bilder på utsidan av grotteatern: https://imgur.com/a/FmHdoak. Verkar bara vara att ta bort den där järn plåten och sen hoppa in genom hålet där bakom.

Bilder på ingången in till bron: https://imgur.com/a/WSHetM5. Verkar bara att fila igenom bultarna och sen är luckan öppen.
Citera
2025-04-02, 12:38
Medlem
Tänkte kolla om nån vet nåt om rödberget? Vad finns bakom dörrarna? Vad finns under den där luckan innanför stängslet? Går det att klättra upp i radio masten eller vad det nu är?

Tack
Citera
2025-04-14, 03:08
Medlem
Skulle vilja tipsa alla om ett coolt ställe som jag var och utforskade idag. Övergivna huset och ladan öst om villanäs vid blå vägen. Definitivt värt att besöka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in