• 1
  • 2
2009-08-03, 12:35
Medlem
umpfs avatar
Nu är det så att jag ska börja plugga och har en lägenhet som kommer att säljas nu om en vecka med en lagom vinst på typ 150 000:-. Men eftersom den säljs nu om en vecka med vinst så får jag varken csn lån eller bidrag. Och jag undrar om jag kan sälja lägenheten utan att csn får reda på att jag gått med vinst??

Någon som har något tips?
Citera
2009-08-03, 12:42
Medlem
Sälj den för samma summa som du köpte den för (på pappret) och be köparen skicka över dom extra 150 000 till dig svart
Citera
2009-08-03, 12:44
Medlem
b0gfettos avatar
CSN kollar väl inte sån vinst? Det är väl bara om man har fast inkomst?
Citera
2009-08-03, 12:47
Medlem
Står på deras hemsida vad som räknas som inkomst, sälja sin bostadsrätt räknas såvitt jag vet som inkomst enligt dom. CSN brukar kolla kontrolluppgifter ca 2 år efter ansökningstillfället att man skrivit rätt uppgifter.

Så skattar man på en vinst, så är det lätt för CSN att hitta det.
Citera
2009-08-03, 12:48
Medlem
umpfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av osten86
Sälj den för samma summa som du köpte den för (på pappret) och be köparen skicka över dom extra 150 000 till dig svart

Jo jag har tänkt i dom banorna egentligen för att behöva betala mindre vinstskatt, men det går nog inte köparen med på eftersom när dom sen säljer lägenheten måste dom isf betala extra mycket vinstskatt..
Citera
2009-08-03, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av umpf
Jo jag har tänkt i dom banorna egentligen för att behöva betala mindre vinstskatt, men det går nog inte köparen med på eftersom när dom sen säljer lägenheten måste dom isf betala extra mycket vinstskatt..

Borde inte även banken som ger lån (läs: dom lånar större belopp än vad bostaden kostar?) alternativt mäklaren bli fundersam om du efterfrågar detta?
Citera
2009-08-03, 12:56
Medlem
umpfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Voine
Står på deras hemsida vad som räknas som inkomst, sälja sin bostadsrätt räknas såvitt jag vet som inkomst enligt dom. CSN brukar kolla kontrolluppgifter ca 2 år efter ansökningstillfället att man skrivit rätt uppgifter.

Så skattar man på en vinst, så är det lätt för CSN att hitta det.

Men det är alltså skatten som csn kollar på?
Skulle man kunna göra skriva över lägenheten på en annan person och h*n ta emot betalningen?
Citera
2009-08-03, 12:57
Medlem
umpfs avatar
Citat:
Borde inte även banken som ger lån (läs: dom lånar större belopp än vad bostaden kostar?) alternativt mäklaren bli fundersam om du efterfrågar detta?

Näe inte om man säljer den utan mäklare
Citera
2009-08-03, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av umpf
Men det är alltså skatten som csn kollar på?
Skulle man kunna göra skriva över lägenheten på en annan person och h*n ta emot betalningen?

Nja, Så som jag fattat det så tittar CSN på deklarationen och jag tror det är 2 år efter varje ansökningstillfälle, delvis söker du för läsår 09/10 så kollar dom 2011/2012.

Du får ju tjäna som mest ca 50K/termin, vilket blir ca 100K/läsår, plus minus något. Om du tjänar över det, så får man betala tillbaka csnlån.

Men vadå, du ska alltså sälja den nu eller under den tid du studerar?

För på CSN-blanketten står det tydligt: "här fyller du i endast om du beräknar att ha en inkomst före skatt som är högre än 35k för varje kalenderhalvår du studerar." Vet inte om man ska tolka det från och med den dag studierna börjar kanske? Värt att kolla upp!

Angående att hålla på att fiffla med saker för att slippa betala skatt rekommenderar jag inte. Det kan smälla hårt tillbaka, speciellt om man är student. Men du kan ju även titta på csn.se, där finns ju en del svar.
Citera
2009-08-03, 13:13
Medlem
umpfs avatar
Citat:
Nja, Så som jag fattat det så tittar CSN på deklarationen och jag tror det är 2 år efter varje ansökningstillfälle, delvis söker du för läsår 09/10 så kollar dom 2011/2012.

Du får ju tjäna som mest ca 50K/termin, vilket blir ca 100K/läsår, plus minus något. Om du tjänar över det, så får man betala tillbaka csnlån.

Men vadå, du ska alltså sälja den nu eller under den tid du studerar?

För på CSN-blanketten står det tydligt: "här fyller du i endast om du beräknar att ha en inkomst före skatt som är högre än 35k för varje kalenderhalvår du studerar." Vet inte om man ska tolka det från och med den dag studierna börjar kanske? Värt att kolla upp!

Det jävliga är att deras kalender halvår börjar 1 Juli till 31 Dec..
Jag ska börja plugga nu i höst och ska flytta till en annan stad och ska sälja lägenheten jag har haft i hemstaden.
Citera
2009-08-03, 13:17
Medlem
Ipwns avatar
Ge bort/sälj lägenhetn till dina föräldrar eller annan person som står dig nära för samma pris och be sedan dem sälja den för ett bättre ptis och ge dig pengarna. Inte helt säker på hur det funkar men låter ganska bra i mina öron.
Citera
2009-08-03, 13:30
Bannlyst
Ta ett studielån från någon bank istället? ex. Swedbank, Nordea etc.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in