• 1
  • 2
2009-08-03, 13:40
Medlem
kalle Karlssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipwn
Ge bort/sälj lägenhetn till dina föräldrar eller annan person som står dig nära för samma pris och be sedan dem sälja den för ett bättre ptis och ge dig pengarna. Inte helt säker på hur det funkar men låter ganska bra i mina öron.

Ja, det funkar. Enda som kan krångla är att inte bostadsrättsföreningen inte godkänner föräldrarna, men tror inte att det är särskilt vanligt. Kom ihåg att både göra en överlåtelse hos föreningen, köpekontrakt eller skriva ett vanligt gåvobrev mellan er om du ger de lägenheten vilket du inte borde ur skattesynpunkt.

Ett annat sätt är om du köper en ny bostadsrätt som är dyrare. Då får du göra uppskov på skatten, alltså du förskjuter vinsten in i den nya lägenheten och realiserar inte vinsten förrän du säljer den andra lyan, om ens då. Du kan ju alltid fortsätta göra uppskov. Men eftersom du gör uppskovet så tas pengarna inte upp till beskattning och därför räknas de heller inte som inkomst. Jag personligen gör precis så, men då måste mna som sagt köpa en dyrare villa/bostadsrätt under nästa år. Nackdelen är att man får betala in ca 1% av uppskovsbeloppet årligen i nån form av smygskatt.
Citera
2009-08-03, 13:57
Medlem
black-swans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ipwn
Ge bort/sälj lägenhetn till dina föräldrar eller annan person som står dig nära för samma pris och be sedan dem sälja den för ett bättre ptis och ge dig pengarna. Inte helt säker på hur det funkar men låter ganska bra i mina öron.
Detta ska fungera. Dina föräldrar får givetvis skatta och så, men det är nog det smidigaste sättet. Vet inte hur duktiga CSN är på att kolla upp sånt, men det ska gå att fixa till. Smidigast vore om du hade lagt över den på dina föräldrar i våras för att slippa att samma lägenhet säljs två gånger samma vecka.

Sälja svart är bara efterblivet. Om de blåser dig så har du ingen som helst (juridisk) rätt till de 120kkr.
Citera
2009-08-03, 16:46
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av umpf
Nu är det så att jag ska börja plugga och har en lägenhet som kommer att säljas nu om en vecka med en lagom vinst på typ 150 000:-. Men eftersom den säljs nu om en vecka med vinst så får jag varken csn lån eller bidrag. Och jag undrar om jag kan sälja lägenheten utan att csn får reda på att jag gått med vinst??

Någon som har något tips?
Ärligt talat, vore det inte bättre att finansiera studierna det första året med vinsten för lägenheten? Studielånet ska du ju ändå betala tillbaka. Alternativt finansierar du hösten med vinsten och börjar låna pengar nästa termin istället.
Citera
2009-08-03, 17:11
Medlem
FrasseFloyds avatar
Flyttar tråden från Arbetsliv & studier till Privatekonomi.

/mod
Citera
2009-08-03, 23:14
Medlem
black-swans avatar
Det han går miste om är totalt ~39 100 (13 400 bidrag, 25 680 lån). I rena pengar gör han alltså en förlust på dryga 13k. Till detta ska läggas ev missat bostadsbidrag på max 1100kr/mån.
Citera
2009-08-05, 12:20
Medlem
umpfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av black-swan
Det han går miste om är totalt ~39 100 (13 400 bidrag, 25 680 lån). I rena pengar gör han alltså en förlust på dryga 13k. Till detta ska läggas ev missat bostadsbidrag på max 1100kr/mån.

Ja det är ju precis där skon klämmer..

Men men det verkar ju inte direkt gå att lösa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in