2009-08-04, 15:56
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeper
Att maträtter utvecklas när de flyttar utomlands är väl inte så konstigt i sig, och det behöver ju heller inte vara något dåligt. Det som jag tycker är lite trist är mer hur man tror att de "anpassade" rätterna är genuina, och därför glömmer bort hur den ska vara i originalversion. Går det tillräckligt långt leder det till att människor i gemen får en felaktig bild av en hel matkultur. Det hela blir inte bättre av att man ofta förenklar och talar om ett enhetligt nationellt kök, när matkulturen i själva verket är helt olika i olika delar av landet i fråga. Italien och Kina (eller Asien i allmänhet) är talande exempel.

Hursomhelst tror jag att utvecklingen kring detta går åt rätt håll. Med all information som finns tillgänglig kan de flesta åtminstone ta reda på vad som stämmer och vad som är nya påfund. På 70- och 80-talen verkar det ha varit ännu värre än det är idag, tänk bara på exotiska rätter som Flygande Jacob eller kassler med ananas.

Kassler med ananas är en traditionell maträtt från Hawaii. Precis som pizzan Hawaii...

Håller med dig - anpassning behöver inte alltid likställas med försämring.
Men både i carbonara- och Alfredo-fallet tycker jag att det är så.

Och vad gäller förenklingen av exempelvis italienskt eller kinesiskt så är det riktigt tråkigt. Det räcker ju med att se två avsnitt av exempelvis "Solens mat" så förstår man ju att det finns så mycket mer än bara pizza att peta i sig.

Nåja - fram för en kunskapsrevolution vad gäller kokkonsten i de svenska hemmen!
Citera
2009-08-04, 15:59
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mats.nystrom
Kassler med ananas är en traditionell maträtt från Hawaii. Precis som pizzan Hawaii...

Håller med dig - anpassning behöver inte alltid likställas med försämring.
Men både i carbonara- och Alfredo-fallet tycker jag att det är så.

Och vad gäller förenklingen av exempelvis italienskt eller kinesiskt så är det riktigt tråkigt. Det räcker ju med att se två avsnitt av exempelvis "Solens mat" så förstår man ju att det finns så mycket mer än bara pizza att peta i sig.

Nåja - fram för en kunskapsrevolution vad gäller kokkonsten i de svenska hemmen!

Det skriver jag gärna under på. Men jag är hoppfull, känns som att utvecklingen går åt rätt håll.
Citera
2009-08-04, 16:07
Medlem
Brutes avatar
Lite mat(!)nyttig info i ämnet är följande:

Carbonaran är en amerikansk uppfinning. När de amerikanska trupperna befriade Italien under 2:a världskriget hade de med sig bacon och ägg som de blandade med italienarnas pasta och vips var Carbonaran uppfunnen.

Som motvikt har å andra sidan de gamla romarna äran av att vara först med det som i dag kallas hamburgare. De klämde malen köttfärs mellan två brödbitar på en pinne och åt som snacks när de drog ut i fält.

//Brute
Citera
2009-08-04, 16:18
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Lite mat(!)nyttig info i ämnet är följande:

Carbonaran är en amerikansk uppfinning. När de amerikanska trupperna befriade Italien under 2:a världskriget hade de med sig bacon och ägg som de blandade med italienarnas pasta och vips var Carbonaran uppfunnen.

//Brute

Du menar väl ändå att carbonaran vann sin popularitet strax efter andra världskriget, då många italienare försågs med ägg och bacon av de amerikanska trupperna?
För en amerikansk rätt är det då rakt inte.
Pasta alla carbonara betyder kolarens pasta.
Men varför den kommit att kallas så är man inte helt säker på, teorierna går isär.

