2009-08-04, 15:56
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Att maträtter utvecklas när de flyttar utomlands är väl inte så konstigt i sig, och det behöver ju heller inte vara något dåligt. Det som jag tycker är lite trist är mer hur man tror att de "anpassade" rätterna är genuina, och därför glömmer bort hur den ska vara i originalversion. Går det tillräckligt långt leder det till att människor i gemen får en felaktig bild av en hel matkultur. Det hela blir inte bättre av att man ofta förenklar och talar om ett enhetligt nationellt kök, när matkulturen i själva verket är helt olika i olika delar av landet i fråga. Italien och Kina (eller Asien i allmänhet) är talande exempel.
Hursomhelst tror jag att utvecklingen kring detta går åt rätt håll. Med all information som finns tillgänglig kan de flesta åtminstone ta reda på vad som stämmer och vad som är nya påfund. På 70- och 80-talen verkar det ha varit ännu värre än det är idag, tänk bara på exotiska rätter som Flygande Jacob eller kassler med ananas.
Hursomhelst tror jag att utvecklingen kring detta går åt rätt håll. Med all information som finns tillgänglig kan de flesta åtminstone ta reda på vad som stämmer och vad som är nya påfund. På 70- och 80-talen verkar det ha varit ännu värre än det är idag, tänk bara på exotiska rätter som Flygande Jacob eller kassler med ananas.
Kassler med ananas är en traditionell maträtt från Hawaii. Precis som pizzan Hawaii...

Håller med dig - anpassning behöver inte alltid likställas med försämring.
Men både i carbonara- och Alfredo-fallet tycker jag att det är så.
Och vad gäller förenklingen av exempelvis italienskt eller kinesiskt så är det riktigt tråkigt. Det räcker ju med att se två avsnitt av exempelvis "Solens mat" så förstår man ju att det finns så mycket mer än bara pizza att peta i sig.
Nåja - fram för en kunskapsrevolution vad gäller kokkonsten i de svenska hemmen!