2011-08-30, 23:16
Medlem
I början av 80-talet fick man absolut inte tycka illa om Dag Vag, (som enligt mej är rena dyngan)
Dag Vag var ett band som förståsigpåare och musikkritiker hyllade.
Något senare så blev Wilmer X hur heliga som helst likaså knarkaren Ulf Lundell, Tomas Ledin och Jerry Williams som är så inihelvete folkliga
Citera
2011-08-31, 13:42
Medlem
Pajosvs avatar
The Doors och Simple Minds har väl inte nämnts ännu?

The Doors-Har för mig att någon ansedd musiktidning utsett The Doors till världens mest överskattade band. En aningen överdrivet kanske, men jag håller delvis med. De få låtar som är bra är riktigt bra, men resten är riktigt dåligt. Kulten runt The Doors och Jim Morrison var/är löjlig...

Simple Minds- Har periodvis hyllats, men har blivit sååå tråkiga, gubbiga och pretentiösa. Det finns några riktigt bra låtar, framförallt från de tidigaste skivorna, men sedan har det ballat ut. De har INGA melodier i sina låtar.

Varför inte göra en tråd om det motsatta?

En tråd där man listar underskattade/hånade artister (alltså inte tekniskt skickliga gitarr-onanister) och låtskrivare som egentligen är genier.
Senast redigerad av Pajosv 2011-08-31 kl. 13:48.
Citera
2011-08-31, 13:55
Medlem
norces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pajosv
The Doors och Simple Minds har väl inte nämnts ännu?

The Doors-Har för mig att någon ansedd musiktidning utsett The Doors till världens mest överskattade band. En aningen överdrivet kanske, men jag håller delvis med. De få låtar som är bra är riktigt bra, men resten är riktigt dåligt. Kulten runt The Doors och Jim Morrison var/är löjlig...

Simple Minds- Har periodvis hyllats, men har blivit sååå tråkiga, gubbiga och pretentiösa. Det finns några riktigt bra låtar, framförallt från de tidigaste skivorna, men sedan har det ballat ut. De har INGA melodier i sina låtar.

Varför inte göra en tråd om det motsatta?

En tråd där man listar underskattade/hånade artister (alltså inte tekniskt skickliga gitarr-onanister) och låtskrivare som egentligen är genier.
Jag tror du missade det viktigaste med tråden, band som man inte får tycka illa om. Det finns redan trådar för både överskattade och underskattade band/artister.
Citera
2011-08-31, 16:25
Medlem
faffris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nospheratu
Alice Cooper
Vem var det som sa åt honom att han borde skaffa sig en karriär som sångare? Nu gick ju karriären uppenbarligen väldigt bra, men jag begriper det inte. Var det för att han var chockerande och läskig? En slags sjuttiotalets Marilyn Manson? Inte lär det ha varit för hans sköna sång i alla fall. Han låter så fruktansvärt tillgjord när han sjunger med sin halvt väsande låtsas-whisky-röst. Han låter som en genomsnittlig karaokesångare på en finlandsfärja.

Vince Neil
En miljard rocksångare i Los Angeles, och Mötley Crüe väljer Vince Neil. Hur tänkte dom? Karln låter som en kärring. Jag tycker hans röst låter som tagen från någon fånig figur ur valfri tecknad film. Nu vet jag väl inte om någon direkt heller har påstått att Vince Neil är världens bästa sångare, men samtidigt begriper jag inte hur folk på åttiotalet kunde tycka att det lät särskilt bra, alls. Jag tycker det är så himla synd att de inte kunde ha kvar John Corabi på sång. Hans röst är ju precis vad bandet skulle ha haft från första början. Ärligt talat, folk kan påstå att Mötley inte är Mötley utan Vince Neil hur mycket de vill, men deras bästa låtar någonsin har framförts av Corabi.

Axl Rose
Läs ovan fast i byt ut Vince Neil mot Axl Rose och Mötley mot Guns N Roses. Ja, förutom delen med Corabi förstås. Axl Rose har också någon konstig slag skränig tecknad-film-röst. På samma sätt som med Vince Neil vet jag inte om om någon påstått att Axl Rose tillhör världseliten av sångare. Men hur i helvete kunde ett band med en frontman som låter som en smurf blir så jävla stora?

Frank Sinatra
Alltså, Sinatra verkar ju vara lite av en legend. Jag har i och för sig inte lyssnat in mig på hans material i någon utsträckning. Men de låtar man någonsin hört lite här och där i allehanda filmer osv får mig att fundera på varför karln är legend. Det låter lite släpigt och oengagerat, mer som att han pratsjunger till den där hissmusiken. Jag har hört dansbandssångare som engagerar mig mer. Varför tycks en hel generation vara helt sålda på Frank Sinatra?

När det gäller Alice Cooper är det som du nämner inte bara sången som spelar roll. Det är ett samtida skådespel som på 60/70-tal var chockerande då det helt enkelt var nytt. Sen tycker jag personligen att han har ett riktigt skönt sätt att uppträda sina låtar på även om jag kan se hur en del kan upfatta hans sång som "tillgjord".