Åter till topic: Svensk carbonara = amerikansk Alfredo?
Citera
2009-08-04, 16:34
Medlem
Antevantes avatar
Om man nu ska tala om förvrängda maträtter..Kebabpizza, pizza med pommes o.s.v
Att Italien inte infört handelsembargo gentemot Sverige är märkligt

EDIT: Kolarhustruns pasta betyder det väl?
Senast redigerad av Antevante 2009-08-04 kl. 16:37.
Citera
2009-08-04, 16:38
Medlem
meepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
Om man nu ska tala om förvrängda maträtter..Kebabpizza, pizza med pommes o.s.v
Att Italien inte infört handelsembargo gentemot Sverige är märkligt

Så sant. För att inte tala om Billy's "pizza"...
Citera
2009-08-04, 16:49
Medlem
mats.nystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antevante
EDIT: Kolarhustruns pasta betyder det väl?
Rimligtvis borde det vara så, med tanke på att Spaghetti alla pescatora betyder fiskarhustruns pasta.

Men min italienska är obefintlig, så jag vet inte.
Citera
2009-08-04, 17:08
Medlem
k1ng3ns avatar
En teori ang namnet är att den ät svartprickig av pepparn så som sotarens fru efter en puss på kinden av sin man.

Testa ärtor i. Lärde jag mig av en italienare från nordöstra Italien. Det var tydligen inte "äkta" utan det enl honom.
Citera
2009-08-04, 17:09
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mats.nystrom
Du menar väl ändå att carbonaran vann sin popularitet strax efter andra världskriget, då många italienare försågs med ägg och bacon av de amerikanska trupperna?
För en amerikansk rätt är det då rakt inte.
Pasta alla carbonara betyder kolarens pasta.
Men varför den kommit att kallas så är man inte helt säker på, teorierna går isär.

Nej, jag menar att de amerikanska soldater som hamnade i Italien blandade ner sin medhavda bacon och ägg i den pasta de försågs med.
Att den nya rätten sedan vann popularitet i Italien och vidare spridning över världen råder ju ingen tvekan om.

Jag var inte med vid händelserna, så jag förlitade mig helt på ett brittiskt/italienskt TV-program om historiska maträtter i Italien, som sändes på TV för ca en vecka sedan. Kanske borde jag inte ha litat på det(?).

//Brute
Citera
2009-08-04, 20:58
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Nej, jag menar att de amerikanska soldater som hamnade i Italien blandade ner sin medhavda bacon och ägg i den pasta de försågs med.
Att den nya rätten sedan vann popularitet i Italien och vidare spridning över världen råder ju ingen tvekan om.

Jag var inte med vid händelserna, så jag förlitade mig helt på ett brittiskt/italienskt TV-program om historiska maträtter i Italien, som sändes på TV för ca en vecka sedan. Kanske borde jag inte ha litat på det(?).

//Brute
Nej, det borde du kanske inte ha gjort.

Vilket program är det du har tittat på? Det verkar intressant.
Citera
2009-08-04, 21:22
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quaerty
Nej, det borde du kanske inte ha gjort.

Vilket program är det du har tittat på? Det verkar intressant.

Jag vet ej vad programmet heter eller vilken kanal det går på (gissningsvis på TV8, Kanal9 eller TV6). Jag har kollat på "Grand designs" och sedan går det där matlagningsprogrammet strax efteråt, men osäker om jag hunnit zappa innan.

Idag handlade det om bläckfiskrisotto.

Och som sagt, för någon vecka sedan handlade det om bl a Carbonarans historia och även hamburgaren.

//Brute
Citera
2009-08-04, 21:43
Medlem
quaertys avatar
Citat:
Jag vet ej vad programmet heter eller vilken kanal det går på (gissningsvis på TV8, Kanal9 eller TV6). Jag har kollat på "Grand designs" och sedan går det där matlagningsprogrammet strax efteråt, men osäker om jag hunnit zappa innan.

Idag handlade det om bläckfiskrisotto.

Och som sagt, för någon vecka sedan handlade det om bl a Carbonarans historia och även hamburgaren.

//Brute
Ett stort tack för ditt svar. I gårdagens avsnitt (som repriserades idag) av "River Café Cookbook" tillagades det bläckfiskrisotto. Det sändes i och för sig före "Grand Designs", men är det enda programmet på de nämnda kanalerna som passar in. Så det kan det nog vara.

De tanterna kan du ta med en smula salt. Förutsatt att det var det programmet du menade.

Citat:

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in