2003-12-07, 00:52
Medlem
Pellenezs avatar
Nu är den lysade norska komediserien Tomtarna på låvet går på femman måste jag passa på att rekommender några andra goda norska serier. Nämligen de tre serierna om Bröderna Dahl: Jakten på professor Drövels hemlighet, Bröderna Dahl och spektralstaven samt Legenden om Atlant-Is. Visades i Sverige som barnprogram för många år sedan, men uppskattas även av miga äldre (t ex Pellenez). Alla tre serierna ingår i den DVD-box som finns som import på discshop.
Citera
2003-12-13, 04:29
Bannlyst
Jupp, men tyvärr utan textning. Norska kan bli lätt irriterande i längden.
Citera
2003-12-17, 22:39
Medlem
Det var inte förrän jag var på skidresa i Norge som jag fattade att namnen var vitsiga också. Jag åkte nämligen förbi Brumunddal...
Bisarra serier. Finns de på DVD nu alltså?
Citera
2003-12-17, 23:01
Medlem
Pellenezs avatar
Jajjemensan!

http://www.discshop.se/LIVE/shop/ds_...ang=&id=36859&
Citera
2004-01-05, 00:33
Medlem
SC sXes avatar
Ha ha jag kom ihåg att jag såg den när jag var liten och blev skiträdd i slutet av varje avsnitt, för det slutade alltid med nåt spännade + att dem spelade creepy music...
Jaja man var ju inte allt för hård
Citera
2004-01-05, 08:18
Medlem
Kan skicka ut en varning för kvaliteten. Den är väl kanske inte riktigt vad man förväntar sig på en DVD... (Men man får också tänka på att det är en gammal tv-serie)
Citera
2004-01-05, 11:43
Medlem
Cineastens avatar
Re

Är det möjligtvis någon som har serierna inspelade med svensk text?
Citera
2004-01-06, 23:15
Medlem
De borde ju ha smällt till och gjort en långfilm av det hela
Citera
2004-01-06, 23:57
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Runars vän
De borde ju ha smällt till och gjort en långfilm av det hela

Jo, nu kan det ju bli lite jobbigt eftersom halva avsnitten består av en resumé av förra avsnittet.
Citera
2004-01-08, 19:37
Medlem
lar_berts avatar
Jag har precis fått hem "Brödrene Dahl Elleville Episoder" och kan nu återigen fnissa åt "Elvegris", besöket i "Hadeland", när Brumund fick "engelska sjukan" samt när Brumund går till Kiropraktorn. En ögonblicklig flashback tillbaks till barndomsåren (jag bör ha varit 9-10 år när serien började sändas i Sverige). Vill ni snacka med en norrman om de tre komikerna tillsammans, så säg bara KLM - efter deras efternamn Kierkevaag, Lystad och Mjöen.
Citera
2022-07-18, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr King
Riktigt starkt av NRK att lägga upp detta utan regionsblockering. Fleksnes är verkligen en riktig klassiker som gett en många glada skratt genom åren.
Jag tycker det är en självklarhet att program som tvångsfinansierats med TV-licens eller skatt borde ligga i public domain och vara tillgängligt utan geo-blockering, för att visa omvärlden landets kulturella arv, så NRK's val utgör bara vad som borde vara standard.

Men givetvis är det trevligt att Norrmännen leder vägen. Även Brødrene Dal (1979-2005) ligger upp utan geo-block på NRK TV(som tjänsten mer korrekt heter):

https://tv.nrk.no/serie/broedrene-da...ls-hemmelighet

Kan enkelt avnjutas i NRK TV-appen om man har AppleTV eller AndroidTV.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in