2009-08-02, 21:20
Medlem
Sherlias avatar
Hej!
Jag hade windows 7 på min dator och tänkte att jags kulle köra XP på samma dator så man kan lira spel etc utan problem.

På hårdisken som jag har Win 7 på hade jag 2 pertitioner, en för win 7 och en för program. Jag krympte program partitionen så det blev ej utnytjat utrymme.

Satte en XP skivan och installerade XP på det fria utrymmet (installationen skapade en partition). XP hamnade på I: och min nuvarande Win 7 installation ligger på C:

När jag startar upp datorn får jag ingen fråga om vad jag vill starta upp för operativ system och den "väljer osynligt" automatiskt windows xp.

Hur fixar jag detta? SNälla hjälp så snabbt som möjligt.
Citera
2009-08-02, 21:29
Moderator
Protons avatar
XP har fuckat till din bootloader. Prova med EasyBCD så kanske du kan få fart på det hela igen, funkade som en dröm att installera XP efter windows Vista på min maskin å sen köra easybcd för att återställa vistas bootladdare så att det gick att dualboota.

http://neosmart.net/dl.php?id=1
Citera
2009-08-02, 21:29
Medlem
Drapåtrissors avatar
Normalt ska man installera det äldsta OP först för att det ska fungera. Men prova att boota med W7 CDn och välj reparera eller något liknande.
Citera
2009-08-02, 22:17
Medlem
Sherlias avatar
Så här ser min boot.ini ut efter jag försökt ändra i den för att fåd et att funka.

[boot loader]
timeout=9
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOW S
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Micro soft Window 7"
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(3)\WINDOWS="Micro soft Windows XP"

9-sekunders valtid... funkar
2 alternativ. "Microsoft Window 7" och 2Microsoft Windows XP" dyker upp

När jag väljer windows 7 så startar bara datorn om. Windows xp alternativet funkar perfekt.

Under "Disk management" i windows xp så ser jag att "C:" är "Helthy (system)" medans "I:" är "Healthy (Boot)". Vet inte om denna information är till någon nytta men säkert värt något.
Citera
2009-08-02, 22:43
Medlem
kanulas avatar
Diskussion → Support
/Mod
Citera
2009-08-02, 22:59
Moderator
Protons avatar
Kan upplysa dej om att du inte kommer att kunna starta windows 7 med ntldr som sitter i XP. Från å med win vista har man övergett den gamla bootloadern och stoppat i en ny sådan.

Varför gjorde du inte som jag sa och provade EasyBCD? Eller iaf försökte reparera bootloadern med win7-skivan? En sak är iaf säker och det är att ntldr som sitter i windows XP är en dead-end i detta fall.
Citera
2009-08-03, 17:33
Medlem
Sherlias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton
Kan upplysa dej om att du inte kommer att kunna starta windows 7 med ntldr som sitter i XP. Från å med win vista har man övergett den gamla bootloadern och stoppat i en ny sådan.

Varför gjorde du inte som jag sa och provade EasyBCD? Eller iaf försökte reparera bootloadern med win7-skivan? En sak är iaf säker och det är att ntldr som sitter i windows XP är en dead-end i detta fall.

Jo jag gjorde som du sa och nu funkar vista men inte xp.. ska testa programmet nu.
Citera
2011-12-06, 18:42
Medlem
kinky_Ms avatar
Jag vill installera dual boot med XP/Win 7 på en maskin som inte har internetåtkomst. Jag vet att det funkar när man väl har installerat allt. Jag kör med 2 hårddiskar och har allt för XP på den ena och allt Win 7 på den andra. Jag har kommit så långt att jag skall köra EasyBCD för att återställa W7 bootloadern.
Jag har installerat .net framework men EasyBCD vill ändå ansluta till internet för att ladda ner det. Allt går bra fram tills dess men då avslutas EasyBCD. Inte så att det kraschar utan det avslutas snyggt och prydligt för att det inte går att ansluta till internet. Finns det någon version av EasyBCD eller motsvarande som inte kräver access till internet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in