Citat:
Ursprungligen postat av niggaplis..
Är det bara jag som följde tv-serien Spung med besatthet?
I min mening en av dom bästa svenska produktionerna någonsin.
Nej vi är fler som älskar
SPUNG. Den är fullständigt suverän från första sekunden till eftertexterna tar vid i säsong 2. Välspelat, bra och annorlunda manus för att vara en svensk ungdomsserie. Den väjde inte för att ta upp känsliga ämnen som alkohol, knark, föräldrar som sviker, jobbig ungdomskärlek, pinsamheterna kring oskulden o.s.v. Till skillnad från många andra ungdomsserier/filmer handlade den inte om konflikten mellan fattiga/rika, svenskar/invandrare, kriminella ungdomar eller dylikt.
De fem huvudpersonerna (Kim, Pelle, Petra, Ana-Maria och Melas) var helt vanliga ungdomar med vanliga problem som råkade ut för vanliga saker som ungdomar i den åldern gör. De knullar, festar, krökar, knarkar, är otrogna, blir svikna, har oskyddat sex som de ångrar, dras med veneriska sjukdomar, hamnar i slagsmål, bråkar med sina familjer och sinsemellan men hittar alltid tillbaka till varandra osv. Serien är väldigt realistisk och såvitt jag minns skötte sig de allra flera birollsskådisarna utomordentligt bra liksom huvudrollsinnehavarna.
Den var mycket underhållande och hade vilket nog alla känner till ett fullständigt lysande soundtrack. Jag gillade dessutom att den periodvis såg ut som ett skolprojekt utan att det blev någon orgie i "handhållen kamera-scener" där man som tittare tappade fokus. Manusförfattarna och regissören vågade experimentera och leka med ljud och bild till skillnad från de flesta andra svenska filmskapare.
Det är nog svårt för att inte säga omöjligt att
inte gilla SPUNG.