Samma sak gäller Axl, det är inte bara sången. Jag är inte hans största fan men han har ett jäkla tryck i sina pipor och är en oerhörd front/showman som gör sin del också.
Citera
2012-12-12, 14:34
Medlem
skrudiss avatar
Yoko Ono. Hon är väl jävligt nöjd att hon nästlade till sig Lennon. All argument kring hennes sughet faller ju bla på att hon var med Lennon och således "cool". Går ju inte heller att kritisera henne för att hon typ rasistsjunger (alltså som någon skulle låtsassjunga om denne skulle spela asiat).

Queen. Förstår inte varför detta band blivit någon måttatock på "riktig musik". Jämt på 9gag och Youtube ska någon komma med jämförelsen med Queen och modern, dålig musik (ex Bieber). Queen tycker jag är kitchiga och bra emellanåt, men som singelband och inte sett till hela album.

Lady Gaga. Hon ska vara sånt geni. Åå wow. Hon ser idiotisk ut, är "vågad" och skriver att själv!!!! Wow. Kanske därför texterna är vidriga och melodierna sjukt ointressanta. Hon kan inte ens jämföras med Madonna och Grace Jones.

Eric Clapton. Slow hands. "Slow" sammanfattar allt. Tråkig som fan, och gjorde sig en hacka pga sin son. Typ blues för vita som inte vill lyssna på svarta.
Citera
2012-12-12, 14:44
Medlem
4thtimearounds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Yoko Ono. Hon är väl jävligt nöjd att hon nästlade till sig Lennon. All argument kring hennes sughet faller ju bla på att hon var med Lennon och således "cool". Går ju inte heller att kritisera henne för att hon typ rasistsjunger (alltså som någon skulle låtsassjunga om denne skulle spela asiat).

Finns väl ingen som kritiseras oftare än Yoko?
Citera
2012-12-12, 14:48
Medlem
Gitarristen i U2, vet inte exakt vad han heter men honom tycker jag illa om och tycker han är överskattad!
Citera
2012-12-12, 15:08
Medlem
skrudiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4thtimearound
Finns väl ingen som kritiseras oftare än Yoko?

Ja, du har delvis sant. Men att hon ska vara så tolerant mot kritik stör mig så oerhört. Hennes jävla skitkonst är också bedrövlig.

Vidare:

Elvis har nämnts tidigare. Jo, duktig sångare men som gjorde NADA. Han satt vän på arslet och ställde upp på allt mot betalning; inte minst filmer. Det är inte konstig att kroppen svällde av allt stillasittande. Mannen hade noll värdighet, vilket är synd.

Patti Smith. För något år sedan blev hon något sjukt upphaussad. Det var väl i och med Polarpriset. Hon har tråkiga låtar, och absolut max två bra album (ett i mina ögon). Ska vara "allkonstnär" och osar pretentiös dynga. Sen skrev hennes största hit av Springsteen. Skulle vilja att hon tvättade håret med.
Citera
2012-12-12, 16:14
Medlem
johanjosefssons avatar
Jimmi Hendrix... Nämner man inte honom som ett musikaliskt geni blir man snabbt tillrättavisad av "förståsigpåarna". Men så himla bra var han egentligen inte. En duktig gitarrist, varken mer eller mindre.
Senast redigerad av johanjosefsson 2012-12-12 kl. 16:18.
Citera
2012-12-12, 16:30
Medlem
TheBITs avatar
Queen är något så fantastiskt överskattade. Fyfan vad jag hatar bohemian rapsody och dess operabögerier.

Alla går givetvis i taket när man nämner hur mycket queen suger, av någon totalt outgrundlig anledning.
Senast redigerad av TheBIT 2012-12-12 kl. 16:40.
Citera
2012-12-12, 16:49
Medlem
johanjosefssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBIT
Queen är något så fantastiskt överskattade. Fyfan vad jag hatar bohemian rapsody och dess operabögerier.

Alla går givetvis i taket när man nämner hur mycket queen suger, av någon totalt outgrundlig anledning.

Tråden handlar fortfarande inte om överskattade utan snarare om de man inte får tycka illa om. Och mig veterligt talas det hela tiden om att Queen är överskattade. Därför att skitlåtar som "we will rock you" hörs på radion ständigt och jävla jämt istället för bra låtar som "Who wants to live forever", "show must go on" eller skivan "The Miracle" som för övrigt är så långt bort från "operabögerier" som det bara går att komma.

Nu gillar jag visserligen inte den skivan (alldeles för smörig pop) men en sak kan konstates - Queen är det mest mångsidiga band någonsin - Man kan avsky delar av deras material, men fullständigt älska andra delar.

Citera
2012-12-12, 17:04
Medlem
TheShapes avatar
Beror på vilken krets man vill slakta, men har personligen aldrig förstått det stora med U2, AC/DC eller Alice Cooper för den delen, men ändå ska folk på något sätt hylla dem (även människor som inte ens lyssnar på den typen av musik).

För den svenska motsvarigheten så är det väl likadant med Håkan Hellström (som alla Göteborgare verkar älska), Kent, Swedish House Mafia (man får fortfarande inte prata illa om dem, då de är "legender") och man är tydligen fascist om man inte tycker att Kapten Röd är träffsäker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in