2009-05-12, 15:38
Medlem
wonderlands avatar
Kullamannen och Kråkguldet, stora favoriter. Såg dessa när de gick i repris på 90-talet. Ebba & Didrik, Fem myror, också fina program.

Annars gillar jag väl Nile City, Lorry, Rederiet, Spung.
Citera
2009-05-12, 21:29
Medlem
FillilutteN2s avatar
Skärgårdsdoktorn! <3

http://www.youtube.com/watch?v=5K-KzeMzgeE
Citera
2009-05-31, 02:33
Medlem
Cineastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saltet
Massa titlar
22 Det finns inga smålänningar
Massa titlar

Är det nån mer här förutom debattör Saltet som har sett Det finns inga smålänningar? Var den bra? Jag vet iaf att det är en av de mest utskällda svenska tv-produktionerna någonsin. En oerhört kontroversiell historia där de flyttat Israel-Palestina-konflikten till svenskt 70-tal.

Saxat från wikipedia:
Citat:
Det finns inga smålänningar är en svensk tv-serie som sändes i fyra delar i september 1981. Seriens titel är en travesti på ett citat från Golda Meir: "Det finns inga palestinier".

I en stil som liknade en dramadokumentär gjordes tankeexperimentet att Israel/Palestina-konflikten utspelade sig i Småland, där den fiktiva nya nationen Värend bredde ut sig. I realistisk svensk scenografi gick man från 1940-tal till 1970-tal. De bondgårdar smålänningarna/palestinierna fördrevs från liknade dem vi sett i Raskens och Utvandrarna. Flyktinglägren var svenska husvagnar och terroristattackerna gjordes i Stockholms tunnelbana.

Serien är möjligen Sveriges Televisions mest utskällda produktion. Tittarstormen, mätt i antalet insändare, protester och anmälningar till radionämnden, var enorm. Radionämnden fick 262 anmälningar men valde att fria programmet.

Seriens manus skrevs av Ingela Bendt, Jim Downing, Örjan Öberg och Christian Stannow. Stellan Olsson var regissör och medverkande skådespelare var bland andra Kim Anderzon, Evert Lindkvist, Jan Tiselius, Mats Huddén och Marian Gräns.

Skulle vara intressant att se den.
Citera
2009-05-31, 18:32
Medlem
Sjätte Dagen
Upp till kamp
De drabbade
Mäklarna
Heja Björn
Orka Orka
183 dagar

hmm. de jag kan komma på just nu.
Senast redigerad av Nifelheim 2009-05-31 kl. 18:33. Anledning: glömde några
Citera
2009-05-31, 20:58
Medlem
ostwinds avatar
Hedebyborna
Hem till byn
Raskens

Svensk TV kultur på hög nivå
Citera
2009-05-31, 21:53
Medlem
Imirons avatar
Graven
Kvarteret Skatan

Öh...
Citera
2009-05-31, 22:20
Medlem
Tusenbröder 1 och 2
Citera
2009-05-31, 22:22
Bannlyst
mysteriet på greveholm
Citera
2009-05-31, 22:33
Medlem
Weejays avatar
Finns bara en: Rederiet!
Citera
2009-08-17, 00:05
Medlem
Finns 2 serier som lirar i en liga som inte går att jämföra med något annat och jag talar såklart om:
Tusenbröder med underbara skådespelare (bla Ola Rapace, Shanti Roney, Magnus Krepper, Danilo Bejarano, Jacob Eklund etc) och så jävla underbar handling att man lever sig in i serien nå så fruktansvärt och De Drabbade , som gör mig stolt att vara svensk, man märker hur Heroes snott en del från det här och handlignen är sjukt galet bra och skådespelarna är så jävla mäktigt bra faktiskt (Paprika Steen, Magnus Krepper, Eva Röse och inte minst Eric Ericsson är några som verkligen briljerar) helt outstanding!

Och Bert serien såklart!

Bubblare är:
Grotesco
Mäklarna
Silvermannen
Graven
Upp Till Kamp
Sunes Jul
183 Dagar
Goltuppen
Chock
Hedebyborna
Rederiet
Cuppen
Hammarkullen
Anna Holt
C/O Segermhyr
Rapport Till Himlen
Hem Till Midgård
Lorry
Percy Tårar
Nile City 105,6
Danslärarens återkomst
Cleo
Om Ett Hjärta
Citera
2009-08-17, 05:52
Medlem
BagarenBs avatar
Tre kärlekar
Den tatuerade änkan och Kejsaren av Portugalien gick väl som miniserier, också jävligt bra, han visste vad han pysslade med Molin.

Edit: Får lägga till Tusenbröder också, den gillade jag skarpt.
Citera
2009-08-17, 12:03
Medlem
Full Frys <3
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här