2009-08-01, 21:09
Medlem
Jag har en Seagate Personal Storage 500gb extern hårddisk som börjat knasa sig.
Igår började den gnälla om CRC error hit och dit, försökte göra ett test med Seatools, lämnade det på över natten och på morgonen hade det misslyckats.

Nu hittar jag disken (dock inte varje gång jag kopplar in den) men kan inte göra någonting med den, t.ex. formatera eller skapa en partition. Har försökt med Easus, Paragon och Partition Magic.
Datorn blir helt galen med den ipluggad dessutom, blir seg och fryser plötsligt.

Så nu undrar jag om någon lyckats rädda en extern disk med t.ex. Spinrite el. dyl. någon gång? Har googlat men inte hittat något som stödjer USB-diskar på DOS-nivå men tänkte om det kanske finns nån som har en aning iaf.
Försökte även fixa in USB-drivrutiner på bootdisken för Seatools DOS men den ville inte.
Har lite svårt med att hitta en stationär burk att koppla in den i och köra den vägen så det vore kanon om man kunde köra via USB.

Tack på förhand, om någon nu har en lösning...
Citera
2009-08-01, 21:43
Medlem
Det finns IDE/SATA till USB adaptrar att köpa i valfri prylstore. Men du ska nog överväga att det faktiskt är ett mekaniskt fel på den.
Citera
2009-08-01, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joro83
Det finns IDE/SATA till USB adaptrar att köpa i valfri prylstore. Men du ska nog överväga att det faktiskt är ett mekaniskt fel på den.

Okej, ska kolla upp det.
Jo, men eftersom den inte låter underligt så tänkte jag iaf ge det en chans. Skulle kännas surt att behöva kasta bort den, den är 2 mån gammal men har såklart slängt kvittot, dum som jag är.
Citera
2009-08-01, 22:06
Medlem
ilols avatar
Exakt detta jävla problem har jag också med min My Book WD diskar..

När det hände 3 gången blev helt jävla galen, plocka isär skiten och i boxen satt det GREEN power diskar med sata kontakter så kopplade i dem på sata kontakter..

Det går inte att fixa.. Troligen har du gjort följande:

- Mountat dem i linux utan att unmounta. Eller vice versa med windows och sedan kopplat i ett altenativ operativsystem.
- Stängt av datorn fel.
- Bara dragit ur USB-Kabel..

Gör som jag plocka isär helvetet och stoppa i dem i datorn OM DU HAR PLATS..

BOJKOTTA USB DISKAR.. FINNS INGET VÄRRE, ETT LITET FEL KAN FÅ CRC-FAIL !!

// ILOL!
Citera
2009-08-01, 23:36
Medlem
sommarlovs avatar
Får du medelande om CRC fel är det redan försent, försök få garanti ändå, kanske betalade du med kort, där finns en chans.
Citera
2009-08-02, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Får du medelande om CRC fel är det redan försent, försök få garanti ändå, kanske betalade du med kort, där finns en chans.

Jo, jag gjorde ju det och dessutom frågar dom ju vad man heter (köpte den på Elgiganten). Får testa.
Citera
2009-08-02, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Får du medelande om CRC fel är det redan försent

Fick detta bekräftat av Seagate nu, dom säger att jag har en korrupt partition.
Ska försöka koppla in den i en stationär burk och se om Seatools eller Spinrite hittar den och kan göra något åt den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in