2003-12-07, 09:44
Medlem
-luftwaffe-s avatar
En polare sa att man inte bör köra andra program(te x IE) medans man defraggar hd'n. Fel ?
Citera
2003-12-07, 10:07
Bannlyst
helt rätt.. fast om du har en andra hårddisk så kan du defragmentera den så länge inga "filer" på den rörs..
Citera
2003-12-08, 22:47
Medlem
eXPos avatar
det är då man surfar på laptopen =P
Citera
2003-12-09, 01:29
Medlem
unikums avatar
Jag startar alltid i felsäkert läge när jag defraggar...
Citera
2004-02-05, 00:26
Awaiting Email Confirmation
Cold dead handss avatar
Ojsan... Jag defragmenterar samtidigt som jag skriver det här. Tankar inga filer dock.
Kan någon förklara varför jag har ett segment utav filer som är "ej förflyttningsbara"? Jag vet att det inte är onaturligt, men jag vet inte vilka slags filer det är.
Citera
2004-02-05, 00:30
Moderator
Ruskigbusss avatar
Kan var det virtuella minnet - swapfilen.
Kan vara filer som är öppna.
Kan vara vissa operativsystem filer (som iofs är öppna.)

Det är ju inte skadligt att surfa medans man defraggar, men man förstör lite för defraggern. Så fort du klickar på nån länk, öppnar nån ny sida etc - så hamnar ju lite skräp i Temporary Internet Files. De kan ju hamna där defraggern hade tänkt lägga något. Så plötsligt blir den fina filen fragmenterad - som skulle ha varit defragmenterad.
Citera
2004-02-05, 00:48
Cold dead handss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Kan var det virtuella minnet - swapfilen.
Kan vara filer som är öppna.
Kan vara vissa operativsystem filer (som iofs är öppna.)

Det är ju inte skadligt att surfa medans man defraggar, men man förstör lite för defraggern. Så fort du klickar på nån länk, öppnar nån ny sida etc - så hamnar ju lite skräp i Temporary Internet Files. De kan ju hamna där defraggern hade tänkt lägga något. Så plötsligt blir den fina filen fragmenterad - som skulle ha varit defragmenterad.
Ok, tack!
En annan fråga: Hur skadligt är det att avbryta en defragmentering? Den tar längre tid än vanligt, har glömt göra det på ett bra tag nu så den är ordentligt fragmenterad. Tänkte avbryta den och sätta på den igen när jag går och lägger mig. Ett snabbt svar uppskattas.
Citera
2004-02-05, 00:53
Moderator
Ruskigbusss avatar
Inget skadligt alls - bara du låter programmet avsluta sig själv - alltså klicka Cancel eller nåt.

Rekommenderar inte att bara stänga av datorn medans den håller på - men det hade du väl inte tänkt ...
Citera
2004-02-05, 00:59
Cold dead handss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruskigbuss
Inget skadligt alls - bara du låter programmet avsluta sig själv - alltså klicka Cancel eller nåt.

Rekommenderar inte att bara stänga av datorn medans den håller på - men det hade du väl inte tänkt ...
Ok, skönt att höra. Tack för hjälpen.
Min bror råkade dra ut jacket till sin pc när han skulle sätta på stereon för några år sedan. Givetvis höll han på att defragmentera datorn samtidigt. Kommer inte ihåg resultatet av det, men han blev grinig som fan i alla fall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in