2009-08-01, 18:42
Medlem
Min mormor dog för ett tag sedan. Efter sig lämnade hon några hundratusen kr i Swedbank Robur allemansfond. Dessa pengar har jag nu att förfoga över, eftersom hon ville att jag skulle spara dem tills jag ska köpa hus eller dylikt. Jag själv tycker att en placering av pengarna i exempelvis Swedbank-aktier, och sedan försäljning efter några år vore mycket smartare. Förmodligen skulle det ge en mycket högre avkastning, för allemansfonden är grymt överskattad och inget att hänga i julgranen. Jag har pratat med mina föräldrar om det (jag är nyss fyllda 18 år), och de säger att det vore en dålig placering, eftersom aktier är ett osäkert sätt att spara, Swedbank kan gå i konkurs (min far babblar på om en bank som nästan gick i konkurs för länge sedan) och allemansfonden är jättebra. Att ta ut pengarna ur allemansfonden utan deras tillåtelse vore döden (om de märker det), men att ta ut dem utan att de märker något är ett alternativ. Jag bor än hemma. De sätter varje månad in 100 kr i fonden. Då är mina frågor:

1. Är allemansfonden något att ha pengarna i?
2. Hur mycket kommer Swedbank-aktien att stiga till under de närmaste åren, tror ni? Kommer den att stiga till nivån innan kraschen?
3. Vilket sätt skulle ni välja?
4. Kan jag, på något sätt, ta ut pengarna utan att de märker något? Får man inte information om vilken nivå pengarna ligger på någon gång om året? Brukar inte Swedbank skicka ett brev som visar en stor överföring av pengar för att komma på tjuvar (hoppas ni förstår vad jag menar).
5. Om ni orkar. Vad hette banken som nästan gick i konkurs och fick tas över av staten?
Citera
2009-08-01, 20:34
Medlem
Adveloqs avatar
Jag skulle ha investerat i aktier. Allemansfonden kommer troligtvis att gå upp inom de närmsta 2 åren. (ligger ofta nära index eller under)
Om du väljer att investera i aktier kom ihåg att du ligger på lång sikt och oroa dig inte över vecko/månadssvängarna.

Mitt tips är att lägga en tredjedel i t.ex avanza zero som är en avgiftsfri och högt rankad fond, det här är din buffert och i princip ett säkert placerat kapital så länge vi inte ser ytterligare en börskrasch. I denna fond kan du också ha ett fortsatt månadssparande.

De övriga 2 tredjedelarna skulle jag sprida ut i 5-6 olika företag som har underliggande potential alternativt stadig inkomst, swedbank är helt klart ett av dem. Andra att överväga är Nokia och Citigroup, samt lite mer riskfyllda företag som Epicept (biotech) och prospekterande oljebolag.

När det gäller spekulationen kring swedbank är det inte omöjligt att vi ser 70 kr vid årsskiftet, minst 100 kr vid det efter.

Lycka till med investeringarna.
Senast redigerad av Adveloq 2009-08-01 kl. 20:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in