• 1
  • 2
2009-08-03, 15:51
Medlem
Hej!

Jag är oerfaren på sjön men är nu helt inne på att köpa en hyfsat rejäl motorbåt. Jag kommer använda den i Mälaren men vill även kunna göra resor till t.ex. Öland och liknande. Är det möjligt i en båt av denna storlek: http://www.blocket.se/stockholm/Aske...6.htm?ca=9&w=3
eller är det alldeles för farligt?

Känns som att det borde gå men jag har ju varit ute på havet i mindre båtar och det är inte alltid så kul när det blåser ordentligt. Vill alltså har lite tips om vilken storlek jag måste upp i för att kunna göra liknande "halvlånga" turer.

Under vintern tänkte jag ta förarintyg osv.

Tack för all ev. hjälp!
Citera
2009-08-03, 15:59
Medlem
dragonettes avatar
Har majoriteten av min erfarenhet från västkusten, men har dock varit ett par gånger på ostkusten med båt.

Skulle säga att det inte är några problem att åka från Mälaren till Öland med en 7m DC. MEN du får ju kolla upp vädret så det inte blåser kuling när du har tänkte att åka. Det positiva med kuststräckan Stockholm-Kalmarsund är att det ligger en vacker och om så behövs skyddande skärgård på sträckan.

Dock, har du funderat genom hur långt det är att åka från Mälaren till Öland? Det ligger ju massor med intressanta platser på vägen som ligger lite närmare.
Citera
2009-08-03, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dragonette
Har majoriteten av min erfarenhet från västkusten, men har dock varit ett par gånger på ostkusten med båt.

Skulle säga att det inte är några problem att åka från Mälaren till Öland med en 7m DC. MEN du får ju kolla upp vädret så det inte blåser kuling när du har tänkte att åka. Det positiva med kuststräckan Stockholm-Kalmarsund är att det ligger en vacker och om så behövs skyddande skärgård på sträckan.

Dock, har du funderat genom hur långt det är att åka från Mälaren till Öland? Det ligger ju massor med intressanta platser på vägen som ligger lite närmare.

Hej och tack för ett bra svar! Givetvis försöker jag åka då det är ganska lugnt på havet. Jag antar att man kan runda Skåne och kolla till Västkusten då också med en dylig båt? Tar ju såklart tid men om man vill ge sig på ett riktigt långt projekt, tänkte jag

Just Kalmarsund tog jag som exempel för att vi har stuga där. Vore trevligt att kunna ta båten ned dit och överraska farfar lite!
Citera
2009-08-03, 17:17
Medlem
det blir en avvägning ju större båten är ju mer sås drar den så om du skall köra långt är det en ganska stor kostnadsbesparing i en liten båt men som sagt det gungar på havet och det kan ge vissa problem då den kostnads efektiva delen är att ha båten i plan ,, om man inte kör med snip stuket förstås mern det tar ju då tid att komma någonstans in stället
Citera
2009-08-03, 17:30
Medlem
Blåser det ordentligt som du säger, är inte askeladden du länkar till heller tillräcklig.
Själv har jag och familj gjort öckerö-läsö i en örnvik 575 mc och det är absolut inga bekymmer så länge man har omdömet med sig.

Angående förarintyget. Förmodligen kommer det krav på något slags förarintyg på båtar över 35 knop nästa år, om det vill sig illa kan det krävas från 20 knop. Bra att veta för en spekulant.
Citera
2009-08-03, 17:36
Medlem
dragonettes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
det blir en avvägning ju större båten är ju mer sås drar den så om du skall köra långt är det en ganska stor kostnadsbesparing i en liten båt men som sagt det gungar på havet och det kan ge vissa problem då den kostnads efektiva delen är att ha båten i plan ,, om man inte kör med snip stuket förstås mern det tar ju då tid att komma någonstans in stället

Rimligt, just i Askeladden 705 sitter det ju en tank på 260L vilket skvallrar lite om vilka kvantiteter bränsle det rör sig om. Sökte teknisk data på förbrukning/NM men hittade inget vettigt. Åka båt är ju ett rätt dyrt nöje som det är, speciellt med sjömackspriserna på runt 15 spänn litern. 3900 för en full tank alltså.

Jo, med 0.5-1m våghöjd blir det nog svårt att lägga en askeladden 705 i plan. En av de bästa båtarna i den storleken gällande sjögång är TARGA, tycker jag iaf. http://www.targa.fi/Boats 23.1:an är i samma storlek som askeladden 705. Men den kostar ju också en bit över millen ny.
Citera
2009-08-03, 18:17
Medlem
BesserWissers avatar
Varför slänger man inte in turbodieslar i de båtar som har bensinmotorer? Speciellt dom som har volvo penta motorer?
Citera
2009-08-03, 18:34
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
Varför slänger man inte in turbodieslar i de båtar som har bensinmotorer? Speciellt dom som har volvo penta motorer?

Dom väger för mycket....

Är iaf det jag har fått för mig. Dock finns det många båtar idag som har Cummin diselar och går riktigt bra.

Är förmodligen ett tecken på oförstånd att ha bensinare. Å andra sidan drar inte en Diesel så mycket mindre än en bensinare för att det skall vara värd dom extra kr det kostar att köpa motorn.
Senast redigerad av arier 2009-08-03 kl. 18:37.
Citera
2009-08-03, 18:39
Medlem
För egen del var en skillnad på 120000 avgörande..skulle ta mig över 20 år att köra in pengarna..
Citera
2009-08-03, 18:41
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Dom väger för mycket....

Är iaf det jag har fått för mig. Dock finns det många båtar idag som har Cummin diselar och går riktigt bra.

Är förmodligen ett tecken på oförstånd att ha bensinare. Å andra sidan drar inte en Diesel så mycket mindre än en bensinare för att det skall vara värd dom extra kr det kostar att köpa motorn.
nu tänkte jag på dom som kör med volvos rödblockare i marint utförande, t.ex så finns tydligen B234 som marinmotor med förgasare. Volvos D24TIC hade ju säkert varit ett lämpligare alternativ då den enligt volvo ska dra 0.63l/milen i en Volvo 740.
Citera
2009-08-03, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BesserWisser
nu tänkte jag på dom som kör med volvos rödblockare i marint utförande, t.ex så finns tydligen B234 som marinmotor med förgasare. Volvos D24TIC hade ju säkert varit ett lämpligare alternativ då den enligt volvo ska dra 0.63l/milen i en Volvo 740.

Nu går det inte att jämföra bilmotorer och båtmotorer rakt av. Volvo Pentas VP 145 osv baseras på samma block, men nästan allting inuti och utanpå är andra grejor för att klara av konstanta effektuttag på 75-100% i timmar utan störning i marina miljöer.

"Volvos" D24 som man köpte av VW är en betydligt tyngre pjäs och dessutom ineffektiv och icke hållbar varför det knappast var aktuellt att använda den för marint bruk. Även om den faktiskt marinkonverterades av någon tillverkare, minns inte vilken.

På min Volvo Penta bensinare sitter det dubbla Solex 44 och den ger 167 hk ur ett B230-block med 16V-topp och 2,5l slagvolym.
Citera
2009-08-03, 19:06
Medlem
BesserWissers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Koll99
Nu går det inte att jämföra bilmotorer och båtmotorer rakt av. Volvo Pentas VP 145 osv baseras på samma block, men nästan allting inuti och utanpå är andra grejor för att klara av konstanta effektuttag på 75-100% i timmar utan störning i marina miljöer.

"Volvos" D24 som man köpte av VW är en betydligt tyngre pjäs och dessutom ineffektiv och icke hållbar varför det knappast var aktuellt att använda den för marint bruk. Även om den faktiskt marinkonverterades av någon tillverkare, minns inte vilken.

På min Volvo Penta bensinare sitter det dubbla Solex 44 och den ger 167 hk ur ett B230-block med 16V-topp och 2,5l slagvolym.
varför använder man inte insprutning på din motor då? Borde inte det vara bättre ur effektsynpunkt och förbrukning?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in